وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  •  نام شاهرود در نقشه های هوانوردی ایران و جهان ثبت می شود

    به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایرنا ، طرح های توسعه این فرودگاه از ۶ماه پیش با انتصاب مدیر جدید آن با شدت بیشتر ادامه یافته و برخی از آن ها به مرحله بهره برداری نزدیک شده است.
    خبرنگار ایرنا درباره برخی از این اقدامات با مرتضی حمید پور به گفت و گو نشست. مدیری که به گفته خود پس از حدود ۲۰ سال فعالیت در فرودگاه های بین الملی مهرآباد و امام خمینی(ره)، برای نخستین بار است که سکان داری مجموعه ای فرودگاهی در خارج از پایتخت را بر عهده دارد.
    حمید پور در باره برنامه های توسعه فرودگاه شاهرود گفت: این فرودگاه نیازمند زیرساخت هایی در حوزه های مختلف هوانوردی و فرودگاهی است. در حوزه هوانوردی در نخستین گام، مسیر دسترسی آسان پروازها به فرودگاه شاهرود و یا از مبدا این فرودگاه احساس می شد؛ بنابراین در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۵ طی نامه ای از مدیر کل کنترل ترافیک هوایی ایران درخواست شد تا مسیر هوایی بین شاهرود و طبس برقرار شود تا بتوان مسیر پروازها از شمال به جنوب و برعکس را کوتاه تر کرد.
    وی افزود: به این ترتیب نیازی نیست برای دسترسی به شاهرود و گرگان به سمت سبزوار یا ده نمک تغییر مسیر داد و به همین دلیل ۱۰ خرداد امسال مسیر هوایی شاهرود – طبس با کمینه پروازی ۲۹ هزار پا به تصویب رسید و در گام های بعد باید برای کاهش این ارتفاع تلاش کرد.
    رییس فرودگاه شاهرود در باره کاهش مدت زمان پروازهای شمال – جنوب هم گفت: مسیر پرواز جنوب از این راه حدود ۹۰ مایل و مدت زمان آن هم حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه کاهش می یابد که اگر پروازهای کیش، قشم و عسلویه برقرار شود برای شرکت های هواپیمایی هم از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مسیر کوتاه تر ، سوخت کم تری هم مصرف می کند.
    وی در مورد پروازهایی که در دو روز گذشته در آسمان شاهرود انجام شد ، گفت: این پروازها مربوط به هواپیمای فلایت چک بود. با نصب دستگاه VOR/DME که یکی از دستگاه های جهت دهنده به پرواز است، در فرودگاه شاهرود و با هماهنگی اداره کل ارتباطات و ناوبری، اداره کل مراقبت پرواز و مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی ایران، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه پروازهای فلایت چک بر روی شاهرود انجام شده و دستگاه و طرح های ورودی و خروجی آن به تایید رسید.
    حمید پور در مورد تاثیر این دستگاه ها بر روی پروازهای فرودگاه شاهرود هم گفت: این دستگاه مسیر پروازی را کوتاه تر و ایمنی پرواز را بیشتر می کند و باعث می شود که دیگر شاهد لغو پروازها نباشیم. علاوه بر این دستگاه VOR به هواپیما جهت می دهد و با کمک دستگاه DME هواپیما مسافت و موقعیت جغرافیایی خود را به نسبت شاهرود می سنجد.
    وی افزود: در نتیجه تغییر و تحولاتی در نقشه های هوانوردی رخ می دهد و در آینده ای نه چندان دور، نقطه فضایی که روی شاهرود قرار داشته و پیش از این با نام mitot شناخته می شد به shahroud vor/dme تغییر نام می دهد و علاوه بر پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه شاهرود، تمام پروازهای عبوری ملی و بین المللی از این مسیر نیز از این دستگاه که از دیروز به بهره برداری رسیده، استفاده می کنند.
    مدیر فرودگاه شاهرود در باره کارهایی که برای رفع لغو پروازها شده گفت: به دلایل فنی هم علاوه بر نصب دستگاه های ناوبری مانند VOR/DME که در لغو نشدن پروازها تاثیر زیادی دارد، فروردین ماه هم هواپیمای فلایت چک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور به شاهرود آمد و چراغ های شیب فرود باند ۰۷ فرودگاه را وارسی و تایید کرد و در نتیجه مشکل پروازهایی که در گذشته به دلیل وزش باد مخالف لغو می شد، برطرف شد.
    حمید پور در باره ساخت جایگاه سوخت دایم این فرودگاه که یکی از نیازهای اساسی آن بود، گفت: ساخت جایگاه سوخت دایم از سه ماه پیش در حال انجام است و اکنون به مرحله ای رسیده که در انتظار نصب مخزن ها از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی است.
    وی ادامه داد: با این حال جایگاه سوخت موقت با ۲ مخزن ۳۰ هزار لیتری و یک دستگاه سوخت رسان ۲۰ هزار لیتری از روز چهارشنبه در فرودگاه عملیاتی شده و امروز نخستین تزریق به مخزن سوخت انجام شده و از این لحظه مشکل سوخت رسانی به هواپیما در فرودگاه شاهرود وجود ندارد.
    مدیر فرودگاه شاهرود گفت: بنابر نامه شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه شاهرود، در فرودگاه این شهر انواع سوخت۱۰۰LL , JP4 , JP1 در اختیار هواپیماها قرار می گیرد.
    وی در باره برنامه پروازی این فرودگاه در آینده هم گفت: در برنامه های این فرودگاه، پروازهای جدیدی تعریف شده و اولویت هم با پرواز مشهد مقدس است که پس از انجام مراحل و راه اندازی آن ها به اطلاع مردم رسانده می شود.
    رییس فرودگاه شاهرود از همکاری مدیران استان و شهرستان شاهرود برای توسعه بیشتر این فرودگاه قدردانی کرد و گفت: نگاه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نگاهی ملی است و هدف آن حفظ منافع ملی است .
    وی گفت: مقررات فرودگاه ها بر اساس قوانین بین المللی تنظیم می شود و نباید آن را با دستگاه های سطح شهرستان و استان مقایسه کرد.
    حمید پور ادامه داد: گاهی در ورود و خروج و کنترل ها سخت گیری هایی ممکن است احساس شود و برخی از آن گله می کنند در حالی که اینگونه نیست و همه این ها بخاطر رعایت دستور العمل ها و حفظ دستاورد ها و منافع ملی و نظام است.
    وی با بیان این که ، فرودگاه شاهرود اکنون تنها فرودگاه عملیاتی استان سمنان است ، گفت: توسعه بیشتر این فرودگان مستلزم استقبال مردم استان سمنان از پروازهای این فرودگاه است .
    فرودگاه شاهرود حدود ۲۵ سال پیش در زمینی به مساحت ۷۲۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان شاهرود در مجاورت جاده شاهرود به مشهد ساخته شد.
    سال ۱۳۶۷ برای توسعه فرودگاه، ساخت بناهای پایانه مسافری ، تطویل و توسعه باند پرواز و اپرون آغاز شد.
    اواخر سال ۱۳۸۰ با فرود اولین هواپیمای مسافری ،بهره برداری از فرودگاه آغاز شد.
    این فرودگاه پس از مدتی وقفه در آذر ماه سال ۱۳۸۶ باردیگر فعالیت خود را آغاز کرده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی