وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  •  

    1396/08/04

    گزارش و مصاحبه اختصاصی مکان نما  با  مسئولان  شرکت تابلیه

    پروژه سد تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه

    نیروگاه تلمبه ذخیره ای سد سیاه بیشه

    از سمت راست

    مهندس سلطانی :سرپرست کارگاه شرکت تابلیه

    مهندس مشرفی سرپرست نقشه برداری شرکت مشانیر

    مهندس مقیمی و مهندس محمدی سرپرستان نقشه برداری شرکت کیسون

    مکان نما: مهندس علی محمدی

    لطفا پروژه را معرفی کنید و اینکه این پروژه چه ویژگی خاصی در ایران یا منطقه داره

    این سد در خاورمیانه منحصر به فرد است و اساسا بخاطر راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر طراحی شده اولین پروژه تلمبه ذخیره ای خاورمیانه بوده و طراحی اولیه ان در سال 1349 توسط یک شرکت بلژیکی انجام گرفته و هدف از احداث ان این بود که با توجه به اینکه قرار بود بخش عمده ای از برق کشور از نیروگاه اتمی تامین بشه از جمله نیروگاه بوشهر و قرار بود تا سال 2000 حدود 50 درصد برق کشور از نیروگاه های اتمی تامین بشه همچنین در نیروگاه های حرارتی که بخش بزرگی از انرژی ان در زمان روشن یا خاموش کردن نیروگاه ها هدر میرود وجود چنین نیروگاه هایی که سریعا می تواند فعال شود و انرژی مازاد را مصرف نماید و در زمان پیک مصرف فعال شود از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند

    نیروگاه سیاه بیشه قادر هست زمانیکه شبکه برق مازاد داره برق را مصرف و اب ذخیره شده در سد پایین را به سد بالا منتقل نماید و در زمان پیک مصرف با انتقال اب از سد بالا به سد پایین از طریق نیروگاه مقدار 1000 مگا وات برق تولید نماید بنابر این بجای خاموش کردن نیروگاه های حرارتی یا اتمی این برق در سد سیاه بیشه مصرف میشه و به انرژی پتانسیل تبدیل میشه این دو سد تقریبا 500 متر اختلاف ارتفاع دارند و اب از طریق تونل بین این دو منتقل میشه

    و دارای دو شفت 500 متری با زاویه 65 درجه می باشد که اولین بار بود در این مقیاس این شفت در ایران و خاورمیانه حفاری می شد و از نظر مالی این قرارداد با حدود 1200 میلیارد تومان به پایان رسید

     

    در این پروژه چه شرکت هایی حضور داشتند؟

    این پروژه در سال 1382 به مناقصه گذاشته شد

    قرارداد A  شامل سد بالا و پایین و بخشی از تونل اب بر برای شرکت کیسون
    قرارداد B شامل قسمت سیویل برای شرکت تابلیه و شرکت فراب برای نصب تجهیزات زیرزمینی

     

    شرکت تابلیه رو معرفی نمایید و اینکه نقشه برداری در این شرکت چه جایگاهی دارد

    شرکت ساختمانی هست که سال 1352 تاسیس شده و شرکتیست خصوصی و در حال حاضر گرید 1 در همه رشته ها رو داره و بیشتر در پروژه های سد سازی و تونل سازی فعالیت داره و از پروژه هایی که فعالیت داشته می توان پروژه های زیر رو نام برد

    سد چم اسمان .سد تجن ساری . سد گدار مسجد سلیمان . تونل سوم کوهرنگ

    سد گتوند . سد کارون 3 . تونل نیایش. نیروگاه سیاه بیشه

    شرکت تابلیه شرکت است که به مقوله نقشه برداری اهمیت زیادی میده و این بخاطر دیدگاه مدیران شرکت هست و اساسا استاندارد کار نقشه برداری در این شرکت بالا ست و از دلایل ان می توان به موارد زیر اشاره کرد

    1-مسوولین و فعالان در واحد نقشه برداری همگی از مهندسین نقشه بردار انتخاب می شن

    2-شرکت در تامین هزینه نیرو و تجهیزات نقشه برداری همکاری لازم رو انجام میده و به جرات میتوان گفت تجهیزاتی که به سفارش مسوولین نقشه بردار خریداری میشه در ایران و خاورمیانه جز گرانترین و پیشرفته ترین می باشد و همیشه از تکنولوژی روز استفاده میشه و اصولا هیچ ابزاری نیست که ما لازم داشته باشیم و در کمترین زمان تهیه نشه و اصولا برای مسوولین شرکت هزینه کردن برای نقشه برداری یک چیز تعریف شده ای هست چه از نظر تجهیزات چه جذب نفرات برای مثال می توان استفاده از دوربین های مورد استفاده این شرکت نام برد در سد استور دوربین تریمبلی خریداری شده بود که بصورت سه بعدی کلیه نقشه ها وارد دوربین می شد تا تمام کنترل های لازم انجام بگیره و نیازی نبود نقشه بردار دائم پشت دوربین باشده همچنین اولین دوربین لایکا 1201 را درخاورمیانه برای سد سیاه بیشه خریداری کردیم همچنین بهترین دوربین های تریمبل که از نظر تکنولوژی بهترین در منطقه خاورمیانه محسوب می شد

    3-نقشه برداری در پروژه های این شرکت بصورت واحدی مستقل در کنار دفتر فنی و اجرا و سایر واحد ها تعریف شده و مستقیما با مدیران پروژه در ارتباط هست

     

    ایا واحد نقشه برداری در این پروژه کار طراحی هم انجام میداد

    این پروژه بصورت EPC تعریف شده یعنی طراحی و اجرا و قسمتی از طراحی ها از جمله راه های دسترسی و تونل های دسترسی در واحد نقشه برداری تهیه می شد

     

    چه تعریفی از کارشناس نقشه بردار دارید

    جدای تعریف کلاسیکی که برای نقشه برداری هست در پروژه های بزرگ باید یک سری ویژگی هایی داشته باشید و این ویژگی ها اکتسابی هست

    در گذشته ما بسیاری از کارها رو با برنامه نویسی در ماشین حساب انجام میدادیم و امروزه چون دوربین ها پیشرفته شدن کار برای نقشه بردارها اسانتر شده ولی

    باز تفاوتی که بین پروژه ها وجود داره لازم هست که نقشه بردارها بتونن از لحاظ نرم افزاری کارهای اجرا رو پوشش بدن و بنوعی توانمندی ما در گذشته و حال قابلیت برنامه نویسی ما هست می توانیم بصورت مهندسی کارکنیم یا اپراتوری

    مهندس باید به دانش نقشه برداری و علوم روز نقشه برداری نرم افزارو سخت افزار مسلط باشه درصورتیکه صاحبان شرکت ها در پروژه ها از کارشناسان نقشه بردار توانمندی استفاده کنند می تونن موفق باشن و جلوگیری کنن از خساراتی که می تونه اتفاق بیافته

     

    با تشکر از مهندس سلطانی سرپرست کارگاه و سرپرست نقشه برداری شرکت تابلیه سد سیاه بیشه

     

     

     

    1396/06/26

    گزارش و مصاحبه اختصاصی مکان نما  با  دست اندرکاران پروژه احداث تونل انوج به قمرود

    مکان نما - علی محمدی :

    هدف از تشکیل رشته نقشه برداری:
       هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمانی ، راه‌سازی ، پل‌سازی ، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و ... مسوولیت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. 

    مهندسی عمران نقشه برداری طیف بسیار وسیعی از کارها را در بر می‌گیرد. یعنی اگر بخواهیم سد، ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سیلو و یا شبکه‌های فاضلاب ،.... بسازیم در آغاز به حضور مهندسین نقشه بردار نیاز داریم

    با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارایه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد. همچنین توان جسمی ، قدرت تجزیه و تحلیل ، قدرت تجسم و دقت کافی در بسیاری از مسایل را داشته باشد. 

    البته باید توجه داشت که هر دانشجوی مهندسی نقشه برداری تنها درصورتی می تواند فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشدکه به دنبال پژوهش ، تحقیق و یادگرفتن بوده و با توجه به اینکه مسوولیت پیاده سازی کلیه عملیات عمرانی بعهده اوست در اجرا حضور داشته و در بسیاری از موارد می تواند در روند اجرای پروژه بهترین روش اجرا را ارائه دهد نه این که تنها واحدهای دانشگاهی را پاس کند و یا حتی به فکر یک معدل خوب دانشگاهی باشد. چون شرکتهای عمرانی خصوصی و دولتی یک نیروی کارآمد را به شاگر اول دانشگاه ترجیح می دهند.

    در پاره ای از موارد علی رغم طراحی و برنامه ریزی روند اجرا و ساخت دقیق سازه، به دلایل گوناگون از جمله عدم دقت کافی در هنگام اجرا و عدم استفاده از ابزار و ادوات دقیق نظارت برخی از هزینه های اضافی به یک پروژه تحمیل می شوند، که می توان با استفاده از علم نقشه برداری ساختمانی از بروز آنها جلوگیری کرد.

    با توجه به نوع تخصص مهندسین نقشه بردار حضور او در کلیه پروژه های عمرانی الزامیست و عدم حضور او یا جایگزین نقشه برداران تجربی در بسیاری از موارد خسارات سنگینی به پروژه های عمرانی وارد می کند

    نمونه ای از فعالیت نقشه برداران را در پروژه ای ملی از دید کارفرما و تیم نقشه برداری بررسی می کنیم

     

     تونل بلند انوج به قم رود بطول 35750 متر با قطر داخلی 3.8 متر با حفاری مکانیزه بلندترین تونل آبرسانی خاورمیانه است

     

     

    پلان حفاری تونل بطول 35750 متر

    پروفیل طولی از تونل و امتداد مسیر آن

    اجرای قطعه اول تونل بطول 11311 متر بعهده شرکت سابیر می باش

    کارفرما : شرکت آب منطقه ای تهران

    مشاور : شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس

    پیمانکار : شرکت سابیر

     

    هدایت تونل از دید تیم نقشه برداری

     طراحی تونل در سیستم تصویر  UTM انجام گرفته و اندازه گیری ها محلی میباشد  امکان کنترل و هدایت تونل تنها از سمت ورودی بدون تونل های دسترسی میسر می باشد

    تیم پیمانکار جهت کنترل و هدایت دستگاه حفار TBM هر 400 متر اقدام به ایجادپیلار های نقشه برداری نموده و با استفاده از دوربین های تریمبل با دقت 2 ثانیه اقدام به برداشت طول و زاویه ایستگاه ها می کند و سپس با استفاده از برنامه ای تحت نرم افزار اکسل محاسبه مختصات ایستگاه ها را انجام می دهد

     

    بزرگترین چالش نقشه برداری

    با توجه به اینکه حفاری قطعه دوم تونل به پایان رسیده لازم است قطعه اول تونل باید با کمترین خطایی به قطعه دوم اتصال یابد با توجه به اینکه اصلاح انحراف تونل مستلزم اصلاح مسیر با قوس دایره به شعاع 1000 متر می باشد لذا با یک متر انحراف مسیر نیازمند تخریب و باز سازی حدود 100 متر از قطعه دوم خواهد بود

    با توجه به اینکه 60 پیلار نقشه برداری در طول حدود 10 کیلومتر از مسیر تونل ایجاد شده و خطای 3 ثانیه گرادی در ابتدای تونل موجب ایجاد 5 سانتیمتر انحراف از مسیر اصلی خواهد شد

     

    روش رسیدن به کمترین خطا در هدایت تونل توسط تیم نقشه برداری

    1-استفاده از تجهیزات دقیق نقشه برداری در اندازه گیری طول و زاویه

    2-کنترل تجهیزات از نظر سلامت و تنظیمات مورد نیاز در شرایط تونل

    3- اندازه گیری های دقیق توسط تیم نقشه برداری

    4-طراحی الگویی صحیح برای انجام مشاهدات و پیمایش ها

    5-محاسبه پیمایش ها طبق دستورالعمل های مورد تایید

     

    بیست و ششم شهریور نود و شش

     

    گفتگوی اختصاصی با جناب مهندس خسرو تاش

     مدیر پروژه های تونل سازی و پروژه های زیر زمینی شرکت سابیر (دز قمرود)

     

    لطفا  پروژه را معرفی کنید

     آبرسانی تونل قمرود که از کوه های بختیاری سرچشمه می گیرد و به استان قم می رساند طولانی ترین پروژه آبرسانی در خاور میانه می باشد حدود 480 کیلومتر می باشد و 56 کیلومتر تونل دارد که 36 کیلومتر آن شامل 4 قطعه می باشد که اجرای قطعه اول آن بعهده سابیر بوده است که بطول 11.3 کیلومتر می باشد و با توجه به اینکه امکان کنترل تنها از ورودی امکان پذیر بود حساسیت آن در اتصال به تونل بعدی می باشد که خطای انحراف بسیار کمی مورد نیاز بوده است

     

    چقدر انحراف در انتهای تونل مورد تایید شما بود تا خسارت به پروژه وارد نشود

    اگر بیش از 30 سانت خطا ایجاد می شد جبرانش سخت بود و اصلاح شدنی نبود و خوشبختانه تونل با انحراف حدود 1 سانت در انتها به قطعه بعدی وصل شد و با کیفیت بسیار عالی و بسیار خوب به اتمام رسید و درصورت انحراف بایستی با شعاع 1000 متر اصلاح می گردید.

     

    با توجه به اینکه رشته تخصصی شما نقشه برداری نیست چه اقدامی انجام دادید تا این اطمینان برای شما حاصل شود که انحرافی در انتهای تونل نداشته باشید

    برای کنترل بایستی بصورت پریودیک خارج از سیستم نظارتی ما پیمایش های انجام گیرد و این کار با مشاور دیگری در اواخر کار انجام گرفت و جوابی حاصل شد که ما خطای زیادی داریم که کار تیم خودمان را تایید نمی کرد و ما رسیدیم به جایی که به چی باید اعتماد کرد و متوصل شدیم به تیم دیگری که کنترل سومی انجام گیرد و درصورت خطا کل زحماتی که تا کنون انجام گرفته بهدر می رود و در نهایت با کنترل آُخر انحراف اصلاح گردید و با خطایی نزدیک به صفر به قطعه بعدی رسیدیم.

     

    با توجه به اینکه از چند تیم جهت کنترل استفاده کردید چطور این اطمینان داده شد تا از خروجی داده های تیم آخر استفاده کنید

    با جلساتی که برگزار کردیم مباحث آنقدر ادامه پیدا کرد تا به این نتیجه رسیدیم و بهرحال ریسک برای مدیر پروژه وجود دارد.

     

    انتظارات کارفرما از تیم نقشه برداری چیست و چه توصیه ای به کارفرمایان دارید

    تنها تئوریک کافی نیست و تیم ها لازم است اجرایی باشند و مدیریت مجموعه باید تعامل بین اجرا و نقشه برداری را برقرار سازد و این فضا باید از طرف مدیران ایجاد گردد.

     

    بحث آخر توصیه شما به مهندسین

    جامعه مهدسین جوان ما بحث تئوری و عمل را با هم جلو ببرند و همیشه بروز باشند و از تجربیات گذشته استفاده کنند.

     

     

    گفتگوی اختصاصی با مشاور سوم نقشه برداری تونل دز قمرود

     

    لطفا خود را معرفی نمایید و بفرمایید چگونه بعنوان مشاور به این پروژه دعوت شدید

    درود بر شما علی محمدی هستم و افتخار اصلاح انحراف این تونل را داشتم همچنین سابقه حضور بعنوان سرپرست نقشه برداری بعنوان مشاور در شرکت مهاب قدس در سد خداآفرین و شرکت های پیمانکار کیسون در سد سیاه بیشه و شرکت کولهام در سد داریان و همچنین در سد گتوند و مترو خط 4 تهران و تعدادی از پروژه های دیگررا داشتم

    در مورد نحوه حضور من در این پروژه که از دید نقشه برداری یکی از مهمترین و پرچالش ترین کنترل های نقشه برداری محسوب میشود به این جهت که در صورت انحراف تونل هزینه سنگینی به پیمانکار تحمیل می گردد و روش کنترل و محاسبات آن نیازمند طراحی درست در انجام پیمایش های مورد نیاز و همچنین تجربه اجرایی و محاسباتی در اینگونه پروژه ها می باشد از طریق معاونت مدیر پروژه که قبلا در سد خداآفرین با من آشنایی داشت صورت گرفت و به من اعلام شد با توجه به اینگه حدود ذو ماه به اتمام حفاری تونل باقی مانده از مشاور دومی دعوت کردیم

    تا اقدام به کنترل هدایت تونل نماید تا با اطمینان بیشتری به ادامه حفاری بپردازیم و پس از کنترل انجام گرفته اعلام گردید که حدود 2 متر انحراف در مسیر تونل ایجاد شده و نیازمند کنترل های بیشتری جهت اصلاح انحراف تونل داریم تا با اطمینان بیشتری به ادامه حفاری بپردازیم.

     

    جهت اطلاع مهندسین نقشه بردار جهت کنترل و محاسبات جدید چه اقداماتی انجام دادید و میزان خطای قابل قبول در این تونل چه مقداری می تواند باشد

    میزان حداکثر خطای مورد نیاز توسط کارفرما تعریف می گردد و ما بر همان اساس اقدام به طراحی شبکه و اینکه از چه تجهیراتی استفاده شود می کنیم کارفرما به ما اعلام کرده بود که خطای اتصال دو تونل نباید بیشتر از 30 سانتیمتر باشد و ما در انجام طراحی و محاسبات خود مقدار 10 سانتیمتر را ملاک انجام طراحی و  محاسبات قرار دادیم و نیاز مند دوربینی با حداکثر دقت اندازه گیری طول ها و زوایا را داشت که پیمانکار در اختیار داشت و در مرحله اول تنظیمات مورد نیاز در دوربین را کنترل و اصلاح کردیم و سپس درستورالعملی در خصوص نحوه انجام پیمایش رابه نقشه برداران داده و با توجه به روش جدید ما در انجام پیمایش نیمی از مشاهدات را از دخالت در محاسبات حذف کردیم و برداشت مشاهدات زوایا را از ده کوپل به 3 کوپل جهت کوتاه کردن زمان رسیدن به نتیجه کاهش دادیم برخلاف باور عموم مشاهدات بیشتر دلیل بر رسیدن به جواب دقیق تر نمی باشد.

    بلکه الگوی درست این است که با کمترین مشاهدات به جواب درست برسید زیرا هرچه تعداد مشاهدات بیشتر باشد احتمال خطا بیشتر خواهد بود در طی حدود 5 روز مشاهدات انجام گرفت و با استفاده از برنامه ای که طبق دستورالعمل سازمان تهیه نموده بودم محاسبات را انجام داده و نتیجه محاسبات یک متر انحراف را در مسیر تونل نشان می داد و نتیجه را به کارفرما اعلام نمودم.

     

    با توجه به سه نتیجه متفاوت از طرف پیمانکار و مشاور اول و مشاور دوم و مشاور سوم که شما باشید کارفرما چگونه به این نتیجه رسید که بایستی از کدام محاسبه استفاده کند

    البته این توضیح را ابتدا بدهم اگر با استفاده از دوربین بسیار دقیقی که پیمانکار در اختیار داشت نقشه بردار می توانست از ابتدای تونل انتهای انرا مشاهده کند با حدود 3 ثانیه گرادی خطایی که برای اندازه گیری زاویه می تواند وجود داشته باشد حدود 5 سانتیمتر خطا در انتهای تونل خواهید داشت و با توجه به تعداد حدود 60 ایستگاهی که در طی مسیر تونل طراحی و استفاده شده بود و با توجه به مسیر رفت و برگشتی که برای انجام پیمایش مورد نیاز است یعنی شما باید میزان خطا را برای مسیری دوبرابر طول تونل در نظر بگیرید بنابراین اختلاف موجود بین نتیجه محاسبات سه مشاور را نمی توان اشتباه در نظر گرفت.

    بلکه اینطور می توان گفت که دقت محاسبات با روش های مختلف متفاوت است و برای رسیدن به بهترین دقت نیازمند تجربه عملی در اینگونه پروژه ها را داشته باشید همچنین درصورتیکه محاسبات با استفاده از نرم افزار انجام می پذیرد باید از نحوه محاسبه نرم افزار اطلاع داشته باشیم و تنها دلیل استفاده از نرم افرار باید سرعت در خزوجی و محاسبات باشد نه چیز دیگر در این پروژه من از نرم افراری که خود در سال 79 طراحی کرده بودم استفاده می کردم و تا کنون در تمامی پروژه هایی که حضور داشتم جواب مورد نظر را گرفته بودم.

    اما کارفرما جلساتی را با حضور مشاورین برگزار کرد تا با بررسی مشاهدات و محاسبات یکدیگر به نتیجه برسد در این جلسات ما به بررسی محاسبات و مشاهدات یکدیگر پرداخته و هریک نتیجه را به پیمانکار اعلام کردیم و من برای ایجاد اعتماد به پیمانکار پیشنهاد دادم درصورت خطای بیشتر از 30 سانتیمتر حق الزحمه ای به اینجانب پرداخت نگردد و در قرار داد ذکر گردید و اعلام کردم که دیگر نیازی به کنترل مجدد نیست و در نهایت بعد از یک ماه شرکت پیمانکار تصمیم  گرفت با محاسبات مشاور سوم  انحراف را اصلاح کرده و در پایان به نتیجه مطلوب خود رسید که خطای حدود 1 سانتیمتر را در اتصال دو تونل داشت و البته باید بگویم استرس زیادی در بین مشاوران و پیمانکار در طی این مدت وجود داشت و باید گفت اینکه در نهایت مدیر پروژه توانست دقیق ترین روش را درست انتخاب کند نیز تبحر خاصی می خواهد زیرا مدیران که تخصص در رشته نقشه برداری ندارند و با حضور در جلسات توانستند به این نتیجه برسند و ریسک انتخاب آنرا قبول کردند.

     

    با توجه به تجربه ای که شما دارید چه پیشنهادی به کارفرمایان و مهندسین جوان دارید

    پیشنهاد اول را به مهندسین دارم که نتیجه خروجی ارائه شده در کارشان باید نشان دهنده کار کارشناسی باشد و وقت بیشتری برای کار خود صرف کنند زیرا با وجودی که ممکن است کارفرما دانش نقشه برداری نداشته باشد ولی قدرت تشخیص کار کارشناسی را دارد در صورتیکه این اتفاق نیافتد کارفرما ترجیح می دهد از نیروهای تجربی استفاده کرده که با قیمت کمتری هزینه خدمات نقشه برداری را پرداخت کند و این کار در نهایت به ضرر مهندسین خواهد بود همچنین مهندسین بیشتر در اجرا حضور داشته باشند اگر چه به عملکرد نیروهای خود اعتماد داشته باشند زیرا عدم حضور ایشان هم نگرانی را در کارفرما ایجاد می کند.

    هم کارفرما را به این نتیجه می رساند بجای استفاده از خدمات مهندسین از نیروهای تجربی با هزینه کمتر استفاده نمایند همچنین بدون تجربه عملی قادر نخواهند بود خواسته های خود را به کارفرما انتقال دهند.

    توصیه ای که به کارفرمایان دارم این است که از حضور مهندسین نقشه بردار در پروژه ها استفاده نمایند دیدی که مهندس با تجربه می تواند داشته باشد نیروی تجربی ندارد و حضور هر دو در پروژه ها الزامیست.

     

    تعریف شما از کارشناس نقشه بردار چیست و چه خدماتی را می توانند ارائه دهند و چه جایگاهی اکنون در جامعه دارند و در آینده می توانند داشته باشند

    با توجه به خدماتی که مهندسین نقشه بردار ارائه می کنند در بسیاری از پروژه های عمرانی می توانند حضور داشته باشند و در بعضی از پروژه ها انچنان به کارشناس با تجربه و متخصص نیاز هست که کارفرما ممکن است برای جذب کارشناس خود تا یک سال بررسی کند تا نفر مورد نیاز را جذب کند سد سازی یکی از این پروژه ها می باشد زیرا می تواند بهترین طراح و ناظر و محاسبه گر باشد و در تمامی جایگاه ها در پروژه ها می تواند حضور داشته باشد بعنوان مدیر پروژه یا سرپرست کارگاه یا معاونت فنی یا سرپرست اجرا بعنوان مثال در سد گتوند که حضور داشتم بیشتر مسوولین قسمت ها کارشناسان نقشه بردار بودند.

    در جامعه کنونی عموم مردم با خدمات نقشه برداری آشنا هستند و نیاز به خدمات این گروه از جامعه را احساس می کنند و این خدمات در بسیاری از شهرستان ها ارائه می گردد ولی متاسفانه در تعدادی از شهر های بزرگ از جمله تهران کارشناسان نقشه بردار هنوز نتوانستند به جایگاه خود دست یابند و خدمات کارشناسی خود را کامل ارائه دهند و بنظر من این دوعلت می تواند داشته باشد.

    اول اینکه با توجه به اینکه تعداد مهندسین در شهری مثل تهران زیاد هست و با توجه به مشغله ای که دارند اولویت را در رسیدن به این جایگاه شناسایی نکردن و باید با تشکیل گروه هایی با صرف وقت خواسته های خود را بررسی و پیگیری نمایند و نمایندگانی مستقل و با تجربه را انتخاب و پیگیر خواسته های خود باشند.

    شرایط جضور مهندسین نقشه بردار در جامعه جهت ارائه خدمات مهیاست ولی تا کنون این اجتماعات ایجاد نشده و نتوانسته اند نمایندگانی مستقل و با تجربه را انتخاب و خواسته های خود را پیگیری نمایند اکنون قسمتی از این خدمات توسط نظام مهندسی اجرایی شده ولی از نظر من نمایندگان این گروه نتوانستند خواسته های مهندسین را اجرایی کنند و تغییرات اساسی در این سیستم مورد نیاز است.

       مهندس قمری معاون مدیر پروژه و مهندس علی محمدی مشاور سوم نقشه برداری

     پس از اتمام حفاری و افتتاح تونل