وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • بانک اطلاعات آب و خاک سمنان تهیه شد

    سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰ ب.ظ

    مکان نیوز - حسین شاهینی، مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: آب و خاک به‌عنوان منابع و عناصر اصلی و اولیه تولید در بخش کشاورزی مستلزم مدیریت بهره‌برداری صحیح و اصولی بوده و تحقق این امر و استفاده بهینه و پایدار از منابع موجود نیازمند جمع‌آوری آمار و اطلاعات دقیق و کامل از این منابع، اقدامات انجام‌شده در این راستا و برنامه‌ریزی مناسب است.

    وی خاطرنشان کرد: استان سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که به دلیل شرایط جغرافیایی و گسترگی و پراکندگی منابع آب و خاک موجود با جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و نگهداری از اطلاعات مرتبط با آنها، نیازمند در اختیار داشتن بانک جامع و کاملی از مجموعه داده‌های موجود است.

    مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: بانک اطلاعاتی به‌عنوان مجموعه‌ای از داده‌های سازمان‌دهی‌شده، امکان دسترسی آسان‌تر، مدیریت و به‌روزرسانی داده‌ها را فراهم و توانایی سازمان‌دهی، پردازش و مدیریت اطلاعات را به شکل ساختاریافته و کنترل‌شده به همراه دارد.

    شاهینی به برخی از مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: گزارش‌گیری، پشتیبانی از چند کاربره بودن، قابل حمل و انعطاف‌پذیر بودن است.

    وی افزود: سیستم اطلاعات جغرافیایی با مجموعه‌ای قوی از امکانات و قابلیت‌ها، اخذ و ذخیره‌سازی و سپس تحلیل و پردازش داده‌ها و نیز قابلیت‌های کلی می‌تواند در تهیه بانک اطلاعاتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با حجم بالا، مکان‌یابی بسیار دقیق برای انجام پروژه‌های مختلف، ابزاری برای تحلیل فضایی، توانایی انجام محاسبات ریاضی مانند محاسبه مساحت و محیط عناصر مشخص‌شده، برخورداری از دقت و سرعت عمل بالا در مرتبط سازی داده‌ها، قابلیت ردیابی و بررسی تغییرات مکان‌های جغرافیایی در طول زمان، امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی تولیدشده به شکل نقشه و امکان بررسی و محاسبه چندین لایه اطلاعاتی به‌صورت هم‌زمان برخی از قابلیت‌های سیستم GIS است.

    شاهینی گفت: با توجه به قابلیت‌های سیستم مذکور و اهمیت موضوع، تهیه بانک اطلاعاتی جامع طرح‌های آب و خاک در محیط GIS از سال 1394 از سوی مدیریت آب و خاک و امور فنی، مهندسی و زیربنایی سازمان جهاد کشاورزی پیگیری شده و تاکنون بخشی از طرح‌های اجراشده در محیط مذکور پیاده‌سازی شده و مابقی آن در دستور کار این مدیریت است.

    وی ابراز امیدواری کرد تا با تهیه بانک اطلاعاتی جامع توصیفی و مکانی منابع آب و خاک استان و طرح‌های آب و خاک اجراشده از سنوات قبل تاکنون در محیط GIS، بستر مناسبی برای تهیه و گردآوری انواع گزارش‌ها و تحلیل‌ها و محاسبات و دستیابی به سایر اهداف روی طرح‌های اجراشده در این حوزه فراهم شود.

    مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برنامه‌ریزی جامع مبنی بر مدیریت اصولی از منابع آب و خاک به‌عنوان عناصر اصلی تولید در بخش کشاورزی، پتانسیل‌یابی با هدف اجرای طرح‌های آتی آب و خاک، افزایش بهره‌وری، استفاده مناسب و صحیح از اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امور زیر بنایی، شناسایی چالش‌ها و مشکلات موجود و ارائه برنامه‌ها و اقدامات کارشناسی مناسب برای رفع چالش‌ها با تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی در محیط GIS محقق می‌شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی