وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۲۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: با توجه به اینکه حدود ۶۰۰ مهندس نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند لذا گیلان به عنوان یکی از قطب های نقشه برداری کشور هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطرح است.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهندس سعید بدوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نقشه به عنوان یکی از پارامترهای رشد یافتگی در جهان مطرح است، اظهار کرد: متولی تهیه و تولید نقشه در مقیاس ملی در کشور سازمان نقشه برداری کشور است.

    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان افزود:در همین راستا سازمان جغرافیای نیروهای مسلح در برخی موارد به فراخور موضوعات تولید و تهیه نقشه را ارائه می دهد اما به صورت خاص رشته نقشه برداری به عنوان یکی از هفت رشته اصلی در قانون نظام مهندسی ساختمان در دو حوزه شهرسازی و ساختمان سازی در حال انجام است.

    وی گفت: قطعا نظارت نقشه برداری، گام مهمی در جهت کنترل صحیح سازه ها منطبق با طراحی های انجام شده است. هر زمانی که با بُعد مکان در ارتباط هستیم، موضوع نقشه و نقشه برداری در آن مستتر است.

    عضو کارگروه تخصصی نقشه برداری سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: امروز شهرهای هوشمند در دنیا بر مبنای علوم نقشه برداری و در بستر GIS با تلفیق اطلاعات توصیفی و نقشه ها طراحی می شود براین اساس عملا مدیریت شهرها بدون امکان برخورداری از این سیستم ها امکان پذیر نخواهد بود.

    بدوی تصریح کرد: با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ها و ورود تجهیزات نوین نقشه برداری نظیر GPS ها و تعیین موقعیت های ماهواره ای، لیرز اسکن ها و پهبادها تحول شگرفی در نقشه برداری رخ داده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۳
    تپه ازبکی

    مدیرکل میراث فرهنگی البرز از انجام نقشه‌برداری و مستندسازی بقایای معماری محوطه ازبکی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه این تپه باستانی خبر داد.

    ‌‌عبدالناصر میرچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: در راستای ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی، امسال پروژه‌ تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر در دستور کار اداره ‌کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: به این منظور، مجوز پروژه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی با سرپرستی دکتر روح الله یوسفی زشک و نظارت‌ فرزان احمدنژاد صادر شده است.

    میرچی خاطر نشان کرد: این پروژه با علم روز در حال انجام است و تاکنون  ۱۸۰ هکتار از محوطه و اطراف آن با پهباد عکسبرداری‌ هوایی و نقشه برداری شده است.

     این مسئول توضیح داد: در طول نقشه و عکس‌برداری، بیش از ۱۸۰ میلیون نقطه برداشت شده است.

    میرچی با اشاره به دقت نقشه برداشت شده ابراز کرد: دقت نقشه برداشت شده‌ از این محوطه‌ کمتر از پنج سانتیمتر بوده‌ که بسیار بالاتر از استانداردهای مصوب است.

    مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: در حالت عادی نقشه‌های استاندارد در این وسعت حدود ۳۰ هزار نقطه است که به دلیل اهمیت بالای محوطه ازبکی، از این پروژه بیش از ۱۸۵ میلیون نقطه برداشت شده است.

    وی‌ تصریح کرد: به منظور دقت هر چه بیشتر نقشه‌برداری محوطه ازبکی، 15 نقطه به صورت برداشت دوفرکانسه توسط شرکت مورد تایید سازمان نقشه‌برداری‌ کشور انجام شده است‌ که خطای نقشه‌برداری را به کمتر از یک سانتیمتر می‌رساند.

    میرچی در پایان گفت: در ادامه پروژه‌ گمانه‌زنی این محوطه با علم روز دنیا و استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی ‌آغاز خواهد شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۰

    زنجان-معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: فاز نخست پروژه جمع بندی اطلاعات جی آی اس،  در شرکت آب و فاضلاب شهری  در ۲۰ شهر استان زنجان پایان یافت.

    به گزارش خبرنگار مهر، اردشیر ابراهیمی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای آب، گفت: فاز نخست پروژه جمع بندی اطلاعات GIS  در شرکت آب و فاضلاب شهری  در ۲۰ شهر استان زنجان پایان یافت.

    وی اظهار کرد: فاز بعدی  این طرح شامل به روز رسانی ، دقیق سازی اطلاعات و جمع بندی اطلاعات املاک و درج اطلاعات توصیفی است.

    معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: این پروژه علاوه بر جمع آوری اطلاعات شبکه آب برای ۲۰ شهر استان زنجان، شامل اطلاعات شبکه آب شیرین کن در شهرهای ماهنشان و گرماب ، اطلاعات شبکه فاضلاب برای شهر های ماهنشان ، زرین آباد و دندی و ۲ نقشه اطلاعات مشترکین در شهر های دندی و ماهنشان است.

    ابراهیمی گفت : برای ادامه این پروژه نیازمند ردیف های مالی هستیم که امسال برای ادامه اجرای این طرح یک میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده  است.

    وی ابراز کرد: GIS  یک پایگاه داده یکپارچه است که تمام اطلاعات مکانی در آن جمع بندی شده و سایر پایگاه های داده نیز به آن وصل خواهد شد و  در این پروژه سعی شده  با جمع آوری اطلاعات و یکپارچه سازی وضعیت شبکه های آب ، فاضلاب و آب شیرین کن ، ایرادهای احتمالی شناسایی و در صورت بروز رفع شود که امید است با ارتقای این پروژه گام مهمی در استقرار دولت الکترونیک در آبفای شهری استان زنجان برداشته شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۰۳:۲۷

    علاوه بر بناهای تاریخی و باشکوه که بازدیدکنندگان زیادی دارند، قبرستان های تاریخی هم به عنوان نمادی از فرهنگ و تاریخ به نوعی می توانند در این زمینه موثر باشند؛ چنانچه عده ای به این مکان پا می گذارند تا به نیاکان خود ادای احترام کنند و از طرفی هم باقدم زدن در این محیط تاریخ وفرهنگ گذشتگان یک سرزمین مرور می شود.

     «دارالسلام» در شیراز یکی از قبرستان هایعارفی و مذهبی شاخص است که قدمت آن به قبل از اسلام می رسد، اما با این وجود این قبرستان طی سالیان سال رها شده و در معرض تخریب قرارگرفته است و تا آنجا پیش رفته که قبرستان قدیمی در مرکز شهر شیراز به محیطی متروکه تبدیل شده است. برای اشاره به قدمت قبرستان دارالسلام وجود ۶۳ هزار قبر قدیمی،بیش از ۵۰ قبر مشاهیر و افزون بر ۵۰۰سنگ ارزشمند در آن کافی است که هم به ارزش و هم به ضرورت حفظ آن پی بُرد.

    واقعیت امر این است که موزه ای از تاریخ، فرهنگ و افراد شاخص شیراز در اولین قبرستان این شهر رها شده است تا اینکه این اواخر شاهد تحرک و فعالیت بهسازی در این قبرستان قدیمی بودیم. آنچه در رابطه با وضع این قبرستان می توان گفت اینکه خانواده هایی اجدادشان آنجا دفن شده و NGO ها خواهان حفظ  قبرستان هستند و در همین میان افرادی هم به واسطه زندگی در آن منطقه، مخالف قبرستان هستند.

    *مدیریت واحدی برای بهسازی قبرستان دارالسلام وجود ندارد

    با این روند شروع فعالیت های بهسازی در قبرستان دارالسلام بی شک با چالش هایی روبرو است و آنطور که مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری شیراز در رابطه با وضع قبرستان دارالسلام ضمن اشاره به اینکه قبرستان چند متولی از جمله اداره اوقاف به واسطه قبور منسوبین به نوادگان حضرت علی (ع)و امام حسین،چهار طاقی، مقبره ائمه های جمعه و... و از طرفی هم میراث فرهنگی به واسطه قدمت تاریخی قبرستان دارد، به «افسانه» می گوید: سازمان آرامستان ها متولی دیگری بود که ورود کرد و این روند به چند مدیریتی شدن امور قبرستان منجر شد که هر فعالیتی برای بهسازی آن نیاز به هماهنگی با دستگاه های مختلف داشته باشد، «چنانچه از سال ۹۱ تصمیمی برای شروع کار در نظرگرفته و توافقاتی تنظیم شد که سه اداره متولی مبلغ ۹ میلیارد تومان پرداخت کنند و به صورت سه جانبه بهسازی قبرستان شروع شود».

    علیرضا چراغی می گوید: آنچه در ادامه اتفاق افتاد هیچکدام از متولیان برای بهسازی و تثبیت قبور ورود نکردند؛ با این وجود، فعالیت بهسازی در قبرستان دارالسلام آغاز شد.

    *قبرستان دارالسلام به پارک موزه تبدیل می شود

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۸
    بهشهر - مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به کاهش تراز آبی دریای خزر از سال ۱۳۷۴ تاکنون ، از توقف پسرفت آب دریای خزر در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته خبر داد.

    به گزارش خبرنگار مهر، داریوش یوسفی کبریا بعدازظهر چهارشنبه در نشست هماهنگی ارگان های دریایی مرتبط تولید داده های پایه تراز آب دریای خزربا بیان اینکه ایران دومین کشور با تراکم جمعیتی بالا در میان کشورهای حاشیه دریای خزر می باشد گفت بر این اساس ، ضرورت ثبت تراز آبی در این دریا و بررسی آن از لحاظ کاهش و افزایش را خیلی مهم ارزیابی کرد.

    وی ضرورت شناخت نوسانات دریای خزر و بهره گیری از آن در راستای توسعه پایدار سواحل جنوبی و مدیریت یکپارچه دریای خزر در بعد ملی و منطقه ای به منظور بررسی آخرین وضعیت ایستگاه های ترازسنجی و توزیع یکنواخت آن ها و نیز ارتقاء سطح همکاری ارگان های دست اندرکار تولید داده های تراز آب دریای خزر و آخرین اقدام انجام  گرفته در این بخش را از دیگراهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

    معاون طرح و توسعه بنادرودریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ضمن خیر مقدم به حاضرین در همایش ، به معرفی توانمندی ها ، قابلیت ها و طرح های توسعه ای این بندر پرداخت و قایق ربات خودران هیدروگرافی بندرامیرآباد را یکی از طرح های دانش بنیان و ماحصل همکاری متقابل سازمان بنادر و دانشگاه عنوان کرد.

    حسین عظیمی با اشاره به اینکه رژیم رسوب گذاری دریایی خزر از غرب به شرق و به سوی بندرامیرآباد می باشد بررسی تراز آبی در این دریا را یکی از مهمترین اهداف این جلسه بیان داشت.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۵۹

    خبرگزاری فارس: راه‌اندازی سامانه استعلامات منابع طبیعی در استان تهران

    معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از راه‌اندازی سامانه استعلامات منابع طبیعی در این استان خبر داد.

     

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان تهران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، کارگاه آموزشی معرفی نرم‌افزار سامط «سامانه استعلامات منابع طبیعی» با حضور مسؤولان و کارشناسان بخش‌های امور اراضی، ممیزی و نقشه‌برداری این اداره کل و شهرستان‌های تابعه برگزار شد.

    حسن ردائی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: بر اساس تکالیف قانونی و اصلاح نظام اداری و جلوگیری از فساد اداری، دستگاه‌های دولتی موظف‌ هستند خدمات خود را از طریق الکترونیکی به مردم ارائه کنند که به همین منظور، منابع طبیعی نیز جزو دستگاه‌هایی است که باید برخی از خدمات خود را از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام دهد.

    وی اظهار داشت: مهم‌ترین نتیجه خدمات الکترونیکی افزایش رضایت مردم است و دولت الکترونیکی به معنای اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی به‌موقع، دقیق و کاراست.

    معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: یکی از وظایفی که با توجه به حجم بالای مراجعات ضرورت دارد جزو خدمات دولت الکترونیک قرار گیرد، پاسخگویی به استعلامات مربوط به اراضی است که به همین منظور، این کارگاه آموزشی برگزار شد تا ضمن معرفی نرم‌افزار سامط مقدمات کار برای راه‌اندازی آن فراهم شود.

    ردائی به برخی از مزایای این سامانه اشاره کرد و یادآور شد: کاهش مراجعات افراد و زمان پاسخگویی، افزایش دقت، سرعت و نظارت بر فرآیند پاسخگویی و مطلع شدن متقاضیان از مراحل روند انجام کار از طریق پیامک، ازجمله مزایای این سامانه به شمار می‌رود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۵۸
    نقشه برداری آسان با سامانه  ماهواره ای قابل حمل

    شرکت بلژیکی تولیدکننده‌ی آنتن‌های ناوبری ماهواره‌ای سپتنتریو (septentrio) در نمایشگاه فضایی پاریس 2017 ،جدیدترین محصول خود به نام آنتن همراه آلتوس (Altus NR2) را به نمایش گذاشت.

    آلتوس یک آنتن ماهواره‌ای سبک و قابل حمل است که با استفاده از داده‌های ماهواره‌های ناوبری GPS، GLONASS، SBAS و غیره در مورد مکان مورد نظر، تمامی اطلاعات مورد نیاز را برای نقشه‌برداری فراهم می‌کند. این آنتن از طریق ارتباط بی‌سیم، بلوتوث یا کابل USB به رایانه‌های همراه، موبایل‌ها و یا تبلت‌ها متصل می‌شود و اطلاعات مکانی دریافت شده را به نرم‌افزار Esri که یک نرم‌افزار معروف در زمینه‌ی اظلاعات جغرافیایی (GIS) می‌باشد ارسال می‌کند. البته داده‌های تامین شده توسط این آنتن با دیگر نرم‌افزارهای GIS نیز همخوانی دارد.

    آلتوس به یک حافظه‌ی 8 گیگابایتی مجهز شده و با استفاده از باتری‌های لیتیومی خود قادر است تا 6 ساعت بدون وقفه اطلاعات دریافت و در خود ذخیره کند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این آنتن تکنولوژی‌ها استفاده شده برای تقویت سیگنال‌های ماهواره‌ای در آن است که باعث می‌شود نگرانی‌ از بابت ضعیف یا قطع شدن سیگنال‌ها برای کاربر وجود نداشته باشد. ضمن اینکه مودم GPRS تعبیه شده در این دستگاه، ارتباطات نسل 3.5 همراه را برای آن به ارمغان می‌آورد.

    آنتن همراه آلتوس می‌تواند با استفاده از سیگنال‌های ماهواره‌ای مختلفی که دریافت می‌کند نقشه‌هایی با دقت بین 40 سانتیمتر تا 1.2 متر را در اختیار کاربران بگذارد. لازم به ذکر است که این آنتن 800 گرمی با دریافت گواهینامه‌ی IP67 در برابر شرایط مختلف محیطی همچون باد، باران و گرد و خاک مقاوم می‌باشد. این آنتن در مجموعه‌ها مختلف و با قیمتهایی بین 6 تا 9 هزار دلار در سایت esri قابل خرید می‌باشد.

    شرکت خصوصی سپتنتریو در سال 2000 و با هدف ارائه‌ی آنتنهای GNSS در بلژیک تاسیس شد. تکنولوژی‌های توسعه‌یافته توسط این شرکت در زمینه‌های مختلف همچون نقشه‌برداری زمینی و هوایی، کنترل ماشین‌آلات، بهبود فعالیتهای کشاورزی، عملیاتهای دریایی، ساخت و ساز و غیره استفاده می‌شود. این شرکت با داشتن 100 نفر پرسنل و فعالیت در تمامی زمینه‌های مرتبط با ناوبری ماهواره‌ای می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای همکاریهای بین‌المللی در این بخش باشد.

    منبع: اختصاصی اسپاش
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۵۹

    به گزارش ایرنا، شهرام طهماسبی شامگاه شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان افزود: در ارتباط با استفاده از تکنولوژی نقشه و سیستم های GIS با انبوهی از اطلاعات خام در قالب جدول و نمودار در گزارش ها و پژوهش های مکتوب مواجه هستیم.
    وی یادآورشد: در حالی که این اطلاعات را می توان در قالب چند نقشه ساده که در بردارنده لایه های مختلف اطلاعاتی که در سامانه هایی نظیر ساترا یا SDI قرار دارد را مشاهده کرد.
    طهماسبی بهره گیری از لایه های اطلاعاتی همچون نقشه های سازمان نقشه برداری کشور را زمینه ساز تسهیل در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی در کوتاهترین زمان ممکن اعلام کرد.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: بهره گیری از این اطلاعات، به کارشناسان و مدیران این فرصت را می دهد تا با کمترین حجم اطلاعات بالاترین قدرت پردازش٬ دقیق ترین ابزار تجزیه و تحلیل و در نهایت سرعت بالایی برای تصمیم سازی و یا تصمیم گیری را ارایه کنند.
    وی خاطر نشان کرد: باید در نظر داشت که فرآیندهای پیچیده زیادی باید اتفاق بیافتد تا یک داده خام تبدیل به نقشه GIS شود.
    این مسئول ضافه کرد: اگرچه بسیاری از نقشه های این استان بسیار قدیمی و مربوط به 2 یا سه دهه گذشته است و امروز تغییرات زیادی اتفاق افتاده که این دستگاه ها تلاش دارند بصورت دستی و موردی این تغییرات را اعمال کنند که اقدامی غیرحرفه ای و غیر استاندارد است.
    طهماسبی تاکید کرد: اینگونه اقدامات غیر تخصصی عوارض و هزینه های بسیار بالایی را نیز به جامعه تحمیل خواهد کرد که اثرات زیانبار آن در آینده بروز می کند.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: از آنجا که عکس های هوایی استان ما بسیار قدیمی بوده و از تحولات و تغییرات توسعه ای هم در ابعاد جمعیتی و هم در ابعاد فیزیکی و زیرساخت ها فاصله زیادی دارد، نظام برنامه ریزی استان نیازمند به هنگام سازی عکس های هوایی و تهیه نقشه های کاربردی برای تکمیل لایه های اطلاعات نقشه ای بخش های مختلف اقتصادی است.
    وی به همکاری سازمان نقشه برداری کشور در به روز رسانی نقشه ها و لایه های اطلاعاتی این استان اشاره کرد و از تهیه نقشه های پوششی برای اراضی 8 شهرستان استان خبر داد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۵۳

    خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان نقشه برداری کشور به ضرورت جمع آوری اطلاعات جغرافیایی و لزوم توسعه جوامع در بستر این اطلاعات گفت: ۹۰ درصد اطلاعات دنیای امروز در خصوص موقعیت جغرافیایی است.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان،علیرضا آزموده اردلان، رئیس سازمان نقشه برداری کشور در زنجان  امروز سه شنبه (21مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان اظهار کرد: در دنیای امروز توسعه و پیشرفت در سایه خلاقیت و تسلط بر پیرامون خود حاصل می شود.

    وی گفت: انسان به عنوان موجودی دارای اندیشه و تعقل و جانشین خدا بر روی زمین از این توان برخوردار است که بتواند روی زمین به گونه ای زندگی کند که رفاه خود را فراهم سازد.

    این مقام مسوول اضافه کرد: سازمان نقشه برداری کشور به عنوان یکی از بازوان فنی مدیریت و برنامه ریزی خدمت می کند.

    به گفته وی، شناخت پیرامون در سایه نقشه برداری فراهم می شود که می توان از طریق نقشه های به دست آمده طرح های خود را پیاده کرد.

    آزموده اردلان با بیان اینکه در عصر حاضر اطلاعات به افراد و جوامع توانایی می دهد، افزود: تواناترین افراد کسانی هستند که بیشترین اطلاعات را دارند و عمده اطلاعات امروز با مکان در ارتباط است بنابراین بیش از 90 درصد اطلاعات دنیای امروز در خصوص مکان و موقعیت است.

    به گفته رئیس سازمان نقشه برداری کشور، در صورت بهره مندی از اطلاعات موقعیت جغرافیایی، به سازمانی توانمند و برنامه ریزی توسعه ای تبدیل می شود از اینرو در جوامع پیشرفته درصدد هستند امکان تبادل و برخوداری از اطلاعات مکانی را فراهم سازند.

    این مقام مسوول با بیان اینکه نقشه جامع سرمایه گذاری درخصوص ظرفیت های بخش های مختلف را نشان می دهد، گفت: این سامانه اجازه می دهد اطلاعاتی که در برگیرنده این ظرفیت هاست متمرکز شود و از این طریق این نقشه با دقت و صحت و جزئیات بیشتری آماده می شود.

    آزموده اردلان با اشاره اینکه برای اطلاعات مکانی نیازمند مختصاتی هستیم، تصریح کرد: به همین منظور نقاطی قابل دسترس به منظور کسب اطلاعات مورد نظر در خصوص موقعیت ها ایجاد می شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۴۹

    در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، کوهی به نام پرآو قرار دارد که به عنوان یکی از بلند‌ترین قله‌های استان مشهور است و در کنار روستای چالآ نمود پیدا می‌کند. بیش از ۴۰ سال پیش گروهی از مهندسین و زمین‌شناسان انگلیسی در حین عملیات نقشه برداری و تحقیقات در ارتفاعات زاگرس متوجه دهانه یک غار شدند و با توجه به تجربیات خود در باره بافت زمین‌شناسی منطقه احتمال وجود غاری عظیم را در محل می‌دهند.

    احتمال وجود غاری عظیم در رشته کوه زاگرس آن قدر جذاب به نظر رسید که انجمن غار‌شناسی انگلستان در دوم شهریورماه سال ۱۳۵۰، یازده نفره از زبده‌ترین غارنوردان خود را به سرپرستی جان می‌دلتون وارد کرمانشاه کند تا به عملیات اکتشاف دست بزنند.

    زیبایی پرآو به قدری است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. شاید تصور وجود یکی از رمزآلود‌ترین مکان‌های ایران در این طبیعت زیبا کمی مشکل باشد اما در ارتفاع ۳۰۵۰ متری این کوه، عمیق‌ترین و صعب العبور‌ترین غار ایران قرار دارد.

    پرآو در نزدیکی کوه بیستون در کرمانشاه است. تا سال‏‌ها پراو برای غارنوردان ایرانی چون گاوصندوقی در بسته می‌‏‌ماند که کلید گشودنش را نمی‌‏‌یافتن و با وجود تلاش‎های فردی و جمعی‏، راز آن گشوده نمی‌شد.

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۴۹