وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • همایش بهنگام رسانی نقشه های روستایی و یکسان سازی آبادی ها با فهرست روستاهای وزارت کشور در مرکز آمار ایران برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  با توجه به فهرست آبادی های وزارت کشور و فهرست جغرافیایی مرکز امار ، بررسی دو فهرست و رفع مغایرت ها و به حداقل رساندن اختلاف آبادی های دو ارگان مهم است.
    در این همایش نحوه برخورد با عوارض مکانی مختلف و رفع مغایرت ها و افزودن نقاط جدید به فهرست مرکز آمار تشریح شد.
    رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اهمیت نقشه و اطلاعات مکانی در نظام آماری کشور به ویژه نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا گفت: در گذر از نظام آماری سنتی به نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا، نقشه و اطلاعات مکانی اهمیت ویژه ای دارد.


    امید علی پارسا افزود: در کشورهای پیشرفته روند مدرن و ثبتی شدن نظام آماری حدود 18 سال طول کشیده است اما
    امیدواریم با ظرفیت های موجود در نظام آماری کشور، این مرحله را در 8 سال سپری کنیم.
    مدرن سازی و استفاده از اطلاعات ثبتی مبنا، به عنوان مأموریت مرکز آمار ایران در سومین برنامه ملی آمار تعریف شده است
    در ادامه این مراسم، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران گفت: با تلاش های همکاران در سال گذشته و سرشماری سال 1395، تحولات زیادی در امر نقشه و اطلاعات مکانی صورت گرفته است.
    جواد حسین زاده با بیان اینکه مرکز آمار ایران درصدد مدرن سازی نظام آماری کشور است، افزود: برغم فعالیت های مختلف برای تحقق این امر و نرخ 48 درصدی اجرای اینترنتی سرشماری 1395، هنوز این مرکز با توجه به استاندارد های بین المللی، مدرن به شمار نمی رود و در حالت سنتی است. در نظام آماری مدرن، ویژگی های خاصی برای داده ها و اطلاعات از جمله ثبتی بودن داده ها تعریف شده است.
    وی افزود: مرکز آمار ایران اقدامات گسترده ای در حوزه های مختلف برای مدرن سازی آغاز کرده است، این مرکز در حال تدوین سومین برنامه ملی آمار است که در این برنامه بحث مدرن سازی و استفاده از اطلاعات ثبتی مبنا، به عنوان مأموریت مرکز آمار ایران تعریف شده است.
    وی با اشاره به چشم انداز مرکز آمار ایران در افق 1404 گفت: مأموریت ما تهیه و انتشار آمار های رسمی کشور و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا با رعایت اصول بنیادین آمار های رسمی کشور است و همچنین یگانه مرجع نظام آماری ایران، مورد اعتماد عموم و متخصصان و سرآمد در آسیا هستیم.
    معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در ادامه با بیان اینکه سیر تحول اطلاعات مکانی در کشور و در دنیا، صعودی است، گفت: امروزه به طور متوسط 80 در صد از داده های مورد استفاده، داده های اطلاعات مکانی هستند و مرکز آمار هم محور ترویج و تولید اطلاعات مکانی کشور به شمار می رود و از طرف دانشگاه ها و دولت بخش خصوصی و مجامع بین المللی درخواست های زیادی از مرکز آمار ایران شده است.
    حسین زاده در ادامه، مدیریت بحران، فعالیت های بشر دوستانه ، برنامه ریزی برای خدمات اجتماعی و آموزشی را از مواردی ذکر کرد که نیاز به اطلاعات مکانی را بیشتر از گذشته کرده است.
    مرکز آمار ایران به دنبال اطلاعات و آمار دستگاه ها در سطح داده های خرد و متصل به اطلاعات مکانی است
    حسین زاده در ادامه یکی از داده های کلیدی نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا و یکی از چهار چرخ ایران استارز، را ثبت آماری املاک و مستغلات (Real State Register) ذکر کرد و افزود: در نظام آماری مدرن مرکز آمار ایران درصدد تبادل اطلاعات در سطح خرد است که به صورت یک طرفه (ONE-WAY TRAFFC) از دستگاه های اجرایی وارد مرکز آمار شود تا پس از انجام یک سری از فعالیت ها در مرکز آمار ایران، قابل استفاده برای ثبت های آماری شود.
    هدف از این کار تهیه بانک اطلاعاتی مکان محور و بهنگام سازی بانک املاک و مستغلات و نگهداری و بهنگام سازی ثبت های اداری مرتبط است.
    وی افزود: نقشه کلیدی ترین مهره در تهیه ثبت های پایه است که از طریق شماره شناسایی املاک و منازل مسکونی به جمعیت و کسب و کار پیوند می خورد و مرکز آمار نیز به دنبال آماری است که در آن ، داده های خرد به اطلاعات مکانی متصل شود.
    وی در ادامه از شرکت پست ، سازمان نقشه برداری، شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت کشور به عنوان سازمان های همکار با مرکز آمار ایران در تهیه اطلاعات مکان محور نام برد.
    معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار در ادامه به نقاط قوت و نقاط ضعف تهیه ثبت های مکانی در مرکز آمار پرداخت.
    وی مرجعیت مرکز آمار ایران، مأموریت مرکز آمار ایران مبنی بر ثبتی کردن نظام آماری ، امضای تفاهم نامه های متعدد در این زمینه با دستگاه های ذی ربط و وجود کارشناسان خوب را از نقاط قوت مرکز ذکر کرد.
    وی افزود: دانش و آموزش و مطالعات در این زمینه باید در مرکز آمار بیشتر شود و تعامل با دستگاه ها افزایش یابد و امیدواریم با فعالیت های انجام شده از جمله فعال شدن کمیته های آمار بخشی که تهیه آمارهای بخشی را در دستور کار خود دارد، تعاملات هم بهتر شود.
    حسین زاده افزود: در زمینه تعامل با دستگاه ها ، استفاده از زیرساخت های فناوری اطلاعات مکانی سایر دستگاه ها نیز اهمیت دارد.
    وی در ادامه از یکسان نبودن اطلاعات مکانی دستگاه ها به علت تفاوت در چارچوب، قوانین تهیه این اطلاعات و عدم پیروی آن ها از استاندارد های یکسان، به عنوان یکی از تهدید های امر تهیه اطلاعات مکانی نام برد.
    حسین زاده در پایان اعلام کرد: در مرحله نخست ، 55درصد از بلوک های آماری به نقشه های آماری متصل شده و در مرحله دوم این عملیات، مرکز آمار ایران درصدد تحقق 85 درصدی این برنامه است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی