وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • داده های مکانی

    مکان نیوز - عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه فرآیند داده‌برداری در علوم ژئوماتیک باید به صورت پیوسته ادامه پیدا کند، افزود: به سازمان نقشه‌برداری کشور پیشنهاد می‌شود بدنه اجرایی و نقش حاکمیتی خود را تقویت کند.

    به گزارش ایسنا، مجید عباسی امروز در افتتاحیه بیست‌وپنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی  با اشاره به اینکه بستر داده‌های مکانی نقشه است، به تعریف نقشه پرداخت و گفت: نقشه یک صفحه مختصات است که داده‌های مکانی در یک مقیاس و دقت مشخص در آن به نمایش درآمده‌اند.

    وی تأکید کرد: تغییرات زمانی هم در چارچوب‌های مرجع و هم داده‌های مکانی، ساز و کار ویژه‌ای را برای اندازه‌گیری مستمر داده‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها می‌طلبد.

    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در همین زمینه به پراکندگی شبکه ژئودتیک ملی در کشور پرداخت و افزود: تعداد ایستگاه‌های ژئودتیک در کشور 118  ایستگاه است که باید توسعه یابد.

    عباسی ضمن اشاره به شبکه ترازیابی دقیق کشور و شبکه ثقل‌سنجی ایران به عنوان دو پروژه موفق سازمان نقشه‌برداری کشور، یادآور شد: یک مسئله مهم، پایش تغییرات زمانی پوسته زمین است.

    وی ادامه داد: کشور نقطه ایمنی در برابر زلزله ندارد و شرایط ژئودینامیک کشور، مستعد حادثه‌های زمین‌شناسی و نیز زلزله است که در این راستا نیازمند نقشه‌برداری دقیق از گسل‌های شناخته و ناشناخته و رفتارسنجی آن‌ها هستیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان پایش فرونشست دشت‌ها را به عنوان صورت‌مساله دیگر کشور عنوان کرد و گفت: در این خصوص اندازه‌گیری و ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری باید به طور مداوم انجام شود.

    عباسی همچنین رفتارسنجی تأسیسات و سازه‌های بزرگ را یک مساله بااهمیت دانست و اضافه کرد: در این خصوص بخش خصوصی به شکل مؤثری عمل کرده است.

    وی لزوم نقشه‌برداری مناطق دریایی با توجه به مباحث مربوط به جریان‌سازی و رسوبات را نیز یادآور شد و اظهار کرد: مسأله تأسیسات مدفون شهری نیز باید پی گرفته شود.

    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه محدودیتی برای نوع اطلاعاتی که می‌تواند روی نقشه سوار شود وجود ندارد، به چند توصیه به سازمان نقشه‌برداری کشور پرداخت و توضیح داد: این سازمان باید بدنه اندازه‌گیری خود را قوی کند و توجه داشته باشد که نیروهای انگشت‌شمار در این عرصه یک تهدید به حساب می‌آید.

    عباسی خاطرنشان کرد: این موضوع آموزش صحیح نیروهای فنی و همکاری تنگاتنگ دانشگاه و صنعت را می‌طلبد.

    وی در پایان اضافه کرد: همچنین نقش حاکمیتی سازمان در زمینه داده‌های مکان‌محور باید تقویت شده و تصمیمات شورای عالی نقشه‌برداری، ضمانت اجرایی داشته باشد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی