وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

    مکان نیوز - فناوری پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که به طور گسترده در زمینه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

    • شمارتو وارد کن، با قیمت مناسب ماهیچه گوسفندی سفارش بده..
    • لیپوماتیک در کلینیک ایرانیان فقط ۴۹۰ هزار تومان!!!

    • شمارتو وارد کن، با قیمت مناسب ماهیچه گوسفندی سفارش بده..
    • لیپوماتیک در کلینیک ایرانیان فقط ۴۹۰ هزار تومان!!!

    به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند. در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

    پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های م k مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

    پهپاد طارق

    کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

    نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد به سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش باز می‌گردد و به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

    پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

     

    پهپاد طارق

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۰۹:۰۰
    مکان نیوز - نقشه‌برداری زمینی و کاداستر از زیر شاخه‌های ژئوماتیک است. نقشه برداری از زمین؛ تکنیک، حرفه، هنر و علم تعیین موقعیت‌های زمینی یا سه بعدی نقاط و فواصل و زوایای بین آن‌ها است.

    بیانی ساده از کاداستر

    گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زهرا گروسی؛ از قرن‌ها پیش به منظور حفظ محیط و محدوده‌ای بنام ملک که مردم در قالب یکسری مقررات و محدودیت‌ها در آن زندگی یا کار می‌کنند، روش‌ها و شگرد‌های مختلفی بکار گرفته شده است. مهمترین دستاورد بشر در حال حاضر که می‌تواند جایگزین تلاش‌های سابق در این خصوص شود، کاداستر است. در این یادداشت ضمن تعریفی مختصر از کاداستر و تاثیرات مفید آن از نقطه نظر اقتصادی، زیست محیطی و.. به بیان تفاوت نقشه بردار با نقشه بردار کاداسترو درنتیجه، لزوم وجود رشته کاداستر از گرایش نقشه برداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    برای این امر تعریفی از مفهوم کاداستر ضروری می‌باشد. کاداستر چیست؟ به ساده‌ترین بیان تلفیقی است از دو نوع اطلاعات مکانی و توصیفی است که اطلاعات مکانی در قالب نقشه‌های دقیق با مقیاس‌های متناسب  و اطلاعات توصیفی در قالب بانک‌های اطلاعاتی شامل اطلاعات مالکیت، قیمت، کاربری و دیگر مشخصات فیزیکی (عمر بناو..) است که در یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی جمع آوری و به روزرسانی می‌شود. به طور کلی کاداستر، نقشه برداری ثبتی است، یعنی نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرز‌های آن سند مالکیت صادر کرد.

    برای روشن شدن موضوع به صورت مختصر تعریفی از نقشه؛ کاداستر و سپس اختلاف آن‌ها بیان می‌کینم. نقشه اراضی و املاک دارای ویژگی‌هایی است که یکی از این خصوصیات مقیاس نقشه است. منظور از مقیاس نقشه اراضی و باغات و…این است که عین آن‌ها در طبیعت وجود دارد، ولی به میزان یعنی (مقیاس) کوچک شده است. از ویژگی‌های دیگر نقشه داشتن شکل هندسی است. در گذشته برای تثبیت موقعیت اراضی و املاک و مشخص بودن محدوده هر ملک در تعریف حدود آن در عوارض موجود در طبیعت مانند رودخانه و جاده و… استفاده می‌شد علاوه بر آن برای مشخص شدن حدود و ثغور از نقاط ثابت مصنوعی که ایجاد می‌کردند، بهره برداری می‌شد که به آن میله گذاری گفته می‌شد. با گذشت سال‌ها؛ افزایش ارزش اراضی و تغییر اراضی طبیعی بر اثر فرسایش و عدم به دست آمدن میله‌های منصوبه، موجب بروز اختلافات ملکی شدند. اما نقشه‌های کاداسترپیشرفته‌ترین این نقشه‌ها است که با تثبیت نقاط ثابت بر اساس طول و عرض جغرافیایی غیرقابل تغییر است و وضعیت هر نقطه از خاک پهناور کشورمان با مراجعه به آن مشخص می‌شود و از بروز اختلافات پیشگیری می‌کند و مانع از زمین خواری شود.

    هدف اصلی از نقشه‌های کاداستر کسب نوعی درامد برای دولت می‌باشد. در حقیقت نوعی پرداخت عادلانه مالیات می‌باشد. از دیگر اهداف کاداستر می‌توان به تثبیت مالکیت اشاره کرد؛ به این صورت که با ثبت دقیق اطلاعات املاک و اشخاص مختلف و بایگانی و نگهداری این اطلاعات، مالکیت افراد حفظ شود. برای تهیه نقشه کاداستر به دو طریق می‌توان عمل کرد، یکی زمینی که مقرون به صرفه نیست و دیگری به صورت هوایی که این روش مطلوب است که باید با پرواز عکسی بر اساس مقیاس مورد نظر تهیه کرد و سپس عکس‌ها دارای ابهاماتی مانند سایه‌ها که متخصصین با مراجعه به محل نسبت به شفاف سازی اقدام می‌کنند و سپس در بخش فتوگراتمری تبدیل به نقشه می‌شود و در نهایت اطلاعات توصیفی به آن الحاق می‌شود. از جمله کاربرد‌های نقشه‌های کاداستر این است که با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعات جامع و کاملی از املاک و اراضی تهیه کرد تا به کمک آن حدود قلمرو و همچنین موقعیت و ارزش آن ملک را مشخص نمود، بروز دعوا‌ها و مشکلات در خصوص املاک را کاهش و از انجام کلاهبرداری و زمین خواری جلوگیری می‌شود.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۰۸:۰۰

    مکان نیوز - با هدف شناسایی کارآفرینان و صاحبان ایده حوزه فناوری‌های اطلاعات مکانی، تفاهم‌نامه مشترکی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نقشه برداری کشور امضاء شد.

    به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری‌های مکان‌محور مجموعه‌ای از تخصص‌های مرتبط با جمع‌آوری، نگهداری، پردازش، بازیابی و توزیع داده‌های جغرافیایی یا زمین مرجع است. این دانش دستاورد پیشرفت‌های دانش انفورماتیک در مهندسی نقشه‌برداری و علوم زمین محسوب می‌شود.

    ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سامان دادن به حوزه فناوری‌های مکان محور تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نقشه‌برداری امضا کرد.

    سازمان نقشه‌برداری یکی از بازیگران اصلی زیست‌بوم ژئوماتیک کشور محسوب می‌شود و متولی تولید و به‌روزرسانی داده‌های مکان‌محور در مناطق غیرنظامی کشور است.

    این درگاه مشترک با هدف «شناسایی»، «صلاحیت‌سنجی» و «سازمان‌دهی کارآفرینان، صاحبان ایده، نهادها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارای توان علمی و فنی لازم» راه‌اندازی شد.

    همه بازیگران زیست‌بوم فناوری‌های ژئوماتیک کشور، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با مراجه به این درگاه از فعالیت‌های مشترک سازمان نقشه‌برداری کشور و گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته مطلع شوند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۰۸:۰۰
    زنگ خطر فرونشست در قم به صدا درآمد

    مکان نیوز - رئیس سازمان نقشه­‌برداری کشور، گفت: هزار و ۸۸۰ کیلومتر مربع از جعفریه قم تحت فرونشست ۲۱ سانتیمتری است و ۲۸ هزار نفر در معرض این خطر قرار دارند.

    به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود شفیعی، در نامه به ۱۳ مقام مسئول در دولت، مجلس و استان قم، اعلام کرد: این سازمان به عنوان متولی اعلام نرخ فرونشست، به درخواست وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران، مستمراً اقدام به تهیه نقشه فرونشست دشت‌های کشور می‌کند. آخرین مطالعات این سازمان به بررسی نرخ فرونشست در استان اصفهان و پیش از آن نیز به دشت مشهد؛ اختصاص داشت که نتایج آن در قالب نامه‌ای از سوی مهندس مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه‌برداری کشور به مقامات مسؤول ارائه شد. 

    مخاطبین نامه جدید رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور درباره فرونشست ۲۱ سانتیمتری در دشت جعفریه استان قم از این قرارند: محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سرمست استاندار قم، نوربخش رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، لاریجانی نماینده مردم قم و رییس مجلس شواری اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری و امیرآبادی فراهانی دو نماینده دیگرمردم قم در مجلس شورای اسلامی هستند.

    شفیعی در این نامه اظهار داشت: هزار و ۸۸۰ کیلومترمربع از منطقه جعفریه در استان قم تحت تأثیر فرونشست با نرخ بیشینه ۲۱ سانتیمتری قرار دارد؛ این در حالی است که ۲۷۱ کیلومتر از تأسیسات و شریان‌های حیاتی و ارتباطی در دشت جعفریه و ۲۸  هزارنفر در معرض خطر فرونشست در این منطقه هستند.

    پیرو گزارش‌­های دوره­‌ای سازمان نقشه­‌برداری کشور از مناطق تحت تاثیر پدیده فرونشست و در راستای نامه شماره ۷۵۶۰۰ مورخ ۳/۵/۹۷ معاون محترم وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص تهیه نقشه فرونشست دشت­‌های کشور توسط این سازمان، فایل اطلس فرونشست‌، حاصل پردازش تصاویر راداری و اعتبارسنجی شده با داده‌های ژئودتیکی در قسمت انتشارات/ اطلس‌های وب‌سایت سازمان نقشه‌برداری کشور از مسیر؛  http://www.ncc.org.ir/news/۱۴۹۰ و ژئوپورتال زیرساخت ملی داده‌های مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور در قسمت گروه‌بندی موضوعی/محصولات موردی/مدیریت بحران/فرونشست  به آدرس؛   http://iransdi.ir و برنامه کاربردی اندروید NCCViewer (قابل دانلود رایگان از کافه بازار) در دسترس عموم می‌باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۰۱:۵۷

    مکان نیوز - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز نقشه‌برداری و تعیین کالبدی یک میلیون هکتار از مساحت تالاب‌ها تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

    نقشه‌برداری پهپادی از یک میلیون هکتار تالاب

     معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی بودجه تالاب‌ها در سال آینده، گفت: یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور به کمک پهپاد نقشه‌برداری و تعیین کالبدی می‌شود.

    احمدرضا لاهیجان‌زاده در همایش مدیران استان‌های تالابی کشور که امروز (۲۸ آذرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت تخریب اکوسیستم و گرمای هوا و در پی آن تعطیلی‌ها در افت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است، اظهار کرد: تالاب مربوط به یک سازمان نیست و علاوه بر اینکه یک هویت ملی است، مشکلات آن تبعات اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

    به گزارش ایسنا، وی افزود: به کمک اتحادیه اروپا، یک پروژه ۱۰ میلیون یورویی نهایی شده است که ابتدای سال ۲۰۲۰ ابلاغ می‌شود؛ این پروژه جهت ارتقای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی برای احیای تالاب هامون و حمایت از توسعه معیشت‌های جایگزین برای جوامع محلی است.لاهیجان‌زاده گفت: اعتبارات عمرانی از نظر مقیاس کشوری کاهش داشته اما اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست افزایش یافته است. در این راستا، در بودجه سال آینده اعتبارات تالاب‌ها ۱۹ درصد افزایش یافته است.

    وی بیان کرد: شورای هماهنگی و حفاظت از تالاب‌ها به ریاست دکتر جهانگیری تشکیل شده و بنا است هر سه تا چهار ماه جلسات آن برگزار شود و در این خصوص کارگروه تخصصی ایجاد شده است.

    معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: سامانه اطلاعاتی تالاب‌ها نیز آماده است و فردا ارائه خواهد شد. بارگزاری روی این سامانه آغاز شده و می‌توانیم به صورت آنلاین اطلاعات جامعی از تالاب‌های کشور داشته باشیم.

    لاهیجان‌زاده افزود: همچنین طرح جامع مدیریت ۳۴ تالاب کشور آماده شده که طرح ۱۷ تالاب از این تعداد، مصوب شده و ۱۰ تالاب دیگر در حال اجرا است. در اعتبارات سال ۹۸ و ۹۹ نیز پیش بینی شده که طرح این ۱۷ تالاب را عملیاتی کنیم.

    وی تصریح کرد: در ۱۵۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه جهت افزایش بهره‌وری، کاهش نهاده‌ها و کاهش مصرف آب انجام و عقد قرارداد شده است که امیدواریم این فعالیت‌ها به اطراف تالاب‌های کشور نیز تعمیم یابد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۰۱:۵۴

    مشاور رییس سازمان نقشه‎برداری کشور اعلام کرد:

    ۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS در کشور وجود دارد

    مکان نیوز - به نقل از ایرنا- مشاور رییس سازمان نقشه‎برداری کشور گفت: ۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS (جی پی اس) سازمان نقشه‌برداری کشور، میزان تغییرات حرکات پوسته زمین را بررسی می‌کند و ۱۰ عدد از این ایستگاه‌ها در منطقه مکران مستقر است.

    فرخ توکلی در کنفرانس دو روزه زلزله شناسی اظهار داشت: قسمت غربی منطقه مکران در داخل ایران قرار دارد و نسبت به بخش شرقی آن زلزله‌های کمتری را تجربه کرده است.
    وی در بررسی میزان زلزله‌خیزی منطقه مکران، گفت: منطقه مکران با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران و جنوب پاکستان قرار دارد. از نظر تکنوتیکی، صفحه اقیانوس عربی به علت ضخامتی که دارد زیر صفحه قاره‌ای ایران خمیده شده و به زیر آن کشیده می‌شود.
    مشاور رئیس سازمان نقشه برداری افزود: با آنالیز، تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از این ایستگاه‌ها این نتیجه بدست آمده است که میزان قفل شدگی دوصفحه تکنوتیکی در جاسک حدود ۶۰ درصد و در چابهار تقریبا ۲۷ درصد می‌باشد و این در حالی است که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، میزان قفل شدگی کمتر می‌شود.
    مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: داده‌های GPS در چابهار لغزش سطح به اندازه ۳/۲ سانتی‌متری را نشان داده است که اگر این مقدار لغزش، به صورت زمین لرزه اتفاق می‌افتاد می‌توانست زمین لرزه ۵/۶ ریشتری ایجاد کند.
    گفتنی است پس از برگزاری هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در سال ۱۳۹۴، تاکنون زلزله‌های بزرگی در مناطق مختلف جهان مانند شیلی (۲۰۱۵)، تایوان (۲۰۱۶)، ژاپن (۲۰۱۶)، اکوادور (۲۰۱۶)، ایتالیا (۲۰۱۶)، اندونزی (۲۰۱۶)، نیوزیلند (۲۰۱۶)، مکزیک (۲۰۱۷)، ایران (۲۰۱۷, ۲۰۱۹) و گینه‌نو (۲۰۱۸) رخ داده است. این زلزله‌ها، تلفات و خسارات زیادی را به بار آورده است.
    رشد جمعیت و ارتقاء کیفیت زندگی منجر به افزایش تعداد ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری و همچنین افزایش تقاضای عمومی شده است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به افزایش احتمال خسارات گوناگون به علت وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ می‌شود. خطرات زلزله و تنوع زمینه‌های مرتبط با آن، باعث ایجاد چالش بیشتر و شروع تحقیقات کاربردی و علمی گسترده‌تر با ضرورت ارائه راه‌حل‌های جدید و معرفی روش‌های ابتکاری برای کاهش چنین خطراتی می‌شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۸ ، ۱۱:۲۰

    با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

    نقشه برداری هوایی

    مکان نیوز - پژوهشگران آمریکایی، روش جدیدی برای نقشه‌برداری هوایی در قالب سه‌بعدی ارائه داده‌اند که می‌تواند این کار را طی چند دقیقه انجام دهد.

    به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، شاید تصویربرداری هوایی در حوزه نظامی، موضوعی متداول باشد اما گردآوری نقشه‌های سه‌بعدی بدون تجهیزات تخصصی، کار بسیار دشواری است. سازمان "مهندسی ارتش آمریکا"(USACE) که زیر نظر وزارت دفاع و ارتش آمریکا فعالیت دارد، یک روش تصویرسنجی جدید ارائه داده است که می‌تواند نقشه‌های سه‌بعدی هوایی را به صورت بسیار دقیق و تنها در چند ثانیه فراهم کند.

    تصویرسنجی، فرآیند مقایسه چندین تصویر از یک مکان یا جسم برای تهیه نقشه سه‌بعدی آن است. اگرچه این روش، شناخته شده و کاربردی است اما هنوز در برخی موارد برای تشخیص درست، به هوش انسان تکیه می‌کند. برای مثال، این روش برای انتخاب قاب‌های مناسب یک ویدئو و ارائه بهترین نتیجه باید حتما از هوش انسانی کمک بگیرد.

    گروه پژوهشی سپاه مهندسی ارتش آمریکا به سرپرستی "ریکی ماسارو"(Ricky Massaro)، پژوهشگر این سازمان، یک روش تصویرسنجی بسیار کارآمد ابداع کرده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به نظارت انسان، تصاویر هوایی را به صورت نقشه‌های سه‌بعدی دقیق در زمان واقعی ارائه دهد.

    پژوهشگران، این سیستم را روی یک پهپاد در شهرک فورت کمپبل آمریکا آزمایش کردند و توانستند از شهرک نقشه‌برداری کنند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۸ ، ۱۱:۱۹
    سازمان مدیریت بحران فرونشست را به جریان انداخت

    مکان نیوز - به نقل از ایرنا- سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از سازمان نقشه‌برداری کشور خواست تا اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت فرونشست در تهران را برای انجام اقدامات اجرایی به این سازمان ارائه کند.

    به گزارش سازمان نقشه‌برداری کشور، رضا کرمی محمدی؛ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران در نامه‌ای از مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه بردار ی خواست تا با توجه به ضرورت دسترسی این سازمان به اطلاعات به هنگام از وضعیت فرونشست زمین، آخرین اطلاعات و Shape file نقشه‌های به روز شده از وضعیت فرونشست زمین در شهر تهران را در اختیار سازمان مدیریت بحران شهر تهران قرار دهد.

    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عضو کارگروه «کاهش اثرات ناشی از فرونشست» است و این کارگروه برای برنامه‌ریزی‌ با هدف بررسی فرونشست در پایتخت به نقشه‌های وضعیت این پدیده در سازمان نقشه‌برداری کشور نیاز دارد.

    در جلسه مشترک دو کمیسیون «شهرسازی و معماری» و «عمران و حمل و نقل» شورای شهر تهران در تیرماه امسال که با حضور رئیس، معاون و مدیران فنی سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد؛ رضا کرمی محمدی مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفته بود «لازم است بررسی شود که موضوع فرونشست، به یک بحران برای تهران بدل شده است یا نه؟ در مرحله بعد باید برای آن برنامه ریزی و چاره سازی کرد. چنانچه این موضوع یک بحران ملی است باید برای آن بودجه لازم هم از سوی دولت تامین شود.»

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۸ ، ۱۱:۱۵
    مکان نیوز - به نقل از دنیای‌اقتصاد – رعنا نیک‌رفتار : معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان نقشه‌های هوایی (طرح کاداستر) تهیه شده و آماده بهره‌برداری است، گفت: طرح کاداستر به معنی حدنگاری است تا حد زمین هر کس مشخص و برای آن سند ارائه شود.
    فیروز باقرزاده در جلسه کارگروه نظام نوین ترویج، با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان نظام مهندسی برای تهیه نقشه‌های هوایی برای اراضی زراعی تمامی شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی گفت: طبق این تفاهم‌نامه مقرر شده تا نقشه‌های هوایی اراضی زراعی شهرستان‌های استان در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار گیرد و با همکاری و تعامل سازمان برای کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی شناسنامه کشاورزی تهیه شود.
    وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پهنه و نقش بسزای آموزش کارشناسان پهنه در افزایش تولید و بهره‌وری ادامه داد: آموزش کارشناسان پهنه باید با پرهیز از کلی‌گویی، به‌صورت موردی و تخصصی اجرا شود. وی اظهار کرد: اگر معاونان و مدیران سازمان تخصص را سرلوحه امور قرار دهند انجام طرح‌های تخصصی و اجرایی به نحو مطلوب به نتیجه خواهد رسید.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۸ ، ۱۱:۱۲

    دستگاه‌های گرانی‌سنج رفتارسنجی شد

    مکان نیوز - به نقل از ایرنا- چند متخصص سازمان نقشه‌برداری کشور با همکاری اساتید و متخصصان دانشگاه استراسبورگ فرانسه، در مقاله‌ای رفتارسنجی دستگاه‌های گرانی‌سنج نسبی سازمان نقشه‌برداری کشور را بر اساس نتایج مشاهدات دوازده ساله بر روی خط کالیبراسیون ملی؛ مورد بررسی قرار دادند.

    سازمان نقشه‌برداری کشور به منظور جمع‌آوری داده‌های گرانی مجهز به شش دستگاه گرانی‌سنج نسبی می‌باشد که از سال ۱۳۷۶ تاکنون در شبکه‌های ترازیابی و شبکه‌های درجه صفر (مطلق)، یک، دو و سه گرانی در سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با توجه به استفاده از دستگاه‌های گرانی‌سنج نسبی در گسترش شبکه‌های گرانی ­سنجی کشور، بررسی و کالیبراسیون منظم و دوره‌ای دستگاه‌ها روی خط کالیبراسیون موجود امری کاملاً بدیهی است. کالیبراسیون دستگاه‌های گرانی‌سنج نسبی از این نظر حائز اهمیت است که از خطای سیستماتیک مقیاس در مشاهدات مربوطه جلوگیری می‌کند.
    خط کالیبراسیون ملی که در سال ۱۳۸۴ طراحی شد، شامل ایستگاه‌هایی در ارتفاعات توچال تهران است و تا شمال کشور گسترش می‌یابد. در سال ۱۳۹۴ به منظور پوشش حداکثری دامنه گرانی، این خط با ایجاد چند ایستگاه جدید به سمت جنوب کشور تکمیل شد. مقادیر شتاب گرانی مطلق ایستگاه‌های خط کالیبراسیون با استفاده از گرانی‌سنج مطلق FG۵  (متعلق به دانشگاه‌های فرانسه) از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ اندازه‌گیری شده است.

    متاسفانه بدلیل تحریم‌ها این همکاری‌های بین‌المللی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ به مدت ۱۰ سال بطور کامل متوقف گردید، تا اینکه با از سرگیری همکاری سازمان نقشه‌برداری کشور با دانشگاه استراسبورگ فرانسه امکان اندازه‌گیری مجدد این مشاهدات ارزشمند در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میسر شد.


     در این مقاله مقادیر ضریب کالیبراسیون شش دستگاه گرانی‌سنج با استفاده از مشاهدات کالیبراسیون از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ محاسبه گردید و مشاهدات شبکه‌ گرانی درجه یک بر اساس ضریب بدست آمده تصحیح گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از این مقاله؛ خطای بست بیشتر لوپ‌های اندازه‌گیری شده در شبکه درجه یک بعد از اعمال تصحیح کالیبراسیون نسبت به حالت اول بهبود پیدا کرده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۸ ، ۱۱:۰۷