وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

    مکان نیوز - اولین روز بارش برف در سال برای همه اهمیت دارد. بسیاری از نهادها و سازمان‌ها باید برای این روز آماده شوند و مردم هم خودروهای خود را به وسایل ایمنی مجهز کنند.

    در بسیاری از مناطق و شهرها، اولین روز بارش برف می‌تواند با دردسرهایی همراه باشد. در جنگل‌ها، اگر تدارکات لازم فراهم نشده باشد؛ هم انسان‌ها و هم حیوانات گرفتار می‌شوند و ممکن است جان خود را از دست بدهند.

    کسب‌وکارها و ورزش‌های زیادی هم به بارش برف وابسته و متکی هستند. پیست‌های اسکی با اولین بارش برف کارشان را شروع می‌کنند و شرکت‌های خدماتی و نظافتی برای برف‌روبی آماده هستند.

    بنابراین؛ دانستن اولین روزهای بارش برف در سال اهمیت بالایی دارد و در جامعه هم همیشه انتظار برای دیدن اولین روز برفی بیشتر از روزهای دیگر است.

    تعیین تاریخ اولین روز برفی سال

    حالا، مرکز ملی اداره اطلاعات اقیانوسی و اداره ملی اقیانوس‌ها و اطلاعات جوی در ایالات متحده با همکاری یکدیگر یک نقشه تعاملی مفید براساس اطلاعات آب‌وهوایی و نقشه‌های جوی تاریخی ساختند که می‌تواند به شما بگوید در منطقه شما اولین روز بارش باران چه زمانی است.

    در این نقشه می‌توانید بزرگ‌نمایی کرده و دقیقا محل سکونت‌تان را انتخاب کنید. نقشه به شما تاریخ اولین روزی که با احتمال یک درصد یک اینچ برف می‌بارد را اعلام خواهد کرد.

    افزون بر این، اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری از شرایط جوی و اولین روزهای بارش برف در سال به شما ارایه خواهد داد. گفته می‌شود این نقشه تعاملی براساس الگوهای آب و هوایی تاریخی در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ تهیه شده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۷ ، ۰۸:۴۰

    مکان نیوز - بر اساس گزارشی تحت عنوان "نقشه مخاطرات سفر در سال ۲۰۱۹" ایران به لحاظ امنیت جز کم‌خطرترین کشورها و به لحاظ حمل‌ونقل و همچنین خدمات درمانی جزو پرمخاطره‌ترین کشورها به مسافران معرفی شده‌است.

    ایران دارای بهترین امنیت برای سفر؛ بدترین وضعیت حمل‌ونقل و خدمات پزشکی

    به گزارش خبرگزاری تسنیم بر اساس گزارشی تحت عنوان  "نقشه مخاطرات سفر در سال 2019" که با همکاری دو سازمان فعال در زمینه ارزیابی خطر به نام‌های «اینترنشنال SOS» و «کنترل ریسک» تهیه شده ایران به لحاظ امنیت جز کم‌خطرترین کشورها و به لحاظ حمل‌ونقل و همچنین خدمات درمانی جزو پرمخاطره‌ترین کشورها به مسافران معرفی شده‌است.

    بر اساس این گزارش، ایران از نظر امنیت برای مسافران در رده کشورهای امن اروپایی مانند انگلیس، اسلوونی، دانمارک و سوئیس جای گرفته است. خشونت سیاسی، شامل تروریسم، اعتراضات مدنی، شورش و جنگ، ناآرامی‌های اجتماعی شامل خشونت‌های قومی و فرقه‌ای و جرائم خشونت‌آمیز از جمله شاخص‌هایی هستند که در طبقه‌بندی کشورها بر اساس امنیت مد نظر قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب، سوریه، یمن، افغانستان، لیبی، سودان جنوبی و سومالی از کشورهایی هستند که دارای شدیدترین مخاطرات امنیتی معرفی شده‌اند.

      دسته‌بندی کشورها بر اساس امنیت (زرشکی: خطر شدید قرمز: خطر زیاد / نارنجی: خطر متوسط / زرد: خطر کم / سبز: خطر ناچیز)

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۷ ، ۰۰:۴۹

    مکان نیوز -  به نقل از ایرنا - مدیرهماهنگی امور رفاهی زائرین معاونت امور زائرین استانداری قم گفت: در راستای نظارت دقیق و منسجم بر نمازخانه ها و سکوهای اقامه نماز بین راهی استان، شناسنامه جامع و یکپارچه این مکان ها در قالب سیستم اطلاعات جغرافیایی جی. ای. اس در حال تهیه است.

    روح الله شاه نظری روز یکشنبه در پایان جلسه کمیته نظارت بر نمازخانه های بین راهی قم در سالن جلسه های معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به تازگی از سوی وزارت کشور، دستورالعمل 12 ماده ای در خصوص مباحث و موضوع های مرتبط با نماز به استانداری های کشور ابلاغ شده است.
    وی گفت: ذیل این بخشنامه ابلاغی موارد جامع و کاملی جهت برنامه ریزی برای تشکیل کارگروه های نماز دیده شده که به طور حتم عملیاتی شدن آن به ارتقاء کمی و کیفی امور مربوط به نماز در استان ها منجر خواهد شد.
    وی با بیان این که ماده 6 این بخشنامه به حل مشکلات نمازخانه های بین راهی و فراهم شدن امکانات لازم برای نماز خواندن مسافران تاکید دارد، افزود: در حال حاضر به مدت چهار سال است که کمیته نظارت بر نمازخانه های بین راهی در حوزه معاونت هماهنگی زائرین استانداری قم تشکیل شده و برای بررسی وضعیت این نمازخانه ها به لحاظ تعمیر، تجهیز، نگهداری، نیازسنجی و احصاء کمبودها و خلاهایی که وجود دارد، تهیه شناسنامه مذکور در دستور کار قرار گرفته است.
    وی ادامه داد: در این سامانه اطلاعات جغرافیایی تمامی راه های مواصلاتی استان پیاده سازی شده و محل هر نمازخانه بین راهی نیز با کیلومتر آن مشخص، به نحوی که با کلیک بر روی مکان هر نمازخانه تمامی اطلاعات آن اعم از مباحث عمرانی و فرهنگی در اختیار قرار می گیرد.
    شاه نظری با بیان این که در تهیه این شناسنامه و سیستم هماهنگ و به روزکردن اطلاعات آن حدود 12 دستگاه اجرایی مشارکت و فعالیت دارند، افزود: دستگاه ها باید ضمن بازدید مستمر از نمازخانه های بین راهی که خود متولی نگهداری آن هستند، آخرین وضعیت و مشکلات آن را بررسی کرده و اطلاعات را در قسمت نمازخانه مورد نظر بر روی نقشه قرار دهند.
    هم اکنون بیش از 130 نمازخانه و سکوی اقامه نماز در جاده های قم وجود دارد که توسط برخی از دستگاه ها و خیران احداث شده است.
    استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم - کاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک اشاره کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۷ ، ۰۰:۳۳

    مکان نیوز - این نقشه‌ها و اپلیکیشن‌ها توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته و بعضا از لحاظ کیفیت با آن‌ها برابری می‌کنند.

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور در بیست و پنجمین همایش ملی ژئوماتیک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال این همایش با همکاری مشترک دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی برگزار شده است.

    وی افزود: همکاری بیش از پیش با دانشگاه‌ها برای برگزاری این قبیل از همایش‌ها نوعی بازگشایی راه برای دانش آموختگان است.

    شفیعی بیان کرد: نمایشگاه ملی ژئوماتیک در مساحت ۱ هزار و هشتصد متر مربع برای نمایش محصولات شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و همچنین دستگاه‌های دولتی و اجرایی در نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد:ژئوماتیک شامل اطلاعات داده مکانی تمام دستگاه‌های اجرایی کشور برای تهیه نقشه‌های جامع است.

    معاون سازمان برنامه بودجه کشور در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر تعداد استارتاپ‌های فعال در زمینه مکان یابی تصریح کرد:تهیه نقشه‌های مکان یاب با توجه به داده‌های مکانی داخلی به ما این امکان را داد که امسال برای اولین بار شاهد حضور ۱۰ شرکت خدمات رسان استارتاپ در حوزه مکان یابی و نقشه‌های کشور باشیم.

    وی افزود:این نقشه‌ها و اپلیکیشن‌ها توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته و بعضا از لحاظ کیفیت با آن‌ها برابری می‌کنند.

    شفیعی بیان کرد:نقشه‌های تهیه شده در ابعاد ۱.۲۵ هزارم از ۷۰۰ الی ۸۰۰ شهر و روستا تهیه شده که با توجه به همکاری جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت خوبی در تبدیل نقشه‌های دیجیتال به نرم افزار‌های خدمت رسان داشته ایم.

    وی یاد آوری کرد:امروز سامانه ژئوپورتال ملی رسما به شبکه ملی اطلاعات متصل شد، با توجه به این فرآیند زمینه ارتباط نزدیکتر دستگاه‌ها بدون اتصال به اینترنت مهیا می‌شود.

    رئیس سازمان نقشه برداری تاکید کرد:متاسفانه بعضا برای بروزرسانی اطلاعات دچار مشکلاتی هستیم که با جمع سپاری برخی اختیارات و مسئولیت علاوه بر ایجاد اشتغال قطعا با دانش دانشگاه‌ها شاهد پیشرفت بیشتر در مدت زمان کوتاه خواهیم بود.

    وی در پایان با اشاره به اهمیت نقشه برداری کشور گفت: نقشه‌های دیجیتال نیاز جدی عموم جامعه است و باید از سوی دولت مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۵۹

    داده های مکانی

    مکان نیوز - عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه فرآیند داده‌برداری در علوم ژئوماتیک باید به صورت پیوسته ادامه پیدا کند، افزود: به سازمان نقشه‌برداری کشور پیشنهاد می‌شود بدنه اجرایی و نقش حاکمیتی خود را تقویت کند.

    به گزارش ایسنا، مجید عباسی امروز در افتتاحیه بیست‌وپنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی  با اشاره به اینکه بستر داده‌های مکانی نقشه است، به تعریف نقشه پرداخت و گفت: نقشه یک صفحه مختصات است که داده‌های مکانی در یک مقیاس و دقت مشخص در آن به نمایش درآمده‌اند.

    وی تأکید کرد: تغییرات زمانی هم در چارچوب‌های مرجع و هم داده‌های مکانی، ساز و کار ویژه‌ای را برای اندازه‌گیری مستمر داده‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها می‌طلبد.

    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در همین زمینه به پراکندگی شبکه ژئودتیک ملی در کشور پرداخت و افزود: تعداد ایستگاه‌های ژئودتیک در کشور 118  ایستگاه است که باید توسعه یابد.

    عباسی ضمن اشاره به شبکه ترازیابی دقیق کشور و شبکه ثقل‌سنجی ایران به عنوان دو پروژه موفق سازمان نقشه‌برداری کشور، یادآور شد: یک مسئله مهم، پایش تغییرات زمانی پوسته زمین است.

    وی ادامه داد: کشور نقطه ایمنی در برابر زلزله ندارد و شرایط ژئودینامیک کشور، مستعد حادثه‌های زمین‌شناسی و نیز زلزله است که در این راستا نیازمند نقشه‌برداری دقیق از گسل‌های شناخته و ناشناخته و رفتارسنجی آن‌ها هستیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان پایش فرونشست دشت‌ها را به عنوان صورت‌مساله دیگر کشور عنوان کرد و گفت: در این خصوص اندازه‌گیری و ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری باید به طور مداوم انجام شود.

    عباسی همچنین رفتارسنجی تأسیسات و سازه‌های بزرگ را یک مساله بااهمیت دانست و اضافه کرد: در این خصوص بخش خصوصی به شکل مؤثری عمل کرده است.

    وی لزوم نقشه‌برداری مناطق دریایی با توجه به مباحث مربوط به جریان‌سازی و رسوبات را نیز یادآور شد و اظهار کرد: مسأله تأسیسات مدفون شهری نیز باید پی گرفته شود.

    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه محدودیتی برای نوع اطلاعاتی که می‌تواند روی نقشه سوار شود وجود ندارد، به چند توصیه به سازمان نقشه‌برداری کشور پرداخت و توضیح داد: این سازمان باید بدنه اندازه‌گیری خود را قوی کند و توجه داشته باشد که نیروهای انگشت‌شمار در این عرصه یک تهدید به حساب می‌آید.

    عباسی خاطرنشان کرد: این موضوع آموزش صحیح نیروهای فنی و همکاری تنگاتنگ دانشگاه و صنعت را می‌طلبد.

    وی در پایان اضافه کرد: همچنین نقش حاکمیتی سازمان در زمینه داده‌های مکان‌محور باید تقویت شده و تصمیمات شورای عالی نقشه‌برداری، ضمانت اجرایی داشته باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۵۷
    مکان نیوز - اللهیار با اشاره به اینکه نقشه ICZM شهرهای ساحلی در دست تهیه است گفت: مطالعات تهیه نقشه استان هرمزگان به عنوان پایلوت انجام شده است که دربازنگری موضوعات پدافند غیرعامل و جانمایی دریایی به آن افزوده شد که این طرح تهیه شده و مراحل پایانی خود را به منظور تصویب در شورایعالی شهرسازی طی می‌کند.

    به گزارش خبرنگار پایداری ملی، محمدرضا اللهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی امروز در نشست خبری سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اعلام این خبر که همایش ۵ تا ۷ آذرماه در هتل المپیک تهران تحت عنوان ICOPMAS ۲۰۱۸ برگزار می‌شود گفت: همایش فوق با حضور پژوهشگران و سازندگان تجهیزات بندری برگزار می‌شود.

    عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اولین دوره این همایش سال ۶۹ برگزار شد و در زمینه دانش مهندسی ایران از رشد قابل توجهی برخوردار است.

    وی با اشاره به اینکه سن دانش مهندسی سواحل کمتر از ۲ دهه است ایران را در زمینه مهندسی سواحل کشوری قابل ملاحظه خواند و گفت: در تلاش هستیم دانش مهندسی سواحل را به سایر کشورها عرضه کنیم.

    این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: دوره قبل ۱۳۰۰ نفر از ۳۷ کشور شرکت کردند و در این دوره از ۳۶ کشور دعوت به عمل آورده‌ایم.

    وی همچنین ادامه داد: به مقالات کاربردی در صنعت دریایی در این دوره اهمیت خاصی داده‌ایم و برای کاهش هزینه‌ها امسال برای اولین بار اپلیکیشن موبایلی همایش راه‌اندازی شده که مقالات همایش در آن قابل دسترسی است.

    اللهیار گفت: در همایش امسال انجمن جهانی ICOPMAS ۲۰۱۸، انجمن جهامی زیرساخت‌های دریایی، انجمن آب و هواشناسی دریای خزر، انجمن چراغ‌های دریایی و انجمن جهانی هیدورگرافی در همایش حضور دارند و به عنوان حامیان معنوی همایش معرفی می‌شوند.

    وی همچنین اعلام کرد: اساتید دانشگاه‌های انگلیس، سوئد، کانادا، هلند، عمان، ایران و ژاپن به عنوان سخنرانان اصلی در همایش حضور بهم رسانده‌اند.

    گفتنی است همایش امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دیگر مسئولان مرتبط با حوزه سواحل و بنادر در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

    اللهیار همچنین در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نقشه ICZM شهرهای ساحلی در دست تهیه است گفت: مطالعات تهیه نقشه استان هرمزگان به عنوان پایلوت انجام شده است که دربازنگری موضوعات پدافند غیرعامل و جانمایی دریایی به آن افزوده شد که این طرح تهیه شده و مراحل پایانی خود را به منظور تصویب در شورایعالی شهرسازی طی می‌کند.

    وی همچننی از آغاز تهیه نقشه استان بوشهر با روش ICZM خبر داد.

    وی تأکید کرد: هدف از برگزاری همایش فوق معرفی ظرفیت‌های مختلف بنادر ایران به کشورهای شرکت‌کننده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۴۹

    نقشه برداری هوایی

    مکان نیوز - رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نقش خدمات اجتماعی در حوزه اطلاعات مکانی را ملموس دانست و گفت: دانشکده مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه خواجه نصیر قدیمی‌ترین دانشکده نقشه‌برداری کشور و حجم بالای قراردادهای صنعتی این دانشگاه نیز نشان‌دهنده نقش فعال دانشکده در حوزه اطلاعات مکانی و خدمت‌رسانی اجتماعی است.

    به گزارش ایسنا، خاکی صدیق امروز در افتتاحیه بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی کارکرد دانشگاه‌ها را سه محور کلی آموزش، پژوهش و فناوری و خدمت به جامعه برشمرد و گفت: این سه محور در هم تنیده بوده و به صورت شبکه‌ای کار می‌کند.

    وی یک عنصر همیشگی تمدن بشری را که در قرن اخیر اهمیت بیشتری یافته است، بحث "دیتا" یا "داده" دانست و تاکید کرد: داده‌ها امروز بیش از هر موقعیت تاریخی دیگر در زندگی بشر موثر هستند.

    رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اکتساب، پردازش و تحلیل داده را مهم دانست و توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در مهندسی با آن مواجهیم، "کلان داده" (بیگ دیتا) و از داده‌های تاثیرگذار نیز داده‌های مکان‌محور هستند.

    خاکی صدیق وظیفه دانشگاه در حوزه داده‌های مکان‌محور را آموزش، پژوهش و استخراج تکنیک‌های جدید دانست و تاکید کرد: خدمات اجتماعی "داده" از اهمیت بسیاری برخوردار است.

    وی با بیان اینکه دانشکده نقشه‌برداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نخستین دانشکده نقشه‌برداری کشور و دومین دانشکده این دانشگاه از نظر قدمت است، گفت: اولین دانشکده این دانشگاه دانشکده مخابرات است که در سال 1307 تاسیس شده که به تازگی نیز یک مراسم رونمایی کتاب در همین خصوص در مرکز اسناد کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

    خاکی صدیق زمان تاسیس دانشکده نقشه‌برداری این دانشگاه را سال 1333 اعلام کرد و گفت: در دانشکده نقشه‌برداری، قطب علمی‌ای برای این موضوع طراحی شده که با سازمان‌های گسترده نیز همکاری دارد.

    وی با بیان اینکه بیشترین حجم قراردادها با صنعت نیز در حوزه نقشه‌برداری بسته شده است، اظهار کرد: این موضوع نیز افتخاری برای دانشگاه در عرصه خدمات اجتماعی به شمار می‌آید.

    خاکی صدیق در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پیشبرد علمی و فناورانه در این عرصه و کمک به حل مسائل جاری کشور موفق باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۴۶

    مکان نیوز - رییس سازمان نقشه برداری کشور تاکید کرد: مشارکت دستگاه ها برای اعتلا و جهش علمی کشور الزامی است.

    به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود شفیعی در بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی که امروز-چهارشنبه- در محل سازمان نقشه برداری آغاز به کار کرد، افزود: در برگزاری این همایش و نمایشگاه مشارکت خوبی میان دستگاه های اجرایی مختلف صورت گرفته است.
    وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این هم افزایی زمینه ای برای جهش و حرکت رو به جلوی کشور در حوزه برنامه ریزی و توسعه باشد.
    همچنین رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سخنانی گفت: برای کارکرد دانشگاه سه محور اموزش، پژوهش و خدمت به جامعه مد نظر است.
    علی خاکی صدیق افزود: تمام این محورها به هم مرتبط هستند و اگر یکی نباشد دیگری پیش نمی رود بنابراین در کنار هم اجرا شدن انها بسیار الزامی است.
    وی اظهار داشت: افزون بر این محورها، اگر بخواهیم عناصر تمدن بشری و پیشرفت را نام ببریم، عنصری که بسیار مهم است و امروزه بر اهمیت آن افزوده شده ، داده یا همان دیتا است که همواره در بخش های مختلف و هر مقطعی از تاریخ زندگی بشر موثر بوده است.
    خاکی صدیق ادامه داد: بعد از دریافت داده ها اکتساب، پردازش و تحلیل داده ها بسیار حایز اهمیت است .
    وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع همواره نیازمند پیشرفت در این زمینه هستیم و همیشه احساس می شود که دانشگاه ها می توانند در این راستا بسیار موثر و پررنگ باشد.
    وی گفت: امیدوارم این همایش بستر را بیش از پیش برای پیشبرد علمی و فناوری در زمینه داده ها و حل مسایل مرتبط فراهم کند.
    یست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک امسال با همکاری سازمان نقشه برداری و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در محل سازمان نقشه برداری برگزار می شود و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی را نیز در بر خواهد داشت. شعار این همایش “فناوری و خدمات مکان محور، زمینه ساز اشتغال ملی” می‌باشد.
    همایش که امروز با پیام رییس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اغاز شد، تا اول آذر و نمایشگاه تا دوم آذرماه برپا است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۴۳

    مکان نیوز - بیست و پنجمین همایش ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی در محل سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.

    آغاز بکار همایش ملی ژئوماتیک و همایش مهندسی فناوری اطلاعات مکانیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛​­­ در این همایش دو روزه، ۲۳ کارگاه و نشست تخصصی برگزار و جدیدترین دستاوردهای عرصه ژئوماتیک و فناوری اطلاعات مکانی در قالب ۴۷ مقاله به صورت سخنرانی و ۸۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.
    مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در آئین افتتاح این همایش با بیان اینکه همایش امسال با همکاری دانشگاه خواحه نصیرالدین طوسی برگزار می شود از همکاری با دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزشی در همایش های آتی سازمان نقشه برداری خبر داد.
    وی در ادامه پیام رئیس جمهور به این همایش را قرائت کرد.
    حمل و نقل و راهداری، دریانوردی، تجارت و بازرگانی، اکتشاف و بهره برادری از معادن و مدیریت منابع طبیعی از جمله حوزه هایی است که رئیس ­جمهور در پیام خود تاکید کرده بدون برخورداری از اطلاعات مکانی قابل اعتماد و به هنگام، غیر ممکن و دشوار است.
    رئیس جمهور در پیام خود به همایش ملی ژئوماتیک و فناوری اطلاعات مکانی، این همایش را فرصت ارزشمندی برای نزدیکی و هم افزایی بیشتر ­میان متخصصان اطلاعات مکانی و سایر حوزه ها دانست.
    قرار است نمایشگاه ژئو ماتیک نیز در ادامه این همایش با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز به کار کند.

    پیام روحانی به «همایش ملی ژئوماتیک و مهندسی فناوری اطلاعات مکانی»

    پیام روحانی به «همایش ملی ژئوماتیک و مهندسی فناوری اطلاعات مکانی»

    رئیس‌جمهور در پیامی به «همایش ملی ژئوماتیک و مهندسی فناوری اطلاعات مکانی» از سازمان نقشه‌برداری کشور و دست‌اندرکاران برگزاری این همایش تشکر کرد.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور رویدادهایی مانند «همایش ملی ژئوماتیک و مهندسی فناوری اطلاعات مکانی»را فرصت ارزشمندی برای نزدیکی و هم‌افزایی بیشتر بین متخصصان اطلاعات مکانی و متخصصان سایر حوزه‌ها دانست تا با دغدغه واحد و تخصص‌های متنوع، نسبت به حل مسایل مهمی مانند مدیریت منابع آب، توزیع متوازن جمعیت، آمایش سرزمین، ترافیک و آلودگی هوا و غیره چاره‌اندیشی کنند.

    متن پیام روحانی به مناسبت بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی فناوری اطلاعات مکانی به این شرح است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اطلاعات مکانی چه در قالب‌های سنتی و ابتدایی خود و چه امروز که بر بستر فناوری‌های پیشرفته گردآوری، تحلیل و ارایه می‌شود، منشأ آثار و خدمات ارزشمندی برای بشر بوده است. حمل و نقل و راهداری، دریانوردی، تجارت و بازرگانی، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و مدیریت منابع طبیعی، همگی حوزه‌های اقتصادی کلیدی هستند که توسعه آنها بدون برخورداری از اطلاعات مکانی قابل اعتماد و به هنگام، غیرممکن یا دشوار بوده است.

    در دهه‌های اخیر، کاربرد این فناوری، از سطوح عملیاتی و برنامه‌ریزی پروژه‌های فراتر رفته و به عنوان یکی از زیربناهای کلیدی برنامه‌های طولانی مدت، میان‌مدت و طرح‌های آمایش ملی سرزمین، در تصمیمات مدیریتی کلان نقش‌آفرینی و خدمات‌رسانی کرده است.

    رویدادهایی مانند «همایش ملی ژئوماتیک و مهندسی فناوری اطلاعات مکانی» فرصت ارزشمندی برای نزدیکی و هم‌افزایی بیشتر بین متخصصان اطلاعات مکانی و متخصصان سایر حوزه‌ها است تا با دغدغه واحد و تخصص‌های متنوع، نسبت به حل مسایل مهمی مانند مدیریت منابع آب، توزیع متوازن جمعیت، آمایش سرزمین، ترافیک و آلودگی هوا و غیره چاره‌اندیشی کنند.

    اینجانب از سازمان نقشه‌برداری کشور و دست‌اندرکاران برگزاری این همایش تشکر کرده و توفیق همگان را در خدمت به کشور و ایجاد زندگی بهتر برای ملت ایران، از خداوند متعال خواهانم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۳۶

    مکان نیوز - به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اولین نشست کمیته راهبردی نقشه‌های زمین‌شناسی با حضور معاونت زمین‌شناسی و مدیران این بخش صبح امروز در محل دفتر این معاونت تشکیل شد.

    بر اساس این گزارش، مدیر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ابتدای این جلسه عنوان کرد: دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای حدود 70 نفر نیروی کارشناس دارد که وظیفه اصلی آن‌ها تهیه نقشه است و در صورت ضعف در هر بخشی کار تهیه نقشه‌ها مختل خواهد شد.

    مهندس رضا سلامتی با اشاره به ضرورت تشکیل چنین کمیته‌ای افزود: این کمیته باید از ابتدا تا انتهای روند تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی را به‌منظور افزایش سرعت و کیفیت نقشه‌ها به استانداردسازی، پایش و کنترل بپردازد.

    وی خاطرنشان کرد: اهداف مختلفی در تشکیل این کمیته در نظر گرفته شده که از مهمترین آن می‌توان به یکپارچه‌سازی در تصمیم‌گیری‌های جامع در چگونگی انتخاب نقشه‌ها بر اساس اولویت‌های پیش‌بینی شده در سیاست‌های کلان سازمان، درخواست‌های خارج از سازمان، نیازهای بخش معدن، نیاز بخش مخاطرات و نیز حل مسائل پایه زمین‌شناسی با همکاری مراکز پنجگانه سازمان اشاره کرد.

    سلامتی افزود: بازنگری در استاندارد تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک‌بیست‌وپنج هزارم، تدوین استانداردی نوین در تهیه نقشه ها با مقیاس یک‌پنجاه هزارم، تدوین دستور‌العمل جامع در خصوص تدوین شرح خدمات تهیه نقشه‌ها، تعیین رتبه‌بندی کارشناسان تهیه نقشه بر اساس سوابق و تجربیات علمی و نیز برگزاری جلسات با شورای ارزیابی انتشارات جهت سیاستگذاری پایش و افزایش کیفیت از دیگر اهداف تعیین شده این کمیته است.

    در ادامه جلسه، دکتر علیرضا شهیدی؛ معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به اهمیت تشکیل چنین کمیته‌ای گفت: در سال 1387 کمیته ای تحت عنوان کمیته نظارت در سازمان تشکیل شده بود که باید خروجی‌های آن بازنگری شده و از آن‌ها به‌منظور افزایش کیفیت نقشه‌های زمین شناسی استفاده شود.

    وی در ادامه افزود: تفاوت اساسی این کمیته با شورای ارزیابی در تعیین اولویت‌ها خواهد بود و بر این اساس آیین‌نامه‌هایی تدوین خواهد شد.

    در ادامه جلسه سایر مدیران حاضر به بحث و تبادل نظر پرداختند و پیشنهاداتی در خصوص تدوین آیین‌نامه کمیته مطرح کردند.

    شایان ذکر است، رصد و نظارت در تهیه نقشه‌ها بر اساس درجه سختی، بازنگری در تدوین استانداردهای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی بر مبنای الگوهای بین‌المللی، حضور مجریان تهیه نقشه در شورای ارزیابی انتشارات، لزوم شناسایی اهداف تهیه نقشه و تعیین مقیاس، بازبینی نقشه‌های موجود، نیازسنجی در سطح کلان کشور جهت سیاست‌گذاری تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، لزوم آموزش علوم و فنون به کارشناسان تهیه نقشه و تعامل بخش‌های مختلف سازمان در تعیین نیازها جهت اولویت‌بندی از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

    در پایان جلسه مقرر شد در نشست بعدی به تدوین و تصویب اساسنامه کمیته پرداخته شود و به آسیب‌شناسی فرآیند تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در این سازمان پرداخته شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۷ ، ۰۰:۳۳