وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۴۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

    سرانجام گوگل قابلیت تبدیل شماره تلفن و آدرس به لینک را به نرم افزار جیمل اضافه کرد.

    قابلیت جدید Gmail ؛ تبدیل شماره تلفن و آدرس به لینکبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس اگر کسی پست الکترونیکی برای شما ارسال کند و در آن شماره تلفن یا آدرسی وجود داشته باشد، دیگر نیاز نیست برای مثال آن آدرس را در نرم افزار نقشه گوگل "Maps" کپی کنید تا آن محل پیدا شود ، زیرا جیمل در به‌روزرسانی جدید کار را آسان کرده است.

     در به‌روز رسانی جدید، نرم‌افزار جیمیل  به طور خودکار آن آدرس را تبدیل به لینک خواهد کرد و با کلیک روی آن پیوند می توانید به سرعت آن محل را روی نقشه پیدا کنید.

    درباره شماره تلفن‌ها و آدرس‌های ایمیل نیز شبیه به آدرس مناطق مختلف عمل شده است، با این تفاوت که لینک آدرس ایمیل و شماره تلفن با نرم‌افزار پیش‌فرض این دو عملکرد در گوشی شما  باز خواهد شد. برای مثال با کلیک روی شماره تلفن، نرم‌افزار اصلی تماس گوشی هوشمند شما باز خواهد شد و امکان تماس با شماره مورد نظر وجود خواهد داشت.

    برای آدرس‌های ایمیل (پست الکترونیک) نیز اگر نرم‌افزار پیش‌فرض باز کردن ایمیل در گوشی شما به غیر از جیمل باشد،  آن نرم‌افزار برای ارسال پست الکترونیک باز خواهد شد.

    اضافه شدن این قابلیت برای کاربران  Gmail خوشایند خواهد بود زیرا جدا از ساده کردن دسترسی‌ها، بسیاری از نرم‌افزارهای مشابه این ویژگی را مدت‌هاست اضافه کرده بودند.

    قابلیت جدید Gmail ؛ تبدیل شماره تلفن و آدرس به لینک

    این قابلیت برای نسخه‌های اندروید و ios  و وب اضافه شده است  اما نکته ای که درباره نسخه وب لازم به ذکر است، تبدیل نشدن شماره تلفن به لینک است. زیرا در نسخه وب امکان تماس با شماره تلفن وجود ندارد اما آدرس‌های پست الکترونیک و آدرس مناطق به لینک تبدیل خواهد شد.

    به هر حال سرانجام Gmail هم این ویژگی کاربردی را اضافه کرد تا کاربران این نرم‌افزار پرکاربرد هم با راحتی بیشتری با آن کار کنند.

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۰۰
    با هدف تجلیل از مهندسان نقشه بردار، نشستی به دعوت هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزار شد.

    در این مراسم که جمع زیادی از مهندسان نقشه بردار و پیشکسوتان این رشته حضور داشتند، مهندس فرشید رئیس سازمان ضمن خیر مقدم اظهار داشت: برای نخستین بار در استان یزد، سازمان در سال جاری به مناسبت بزرگداشت روز نقشه بردار مراسمی را در این سطح برای حدود 290 نفر مهندسان نقشه بردار برگزار می کند.

    وی با تشریح نقش مهندسان این  رشته در امر نظارت ساختمان های در حال احداث از همکاری ارزشمند مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان برای مشارکت مهندسان نقشه بردار عضو سازمان در تفکیک آپارتمان ها که در این دوره عملیاتی شده تشکر و ابراز امیدواری کرد: مشکلات ناچیز فعلی در این زمینه نیز مرتفع گردد.

    به گفته مهندس فرشید در حال حاضر یک کمیسیون هفت نفره تخصصی از گروه نقشه برداری تشکیل شده و یک هیئت به هرگونه اختلاف بین مهندسان نقشه بردار و مالکان رسیدگی می کند. وی همچنین شرایط خاص آیین نامه جدید سازمان برای عضویت مهندسان در کمیسیون تخصصی، از جمله ضرورت دارا بودن پایه یکم اشتغال با دو سال سابقه در این پایه را برای حاضران تشریح کرد.

    دکتر محمدرضا جواهری عضو شورای مرکزی سازمان دیگر سخنران این مراسم بود که با تشریح ابعاد مختلف فعالیت مهندسان نقشه بردار، کار آنان را پایه و اساس دیگر رشته ها به ویژه عمران و معماری توصیف کرد که به همین لحاظ از حساسیت ویژه برخوردار است.

    نایب رئیس اول سازمان افزود: حدود ده سال قبل پیگیری های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برای ورود مهندسان نقشه بردار به امر نظارت ساختمان ها به نتیجه رسید که برای اولین بار در کشور، الگویی برای سایر استان ها گردید.

    مهندس محسن اولیاء عضو هیئت مدیره سازمان نیز در این همایش از اخلاق حرفه ای و اهمیت آن در رشته های مهندسی به ویژه نقشه برداری سخن گفت و اقداماتی چون گسترش آموزش های حرفه ای و تدوین یک برنامه استراتژیک در سازمان را زمینه ساز این روند خواند.

    در ادامه نشست چند تن از مهندسان نقشه بردار خواسته های خود را در مواردی چون گسترش حوزه فعالیت آنان به تهیه نقشه های کاداستر اراضی کشاورزی و نقش فعالتر آنان در گروه تخصصی نقشه برداری بیان داشتند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۰۰
    یک نرم‌افزار حرفه‌ای متن باز در حوزه اطلاعات جغرافیایی

    نرم‌افزار سنجشی متن‌باز گرس جی‌آی‌اس ( GRASS GIS ) یکی از معروفترین و قدیمیترین نرم‌افزارها در زمینه‌ی سامانه‌های اطلاعاتی جغرافیایی (GIS) می‌باشد که از انتشار اولین نسخه‌ی آن بیش از 30 سال می‌گذرد. این نرم‌افزار در سال 1982 توسط مهندسین ارتش آمریکا برای مدیریت منابع زمینی و برنامه‌ریزی‌های محیط زیستی توسعه یافته و اکنون پس از بروزرسانی‌های متعدد، مراکز علمی، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی جی‌آی‌اس و سازمانهای دولتی از جمله ناسا با تطبیق کدهای این نرم‌افزار با نیازهای خود، از آن برای اهدافشان استفاده می‌کنند. اما نرم‌افزار گرس جی‌آی‌اس غیر از سازمانهای بزرگ، می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها و شرکتهای کوچک فعال در زمینه‌ی جی‌آی‌اس نیز مفید باشد.

    نرم افزار گرس جی‌آی‌اس اطلاعات مکانی و جغرافیایی را در پایگاه‌های داده‌ی خود ذخیره می‌کند و امکان پردازش تصویر، مدیریت داده‌های جغرافیایی، تولید نقشه و مدلسازی حرارتی یک منطقه را برای کاربر فراهم می‌کند. این نرم‌افزار حاوی بیش از ۳۵۰ ابزار برای پردازش نقشه‌ها و تصاویر، و تولید و مدیریت اطلاعات مکانی می‌باشد.

    یکی از قابلیتهای نرم‌افزار گرس جی‌آی‌اس که بسیار مورد استقبال کاربران آن قرار گرفته، ظرفیتهای سه‌بعدی نرم‌افزار است. مطابق تصویر زیر با استفاده از گزینه‌ی 3D View در این نرم‌افزار می‌توان با مشاهده‌ی نقشه به صورت سه‌بعدی از پستی و بلندیهای آن مطلع شد.

    حتی اگر در یک شرکت تحلیل داده‌های سنجش از دور کار نمی‌کنید می‌توانید به کمک آنالیز سه‌بعدی گرس جی‌آی‌اس، از شیب‌ها، پیچ‌ها و پستی و بلندیهای مسیر دوچرخه‌سواری یا کوهنوردی خود مطلع شوید. از دیگر ویژگی‌های مثبت این نرم‌افزار می‌توان به منظم و سازمان‌یافته بودن آن و قابلیت پردازش تصاویر شطرنجی (raster) اشاره کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۰۰
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 11 تهران گفت: برای نخستین بار در پایتخت و به منظور تحلیل و علت یابی دقیق بروز حوادث؛ آماری 3ساله از تصادفات هسته مرکزی این شهر وارد سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) شد.

     

    به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،سجاد زارع صفت با بیان این که این پروژه در بازه زمانی 15 ماهه به انجام رسیده است؛ افزود: از ابتدای خردادماه سال 95 و با همکاری مستمر پلیس راهور تهران بزرگ؛ آمار تصادف سال های 93 تا 95 محدوده منطقه 11 که بیش از 4 هزار و 200 مورد بود به تفکیک فوتی، جرحی و خسارتی و باکامل ترین جزییات ممکن وارد سامانه GIS  شده و اکنون کارشناسان این معاونت در حال تحلیل، بررسی و تهیه نقشه های لازم از وضعیت معابر این منطقه و تصادفات به وقوع پیوسته در آن هستند.
     
    وی با تاکید بر این که براساس ضوابط ملاک عمل در مهندسی ترافیک و به منظور تحلیل دقیق تصادفات، باید شاخص تعداد تصادفات 3 ساله در یک معبر مورد ارزیابی قرار گیرد؛ ادامه داد: پروژه مذکور در سه هدف کلی شناسایی پارامترهای تاثیرگذار و میزان اهمیت آنان در بروز تصادفات، مشخص کردن امن ترین و ناامن ترین معابر منطقه و در نهایت، اولویت بندی و تهیه شاخص خطر و نیز انجام اقدامات لازم به منظور اصلاح هندسی یا هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی برای انجام اصلاحات ترافیکی انجام شده است.
     
    زارع صفت با تاکید بر این که در حال حاضر تصادفات درون شهری به عنوان یک معضل اجتماعی در بسیاری از کلانشهرهای جهان و از جمله تهران مطرح می باشد، اظهار داشت: ایمنی ترافیک، مقوله بسیار مهمی در کشورهای توسعه یافته دنیاست و برای تأمین شرایط آن، مطالعات فراوانی صورت  می گیرد که یکی از کاربردی ترین شیوه ها، استفاده از سامانه GIS است و خوشبختانه منطقه 11 موفق شده برای اولین بار، تصادفات این بخش از شهر تهران را با کامل ترین و کاربردی ترین شکل ممکن به ثبت برساند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۲۸

    تهران - ایرنا- رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران گفت: عملیات میدانی و تعیین موقعیت سه بعدی قله توچال تهران با حضور یک تیم کارشناسی در این ارتفاعات اجرا شد.

    مرتضی رمضانی روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه تعیین موقعیت دقیق و سه بعدی قله توچال با حضور یک تیم 10 نفره متشکل از کارشناسان ناوبری فدراسیون کوهنوردی و نقشه برداران انجام شد.
    وی اظهار کرد: این پروژه با هدف تعیین ارتفاع دقیق و موقعیت سه بعدی قله توچال(بلندین قله تهران) با پردازش اطلاعات اجرا شده است.
    رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران با بیان اینکه اطلاعات دقیق ارتفاع قله از طریق نقشه های هوایی و جغرافیایی مشخص می شود گفت: طبق اطلاعات روایتی ارتفاع قله توچال 3 هزار و 999متر و براساس نقشه های قدیمی 3 هزار و 968 متر است.
    وی افزود: با اجرای این پروژه، اطلاعات مدیریتی، مسیر دسترسی، راه های کوهپیمایی، مکان ها و مناطق گردشگری و تفریحی این منطقه تفریحی از شهر تهران به صورت مشخص تعیین می شود.
    رمضانی تصریح کرد درهمین ارتباط نقشه دقیق10 قله مرتفع دیگر استان تهران نیز تهیه و تدوین خواهد شد.
    توچال قله ای در شمال تهران از جمله ارتفاعات رشته کوههای البرز است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۲۴

    استان‌ها > سمنان - در بازدید معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از شرکت توزیع برق استان سمنان ، مجموعه نرم افزار کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیائی (GIS) در بهره برداری از شبکه های توزیع برق ارائه شد.

     

    به گزارش خبرگزاری خبرانلاین مدیرامور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع برق سمنان با تشریح ویژگی GIS گفت: با توجه به گستردگی شبکه های توزیع، سیستم اطلاعات جغرافیائی ، ابزار مناسبی برای مدیریت و بهره برداری از شبکه ها محسوب می شود.
    مهندس مصطفی کرمی بیان داشت: شرکت توزیع برق استان سمنان با شناسائی به هنگام این نیاز و تعریف پروژه های نرم افزاری مناسب و برقراری ارتباط بین نرم افزارهای بهره برداری و GIS با استفاده از روش های استاندارد ، گام های ارزشمندی در این زمینه برداشته است .
    وی اظهار داشت: نمایش خودروها به صورت لحظه ای بر روی شبکه های توزیع و این ویژگی ، راهبری خودروهای عملیاتی را تسهیل نموده و عملیات اعزام گروه ها برای رفع خاموشی مشترکین با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و در شرایط بحرانی نیز، به مدیریت بهینه ناوگان عملیاتی کمک شایانی خواهد نمود.
    مهندس کرمی گفت: با استفاده از این سیستم ، پیمایش شبکه از طریق ارتباط به هنگام بین نرم افزار ثبت خاموشی و نرم افزار Web GIS با استفاده از این ویژگی ، در صورت ثبت اطلاعات مربوط به خاموشی ها در نرم افزار ثبت حوادث ، محدوده خاموشی در نرم افزار GIS احصا شده و به طور برجسته ای نمایش داده می شود .
    وی تصریح کرد : در همین راستا، کلیه مشترکان و پست های توزیع برق که از مدار خارج گردیده و خاموش می شوند، مشخص و این اطلاعات به رکورد خاموشی اولیه پیوست شده و این ویژگی علاوه بر نمایش همزمان محدوده های خاموشی، تعداد مشترکان و ایستگاه های توزیع برق خاموش شده را برای گزارش گیری های بعدی در اختیار کاربران قرار می دهد.
    وی با ابراز این که برقراری ارتباط دو طرفه بین مکان جغرافیائی و خاموشی ها، از دیگر ویژگی های این نرم افزار است اضافه کرد : این قابلیت به کاربران امکان می دهد تا حوادث شبکه را بر اساس مکان حادثه گزارش گیری نموده و تراکم خاموشی ها در یک منطقه جغرافیائی شناسائی ، دسته بندی و رفع گردد.
    گفتنی است : در این برنامه ، مدیر دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر و تعدادی از کارشناسان این دفتر و همچنین مدیرعامل، معاونین و جمعی از کارکنان شرکت توزیع برق استان سمنان نیز حضور داشتند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۲۰
    معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به حریم ۶۰ متری دریا، گفت: حریم قانونی ۶۰ متر هنوز به صورت نقشه مشخص نیست، این نقشه باید تهیه شود و در اختیار همه ارگان‌ها قرار بگیرد.
     
    به گزارش بلاغ، محسن مصطفایی در بازدید گروهی از سواحل گلوگاه به منظور جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در دریا و حریم آن، اظهار کرد: ساحل و حریم دریا باید به صورت فنی ساخته شود.

    وی افزود: هدف اصلی از بازدید سواحل ۱۵ شهرستان‌های ساحلی مازندران، جلوگیری از تصرفات در دریا است که با مشاهده تصرفات فرد خاطی را آگاه سازیم و اگر غیر فنی ساخته شده است تخریب می‌شود.

    معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به حریم ۶۰ متر دریا، بیان کرد: حریم قانونی ۶۰ متر هنوز به صورت نقشه مشخص نیست، این نقشه باید تهیه شود و در اختیار همه ارگان‌ها قرار بگیرد تا این حریم در شرق و غرب دریا آزاد باشد و به هیچ دلیلی بسته نشود.

    این مسؤول یادآور شد: کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران در نیمه دوم سال ۹۵ شکل گرفته که ۱۷ عضو از جمله مدیران کل منابع طبیعی، محیط زیست، شیلات و... حضور دارند.

    مصطفایی تصریح کرد: مشکلات ساحلی در شرق مازندران کمتر از غرب استان است و با تشکیل کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل و همفکری مدیران توانستیم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

    وی در پایان گفت: ساحل گلوگاه چهاردهمین شهرستان مورد بازدید است و در هفته آینده با بازدید ساحل بهشهر به پایان می‌رسد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۸
    طرح تفصیلی

    مدیر شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: دسترسی همه مردم به نقشه ها و ضوابط طرح تفصیلی مصوب شهر اصفهان امکان پذیر است.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان تصویب اولین طرح تفصیلی اصفهان در دهه پنجاه شمسی، همواره طرح های مصوب به عنوان اطلاعات محرمانه در اختیار شهرداری ها و دستگاه های متولی نگهداری می شد و دسترسی به آنها برای مردم، تقریباً غیرممکن بود.

    اطلاعاتی که بر اساس آن، محدوده قانونی شهر، کاربری های آینده شهر، خیابان های آینده شهر، تعداد طبقات قابل احداث بر روی هر قطعه مالکیت و غیره مشخص شده اند.

    با تغییر نگرش در مدیریت شهری شهرداری اصفهان و در راستای شفاف سازی، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بر آن شد که این طرح ها را بدون واسطه دراختیار مردم شهر قرار دهد و بدینوسیله مردم از حق قانونی خود بهره مند شوند.

    مدیر شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان در این ارتباط اظهارکرد: در حال حاضر کلیه طرح های مصوب شهر اصفهان در سایت معاونت شهرسازی و معماری (لینک سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد) قابل دسترسی برای عموم مردم است به نحوی که هر فرد می تواند بدون واسطه در ۲۴ ساعت شبانه روز به آنها دسترسی داشته باشد و هر گونه طرح و مصوبه جدید به صورت آنلاین در نقشه ها به روزرسانی می شود.

    وحید مهدویان اظهارکرد: هر شهروند می تواند با داشتن کد نوسازی ملک مدنظر و یا جستجوی آن در نقشه هوایی شهر اصفهان که در سایت esup.isfahahn.ir بارگذاری شده است به اطلاعات مربوط به طرح های مصوب مربوط به آن ملک و املاک اطراف آن دسترسی داشته باشد و مهم نیست مالک آن پلاک باشد یا قصد خرید آن را داشته باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۷
    نرم افزار گوگل
     

    محققان به تازگی آپدیت جدیدی از نقشه Google Earth را عرضه کرده‌اند که نمای خیابان‌ها را در واقعیت مجازی گوگل نیز نمایش می‌دهد.

     

    به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، گوگل سال گذشته آپدیتی برای برنامه گوگل ارث عرضه کرد که به کاربران اجازه می‌داد نرم‌افزارهای نقشه‌برداری را در واقعیت مجازی جست‌وجو کنند. در حال حاضر، گوگل، قابلیت Street View (نمای خیابان) را نیز به واقعیت مجازی زمینی یا Earth VR Google افزوده است.

    از راه‌اندازی نرم‌افزار گوگل ارث قریب یک دهه می‌گذرد و مجموعه‌ای از تجهیزات در آن تعبیه شده است که می‌تواند تمرکز روی نقاط مختلف جهان را بیشتر کند. آپدیت واقعیت مجازی در سال گذشته به دارندگان گوشی‌های HTC Vive و Oculus Rift این امکان را داد که بتوانند از نقاط مختلف دنیا عبور کنند، در اطراف شهرها و محدوده کوه‌ها پرواز کنند و به سادگی اطراف را مشاهده کنند.

    این کاربران، با کمک آخرین آپدیت گوگل ارث، نمای تصویری 85 کشور دنیا را در نمای نرم‌افزاری استریت ویو جست‌وجو و مشاهده کنند. برای پرواز به سطح زمین در موقعیت‌های خاص دکمه استریت ویو را بفشارند.

    فشردن این دکمه با کمک گرفتن از یک کنترل دستی، کاربر را در یک تصویر 360 درجه‌ای روی زمین معلق می‌کند و فرد می‌تواند با خیال راحت اطراف را مشاهده کند. گوگل با توجه به مکان‌های متعددی که مورد بررسی قرار می‌دهد، گزینه‌های پیشنهادی را نیز برای مسافرت و گشت‌وگذار در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

    آپدیت جدید گوگل ارث از دیروز روی گوشی‌های HTC Vice و Oculus Rift قابل دسترس است و نیز علاقه‌مندان می‌توانند نرم‌افزار استریت ویو را برای واقعیت مجازی Google Daydream دریافت کنند.

    مترجم: ندا اظهری

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۵۷
     
    برای نخستین بار محققان موفق شدند نقشه پراکندگی آب در ماه را تهیه کنند.

    به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از اسپیس، تهیه این نقشه از آن جهت اهمیت زیادی دارد که برنامه ریزان مأموریتهایی که در آینده با هدف رسیدن به ماه و توسعه کلونی های انسانی در این جرم فضایی مشغول به کار هستند، با درک بهتری اقدام به طراحی مأموریت و مکان یابی مناسب می کنند.

    در سال ۲۰۰۹، کاوشگر LCROSS نشانه هایی از وجود آب و مولکول مرتبط با این ماده حیاتی یعنی هیدروکسیل در خاک ماه کشف کرد. این مولکول متشکل از هیدروژن و اکسیژن است.

    حالا گروهی از محققان دانشگاه براون با استفاده از داده های به دست آمده از نقشه بردار Moon Mineralogy Mapper ناسا موفق به ارایه نقشه ای منحصربفرد از ماه شده اند که در نوع خود بی نظیر است. این نقشه را می توان نخستین نقشه پراکندگی آب در لایه های مختلف خاک سطحی قمر زمین به شمار آورد.

    یکی از این محققان می گوید که ردپای آب را می توان تقریبا در هر جایی از ماه پیدا کرد و این موضوع آنطور که قبلا گزارش شده بود به مناطق قطبی قمر زمین محدود نمی شود. با این حال هرچه بیشتر به دو قطب نزدیکتر می شویم، میزان آب ماه بیشتر می شود.

    این مطالعه و نقشه مرتبط با آن نشان می دهد که به ازای هر یک میلیون واحد تقسیم بندی از خاک ماه، به طور میانگین حداکثر ۵۰۰ تا ۷۵۰ واحد آب در این جرم فضایی وجود دارد که این میزان کمتر از آبی است که در خشک ترین بخش های زمین پیدا می شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۳۰