وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  •  
    نقشه برداری و مستندسازی هوایی محوطه باستانی ارجان برای نخستین بار و با هدف آگاهی از وضعیت آثار موجود در محدود عرصه و حریم این محوطه باستانی انجام گرفت.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در راستای سلسله مطالعات محوطه باستانی ارجان عملیات نقشه برداری و مستند سازی این محوطه به انجام رسید. این اقدام با هدف آگاهی از وضعیت آثار باستانی موجود در محدوده عرصه و حریم صورت گرفته است.

    «مرجان شوشتری» معاون میراث فرهنگی استان خوزستان با اعلام این خبر گفت: در راستای سلسله مطالعات محوطه باستانی ارجان عملیات نقشه برداری و مستند سازی این محوطه به انجام رسید. این درحالی است که از جمله برنامه های مدنظر، تهیه نقشه های ناهمواری، کاداستر، تعیین موقعیت آثار، تهیه عکس هوایی یکپارچه و ... است.

    معاون اداره میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تاکنون تنها نقشه مستند از محوطه باستانی ارجان با مقیاس ۲۵۰۰۰/۱ متعلق به تعیین عرصه و حریم آن صورت گرفته بود ادامه داد: با توجه به اینکه پیشتر  تنها نقشه مستند از محوطه باستانی ارجان با مقیاس ۲۵۰۰۰/۱ متعلق به تعیین عرصه و حریم آن بود هم اکنون نصب ۱۰ نقطه ثابت (ایستگاه) بتنی بر مبنای شاخصه های سازمان نقشه برداری کشور به کمک جی پی اس ایستگاهی مولتی فرکانس در محدوده عرصه و خارج از بافت باستانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.

    آنطور که شوشتری تاکید کرد: درحال حاضر نقشه برداری و مستندسازی بر مبنای نقشه تعیین عرصه و حریم محوطه و در گستره ای به وسعت تقریبا ۲۵۰۰ هکتار که تمام عرصه و بخش هایی از حریم را نیز در بر می گرفت، به انجام رسید.

    به گفته وی، این عملیات با هماهنگی کامل تمامی ارگان ها و سازمان های ذیصلاح نظامی و امنیتی و به وسیله پهباد سنسفلای ایبی پلاس در ۸ پرواز یک ساعته محقق شد.

    محوطه باستانی ارجان یکی از مهمترین محوطه های باستانی کشور است که در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۲۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی