وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • سرویس بین‌الملل- پس از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و وجود تنها حمایت خارجی از سوی اسرائیل از این اقدام، گمانه‌زنی‌ها در این‌باره که آیا قدرت‌های خارجی در حال اجرای برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده برای تجزیه منطقه خارومیانه و ایجاد دولت‌های کوچک‌تر با هدف تضعیف کشورها و جلوگیری از قدرتمندتر شدن آنان هستند را افزایش داده است. 
     
    به گزارش آفتاب‌نیوز، اما آیا چنین برنامه‌ریزی‌ای انجام شده است؟ ما به حلقه‌های تصمیم‌گیری بین‌المللی دسترسی نداریم اما پیش از این تحلیل‌هایی در این‌باره ارائه شده بودند از جمله تحلیلی از پایگاه تحلیلی کانادایی «گلوبال ریسرچ» که علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت امریکا می‌نویسد. این سایت سال‌ها پیش با انتشار گزارشی تحلیلی از نقشه جدید امریکایی – اسرائیلی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه و تشکیل خاورمیانه‌ای جدید خبر داده بود. 
     
    جزئیات برنامه‌ریزی تغییر مرزها و طرح خاورمیانه جدید/عراق به ۳ کشور تبدیل می‌شود؟
     
    در این مقاله اشاره شده بود که اصطلاح خاورمیانه جدید برای اولین‌بار توسط کاندولیزا رایس در ماه جون سال ۲۰۰۵ میلادی مطرح شده بود. طبق این طرح پروژه «خاورمیانه جدید» ایجاد دامنه‌ای از بی‌ثباتی، هرج و مرج و خشونتی امتداد‌یافته از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، خلیج فارس، ایران و مرزهای تحت تصرف پادگانی افغانستان توسط ناتو را در بر می‌گرفت. در بخشی از این مقاله نوشته شده است: «اشغال آنگلو-آمریکایی کشور عراق و بطور خاص کردستان عراق، بنظر می‌رسد که مقدمه‌ای برای بالکانیزه‌نمودن (تجزیه و تقسیم) و فنلاندیزه‌کردن (پس از تجزیه برقراری پیمان صلح) خاورمیانه باشد». 
     
    نکته قابل تامل آن است که استناد اصلی در این مقاله آن است که این برنامه توسط نئومحافظه‌کارانی چون مایکل لدین و اندیشکده‌های دست‌راستی امریکایی در دوران ریاست‌جمهوری بوش جمهوریخواه مطرح شده بود. اکنون نیز ترامپ در قدرت است و همان افراد حلقه مشاوران و یاران او را تشکیل می‌دهند. در این مقاله اشاره می‌شود که هدف امریکا و اسرائیل ایجاد سه کشور از دل عراق کنونی است. 
     
    همچنین به نقشه‌ای اشاره شده که در آن خاورمیانه به صورت تجزیه‌شده نشان داده شده است و نخستین‌بار توسط «رالف پیترز»، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا تهیه شده و در نشریه نیروهای مسلح آمریکا در جون سال 2006 به چاپ رسیده است. او معتقد است که «طراحی دوباره مرزهای خاورمیانه» و «تجزیه خاورمیانه به کشورهای کوچکتر» و «تغییر مرزها»، همانگونه که در نقشه آورده شده است، راه‌حل اساسی مشکلات خاورمیانه معاصر خواهند بود. ریشه دیدگاه‌های او به دوره ریاست‌جمهوری «وودرو ویلسون» در دوره جنگ جهانی اول باز می‌گردد. آمریکایی‌ها از آن دوره نیز چنین خیالاتی را در سر می‌پروراندند.
     
    این سرهنگ آمریکائی، مرزبندی مجدد خاورمیانه از سوی آمریکا را به نفع اقلیت‌های قومیتی و مذهبی می‌داند و معتقد است که تنها راه‌حل خاورمیانه پاره‌پاره شدن این منطقه است.
     
    نقشه حاضر در مورد «خاورمیانه جدید» بخش کلیدی کتاب این سرهنگ بازنشسته است که تحت عنوان «ترک میدان نبرد، هرگز» در 10 جولای 2006 منتشر شد. نقشه طراحی مجدد خاورمیانه، مجددا تحت عنوان «مرزهای خونین: چگونه خاورمیانه‌ای بهتر ممکن خواهد بود؟» در نشریه نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا با یادداشتی تفصیلی از رالف پیترز به چاپ رسیده است.
     
    آخرین سمت سرهنگ پیترز معاونت کارکنان بخش اطلاعاتی در دپارتمان دفاعی ایالات متحده بوده است. او همچنین از پژوهشگران پنتاگون بوده و از وی مقالات متعددی در حوزه استراتژی در نشریات معتبر نظامی و سیاست خارجی آمریکا منتشر شده است.
     
    به نوشته این مقاله طراحان پروژه «خاورمیانه جدید» عمده مشکلات کشورهای خاورمیانه را مشکلات «داخلی» و «فرهنگی» این کشورها و نه مداخلات بیگانگان می‌دانند و معتقدند که تجزیه خاورمیانه گرچه ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد اما این آسیب‌ها درد «ضروری» و «اجتناب‌ناپذیر» هستند
     
    اسرائیل شاهاک از پژوهشگران منتقد اسرائیل می‌گوید که تجزیه منطقه در راستای منافع اسرائیل است چرا که اسرائیل بزرگ تنها در صورت تجزیه و تضعیف کشورهای عربی منطقه امکان‌پذیر خواهد شد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی