وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • کشف رازهای جهان هستی از طریق نقشه‌برداری فروسرخ

    دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۱۳ ب.ظ
    کشف رازهای جهان هستی از طریق نقشه‌برداری فروسرخ

    ناسا اخیرا 6 طرح ماموریت اخترفیزیکی را به عنوان بخشی از برنامه‌های اکتشافی خود برگزیده است که یکی از مهم‌ترین آنها یک سامانه‌ی تصویربرداری-طیف سنجی با نام اسفیر-ایکس (SPHEREx) برای مطالعه‌ی تاریخ جهان هستی و حل معماهای آن از طریق نقشه‌برداری طیفی فروسرخ می‌باشد.

    در صورتی که طرح ساخت و پرتاب اسفیر-ایکس به فضا در ناسا تصویب شود، این سامانه می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در مورد مبداء و سیر تکامل کهکشان‌ها در اختیار دانشمندان بگذارد. آنها همچنین از این طریق می‌توانند متوجه شوند که آیا حیات در سیاراتی که اطراف ستاره‌های دیگر هستند  وجود دارد یا خیر.

    کشف رازهای جهان هستی از طریق نقشه‌برداری فروسرخ

    اسفیر-ایکس اولین نقشه‌برداری طیفی فروسرخ را از کل آسمان انجام خواهد داد. این نقشه کاربردهای وسیعی در علم اخترشناسی خواهد داشت چرا که اطلاعات مهمی در مورد کهکشانها، ستاره‌ها، کویزارها (کهکشانهایی با مرکزیت یک سیاهچاله) و کهکشان ما فراهم خواهد کرد. به گفته‌ی جیمز باک (James Bock) یکی از محققان این طرح در دانشگاه کلتک (Caltech)، مانند ماهواره‌ی اخترشناسی فروسرخ (IRAS) و کاوشگر نقشه‌برداری فروسرخ (WISE) کمک شایانی به علم اخترشناسی خواهد کرد.

    اسفیر-ایکس بر پایه‌ی یک باس ماهواره‌ای کوچک طراحی خواهد شد و دارای آنتن‌های باند S و Ka و پنل‌های خورشیدی خواهد بود. محموله‌ی 69 کیلوگرمی این سامانه شامل یک تلسکوپ برای انجام مشاهدات و سپرهای فوتونی برای محافظت در برابر تشعشعات زمین و خورشید خواهد بود. ضمنا تلسکوپ آلومینیومی 20 سانتیمتری اسفیر-ایکس با تصویربرداری در طول موج‌های مختلف می‌تواند از تمامی کهکشانها را تشخیص دهد. طراحان اسفیر-ایکس بر سادگی و کارامد بودن طراحی خود تاکید دارند.

    ماموریت اسفیر-ایکس هم‌اکنون در مراحل ابتدایی مطالعات یا به عبارتی فاز اول قرار دارد. این فاز حدودا 9 ماه طول خواهد کشید و پس از آن مطالعات مفهومی و ارزیابی‌های دقیق انجام خواهد شد تا نهایتا در سال 2019 ناسا تصمیم نهایی را در مورد توسعه و پرتاب آن به فضا بگیرد. در صورت گذر از همه‌ی این مراحل، نزدیکترین زمان پرتاب اسفیر-ایکس به فضا سال 2022 خواهد بود. در این صورت ناسا دو سال از سازمان فضایی اروپا که قصد دارد ماموریت ایوکلید (Euclid) را در سال 2020 به فضا ارسال کند عقب خواهد ماند. این ماهواره ماموریتی مشابه با اسفیر-ایکس دارد

     

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی