وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • خبرگزاری میزان- فصل بیست‌و‌یکم کاوش آموزشی‌‌پژوهشی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در گورستان نویافته عصرآهن 2 و 3 قره‌تپه سگزآباد بویین‌زهرا بر روی چند موضوع از جمله جانورباستان‌شناسی و انسان‌شناسی جسمانی متمرکز خواهد بود.

    آغاز کاوش در گورستان عصرآهن و قره‌تپه سگزآبادبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، مصطفی ده‌پهلوان، سرپرست این کاوش امروز شنبه گفت: «در این پروژه بخش عمده‌ای از توجه و توان هیئت کاوش صرف آموزش مهارت‌های فنی و عملی کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناختی از قبیل، عکاسی حرفه‌ای در حین کاوش، طراحی فنی یافته‌ها، نقشه‌برداری، حفاظت و مرمت، شیوه‌های درست نمونه‌برداری یافته‌ها برای بررسی‌های آزمایشگاهی، جانورباستان‌شناسی، انسان‌شناسی جسمانی و ... خواهد شد.»

    وی در ادامه به کشف شواهدی از یک گورستان در شرق قره‌تپه متعلق به عصر آهن 2 و 3 در روند پروژه تعیین عرصه و حریم قره‌تپه سگزآباد در تیر 95 در زیر‌لایه‌های رسوبی و در عمق 180 سانتی‌متری اشاره کرد و گفت: در مرداد 95 نیز محدوده این گورستان به‌دست دکتر کوروش محمدخانی مورد بررسی آرکئو‌ژئوفیزیک قرار گرفت و نتایج قابل توجهی به دست آمد.

    ده‌پهلوان با اشاره به کاوش این گورستان در شهریور 95 گفت: «در این کاوش خاکستردان‌های (پیت‌ها) عصرآهن 3 به‌دست آمد که در زیر و داخل این خاکستردان‌ها تدفین‌های مهمی از عصر آهن 2 و 3 وجود داشت.»

    وی تصریح کرد: در لایه‌‌های زیرین این تدفین‌ها آثاری از تدفین‌های دیگری به‌دست آمد که احتمالا متعلق به لایه‌های قدیمی‌تر است.در سال 96 تصمیم گرفته شد همه تمرکز پروژه کاوش بر گورستان نویافته مورداشاره باشد تا بتوان گاه‌نگاری دقیق و درستی از این گورستان ارائه کرد و به درک بهتری از شیوه‌های تدفین از این دوره‌ها به‌دست آید.

    سرپرست کاوش جدید قره‌تپه سگزآباد با اشاره به انجام بررسی‌های انسان‌شناسی جسمانی و پژوهش‌های ژنتیکی از سال گذشته گفت: امیدواریم در این فصل به نتایج قابل توجهی برسیم و ابهاماتی از باستان‌شناسی عصر آهن 2 و 3 را روشن شود.

    وی با اشاره به تخریب‌های فراوان این تپه در اثر کاوش‌های غیرمجاز گفت: حفاری‌های غیر‌مجاز، لایه‌ها و آثار فرهنگی تپه سگزآباد را حتی تا عمق 6 متری از سطح دشت، مضطرب و نابود کرده است. ظاهرا این کاوش‌های غیرمجاز پس از زلزله 1341 بوئین‌زهرا، رکود فعالیت‌های کشاورزی و فقر گسترده روستاییان شدت گرفته است.»
    ده‌پهلوان افزود: «تپه سگزآباد یکی از سه تپه پیش از تاریخی است که به‌همت دکتر عزت‌الله نگهبان برای کاوش‌های آموزشی دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انتخاب و از سال 1349 تا‌کنون به‌همت گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مورد کاوش قرار گرفته است.

    مجوز کاوش آموزشی‌ پژوهشی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در دشت قزوین را رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر کرده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی