وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • پنج سامانه ملی دوربین رقومی ایجاد می‌شود

    چهارشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۵:۰۲ ب.ظ

    ۵ سامانه ملی دوربین رقومی ایجاد می‌شود

    مکان نیوز - ایرنا- رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد: ۵ سامانه ملی دوربین رقومی با همکاری سازمان نقشه‌برداری و معاونت علمی ریاست جمهوری در کشور ایجاد می‌شود.

    مسعود شفیعی روز سه‌شنبه در نشست تخصصی روش‌های نوین تعیین موقعیت نجومی و کاربردهای آن (ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی) اظهار داشت: حدود دو دهه است که دوربین زنیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی این دو دهه ما نتوانسته‌ایم از این سامانه استفاده کنیم.

    وی افزود: کشور در حوزه فعالیت‌های مبنایی با موضوعات فراوانی روبه‌رو است که با توجه به شرایط اقلیمی و مساحت کشور این موضوع اهمیت خاصی دارد همچنین ما از پیش از انقلاب داده‌ها را تهیه به‌روزرسانی و نگهداری کردیم اما در حوزه داده‌های ارتفاعی دارای ضعف و در مدیریت بحران نیز دچار مشکل هستیم.

    شفیعی تصریح کرد: در حوزه ترازیابی نیاز به اقدامات مکمل داریم که ژئودزی ملی دقیق و به روز تهیه کنیم، باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی سامانه را به کار بگیریم اما تفاوت آن این است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را در حوزه تجهیزات نقشه‌برداری تقویت شوند.

    رییس سازمان نقشه‌برداری اضافه کرد: ایده‌ها و میزان اثربخشی در داده‌های مبنایی متفاوت است بنابراین باید این دیدگاه‌ها را با درک بهتری از موضوع و پیاده‌سازی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی کرده و از این سامانه استفاده کنیم.

    به گفته شفیعی معاونت زمین و ژئودزی سازمان نقشه‌برداری با همکاری دانشگاه‌های خارجی اطلاعات لازم را تهیه کرده‌اند و روند انجام فعالیت‌های مبنایی هیچگاه متوقف نشده است اما با روش‌های فعلی در حوزه داده‌های مبنایی با آنچه موردنیاز کشور است، فاصله داریم که آن هم به دلیل ویژگی‌های سرزمینی ما است.

    نشست تخصصی «روش‌های نوین تعیین موقعیت نجومی و کاربردهای آن» امروز، هشتم بهمن ماه با محوریت بررسی ایجاد سامانه ملی دوربین زنیت رقومی به میزبانی سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد.

    «تعیین سطح مبنای ارتفاعی کشور (ژئوئید محلی دقیق) به روش نجوم- ژئودتیک»، «اهمیت راه‌اندازی سامانه ملی دوربین زنیت رقومی در ایران؛ مزایا و محدودیت‌های آن»، «تجربیات جهانی در خصوص استفاده از سامانه زنیت رقومی و امکان‌سنجی سامانه ملی دوربین زنیت رقومی برای تولید داده‌های مکانی در ایران» از مهم‌ترین موضوعات این نشست تخصصی بود.

    در این نشست همچنین درباره تعیین سطح مبنای ارتفاعی کشور (ژئوئید محلی دقیق) به روش نجوم- ژئودتیک و نقش سازمان نقشه‌برداری کشور در تعیین چارچوب‌های مرجع مختصاتی کشور؛ گزارشی ارائه شد.

    استادان نقشه‌برداری و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر نیز درباره اهمیت سامانه دوربین زنیت رقومی، مزایا و محدودیت‌های آن سخنرانی کردند.
    برخی کارشناسان سازمان نقشه‌برداری کشور، در همکاری با متخصصان ملی و بین‌المللی، پیشنهاد طرح ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی «زنیت» را ارائه کرده‌اند. این سامانه یک سیستم سخت‌افزاری است که ارتفاع ژئوئید و ارتومتریک دقیق نقاط مورد نظر را تعیین می‌کند که نیاز حیاتی پروژه‌های زیربنایی ارتفاعی در سطح ملّی است.

    نظرات  (۲)

    ۰۹ بهمن ۹۸ ، ۱۷:۰۳ حسین افشاری

    وبلاگ خوبی دارید.دنبال شدید .لطفا ما را دنبال کنید و در بخش نظرات در صورت امکان شرکت نماییدhttp://pizzabashi.blog.ir

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

     

    هم میهن ارجمند! درود فراوان!

     با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

    "وب بر شاخسار سخن "

    هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

    خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

     

    آدرس ها:

     

    http://payam-ghanoun.ir/

    http://payam-chanoun.blogfa.com/

     

    [گل]

     

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی