وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • بیش از ۷۸ هزارنفر در سیستان و بلوچستان ساکن مناطق سیل‌ زده‌اند

    مکان نیوز - ایرنا- سازمان نقشه‌برداری کشور نقشه مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان- کنارک را منتشر کرد، این نقشه نشان داد که ۷۸ هزار و ۵۸۹ نفر ساکن مناطق سیل‌زده ساکن این منطقه هستند که ۴۷ هزار و ۲۶۱ ساکن مناطق شهری و ۳۱ هزار و ۳۲۸ ساکن مناطق روستایی را شامل می‌شود.

    به گزارش سازمان نقشه برداری کشور، این نقشه با استفاده از جدیدترین تصاویر ماهواره‌ سنتینل ۱ از مناطق جنوبی کشور در روز ۲۲ دی ماه ۹۸ با استفاده از اطلاعات مکانی و جمعیتی موجود در سازمان نقشه‌برداری کشور تهیه شده است.

    در این نقشه مناطق آب‌گرفته به رنگ قرمز دیده شده و علاوه بر نمایش سیل در مناطق مختلف، نشان دهنده راههای دسترسی به روستاها و مناطق سیل‌زده است.
     


    نقشه فوق توسط کارشناسان اداره کل ژئودزی و نقشه برداری زمینی و با همکاری کارشناسان مدیریت کارتوگرافی و اطلس های ملی سازمان نقشه برداری کشور تهیه شده است.

    اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای برای همگان قابل دسترس است؛ اما برای مدیریت بحران، این تصاویر باید تحلیل و آنالیز شده و اطلاعات مکانی معنادار و قابل بهره‌برداری به آنها اضافه شوند که از سوی سازمان نقشه برداری کشور این مهم، انجام می شود کما اینکه پس از سیلاب فروردین ماه امسال نیز این کار انجام شد.

    با بررسی وضعیت توپوگرافی زمین؛ اندازه گیری شیب و جهت حرکت آب، می‌توان آسیب‌ها و خسارت‎های حاصل از سیلاب‌های اخیر در کشور را کاهش داد. این بخش از  اطلاعات برای جهت دادن و خارج کردن آب از مناطق سیل‌زده تأثیر گذار است. این اطلاعات همچنین در پیش آگاهی و مدیریت بحران و جبران خسارت حوادث طبیعی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

    بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شد و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است. در واقع شرایط در سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر بیشتر بوده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است. حدود ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان این استان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی شده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی