وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • مکان نیوز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: این که بگویند ۲ هزار میلیارد تومان برای کاداستر پول دهید، اصلا در بودجه سالانه ما چنین عددی مقدور نیست. اگر دوستان کمیسیون قضایی این را می‌خواهد، خودشان بیایند درآمد ایجاد کنند. مثلا بگویند مالیات فلان قسمت را زیاد کنید و درآمد حاصل از این افزایش را به کاداستر اختصاص دهید.

    گروه راه و مسکن بازارنیوز: عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به صحبت‌های خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد، درباره اختصاص درآمد سازمان ثبت به خود این سازمان برای تکمیل پروژه کاداستر، گفت: اگر هر دستگاهی درآمد داشته باشد و بخواهد همه آن درآمد را خودش بگیرد، اصل ۵۲ قانون اساسی، خزانه و... معنی نخواهد داشت. درآمد وزارت نفت ده‌ها و صد‌ها برابر سازمان ثبت است، اگر وزارت نفت هم بخواهد درآمدش را خودش بردارد، مثلا آموزش و پرورش که درآمدی ندارد چه کار کند؟ ۱۳-۱۴ درصد درآمد بودجه امسال برای سازمان امور مالیاتی است، پس آن‌ها هم باید بگویند همه این درآمد را به خودمان دهید تا سامانه‌های جدید راه اندازی کنیم.

    *هواپیمای نقشه برداری در آشیانه فرودگاه مهرآباد پوسید

    یوسفیان ملا درباره تاریخچه کاداستر در کشور گفت: قانون کاداستر سال ۵۲ تصویب شد. خوبی کاداستر این است که اگر تکمیل شود، دعاوی ملکی و بسیاری از پرونده‌های دادگستری از بین می‌رود. هیچ کس نمی‌تواند تجاوزی به اراضی دیگری کند. اراضی ملی، دولتی و شخصی مشخص خواهد بود. در حال حاضر در تمام دنیا چند کشور هستند که کاداستر ندارند که ایران هم جزو آنهاست.

    وی افزود: بعد از انقلاب، هم کسی توجهی به این موضوع نداشت تا این که در سال ۶۴-۶۵، هواپیمایی دوربین دار برای نقشه برداری خریداری شد. سازمان نقشه برداری گفت: نقشه برداری وظیفه ماست و سازمان ثبت حق این کار را ندارد. آنجا اختلاف شروع شد و این هواپیما در آشیانه فرودگاه مهر آباد خاک خورد و از بین رفت.

    *۲ هزار میلیارد بودجه برای یک طرح در بودجه کشور مقدور نیست

    یوسفیان ملا ۲ هزار میلیارد بودجه برای کاداستر را غیر قابل احقاق دانست و گفت: این که بگویند ۲ هزار میلیارد تومان برای کاداستر پول دهید، اصلا در بودجه سالانه ما چنین عددی مقدور نیست. اگر دوستان کمیسیون قضایی این را می‌خواهد، خودشان بیایند درآمد ایجاد کنند. مثلا بگویند مالیات فلان قسمت را زیاد کنید و درآمد حاصل از این افزایش را به کاداستر اختصاص دهید.

    وی افزود: کمیسیون قضایی بودجه برای سازمان ثبت و سازمان زندان‌ها و قسمت‌های دیگر تصویب می‌کند، وقتی به کمیسیون تلفیق می‌آید، کمیسیون تلفیق می‌پرسد این پول را از کجا بدهیم؟ دولت تا ریال آخر از درآمد‌ها را پیشبینی کرده که در کدام قسمت‌ها خرج شوند. این‌ها باید سراغ پروژه‌ها بروند و از آنجا درآمد کسب کنند.

    *هلال احمر از کجا درآمد داشته باشد؟

    نماینده مردم آمل در مجلس، در واکنش انتقاد رئیس سازمان ثبت اسناد و کمیسیون قضایی از اختصاص درآمد سازمان ثبت به هلال احمر گفت:  اختصاص زمانی که سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی می‌آید، هلال احمر باید کمک‌های اولیه ارائه دهد، چادر بزند و از این قبیل اقدامات انجام دهد؛ اگر پول به هلال احمر ندهیم، از کجا می‌خواهد درآمد داشته باشد که هلی کوپترش آذوقه ببرد؟

    *زمین‌های دولتی را بفروشند خرج کاداستر کنند

    یوسفیان ملا درباره میزان بودجه لازم برای طرح کاداستر و نحوه تامین آن گفت: اعتقاد من این است که برای کاداستر هر چقدر هم بودجه تعیین کنند، باز هم عقب هستند. باید به فکر راهکار دیگری باشند.. مثلا می‌توانم پیشنهاد بدهم که بخشی از اراضی دولتی و شهری را بفروشند یا واحد‌های تولیدی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید واگذار شوند را به قیمت واقعی بفروشند. نه این که یک کارخانه‌ای که ۱۰۰ میلیارد قیمت را به ۲ میلیارد تومان بفروشند و طرف قسط‌هایش را هم ندهد؛ لذا باید مسیر دیگری رفت وگرنه با ۱۰۰ میلیارد و ۵۰ میلیارد کمیسیون قضایی که به نتیجه هم نمی‌رسد و مشخص نیست از کجا باید تامین شود، جواب نمیدهد.

    وی افزود: کاداستر هزینه بسیار سنگینی دارد. وجب به وجب خاک ایران باید نقشه برداری شود و وارد سیستم شود و در سامانه ثبت شود تا برای همه مشخص باشد. حتی جنگل‌ها و بیابان‌ها باید مشخص شود که مثلا اگر کسی در همسایگی جنگل بود، هر روز دو متر وارد اراضی جنگل نشود؛ لذا دیوار نامرئی بین املاک کشیده می‌شود.۵۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیارد هزینه نهایت یک استان را تامین کند.

    *مجلس از بودجه کدام پروژه کم کند به کاداستر بدهد؟

    یوسفیان ملا در پایان گفت: مجلس اگر بخواهد رقمی که کمیسیون قضایی تصویب می‌کند را تامین کند، باید ۱۰۰ پروژه را در کشور تعطیل کند. آن پروژه‌ها کارگر دارند، کارمند دارند، مگر می‌توان همه آن‌ها را بیکار کرد. اینگونه نیست که پولی در دست مجلس باشد. دولت برای ریال آخر درآمدها، هزینه پیشبینی کرده است. یک ریال برای یک پروژه بخواهید بردارید باید از پروژه دیگری کم کنید. مجلس از کدام پروژه کم کند؟
     
    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۳

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی