وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • مکان نیوز - به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اولین نشست کمیته راهبردی نقشه‌های زمین‌شناسی با حضور معاونت زمین‌شناسی و مدیران این بخش صبح امروز در محل دفتر این معاونت تشکیل شد.

    بر اساس این گزارش، مدیر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ابتدای این جلسه عنوان کرد: دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای حدود 70 نفر نیروی کارشناس دارد که وظیفه اصلی آن‌ها تهیه نقشه است و در صورت ضعف در هر بخشی کار تهیه نقشه‌ها مختل خواهد شد.

    مهندس رضا سلامتی با اشاره به ضرورت تشکیل چنین کمیته‌ای افزود: این کمیته باید از ابتدا تا انتهای روند تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی را به‌منظور افزایش سرعت و کیفیت نقشه‌ها به استانداردسازی، پایش و کنترل بپردازد.

    وی خاطرنشان کرد: اهداف مختلفی در تشکیل این کمیته در نظر گرفته شده که از مهمترین آن می‌توان به یکپارچه‌سازی در تصمیم‌گیری‌های جامع در چگونگی انتخاب نقشه‌ها بر اساس اولویت‌های پیش‌بینی شده در سیاست‌های کلان سازمان، درخواست‌های خارج از سازمان، نیازهای بخش معدن، نیاز بخش مخاطرات و نیز حل مسائل پایه زمین‌شناسی با همکاری مراکز پنجگانه سازمان اشاره کرد.

    سلامتی افزود: بازنگری در استاندارد تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک‌بیست‌وپنج هزارم، تدوین استانداردی نوین در تهیه نقشه ها با مقیاس یک‌پنجاه هزارم، تدوین دستور‌العمل جامع در خصوص تدوین شرح خدمات تهیه نقشه‌ها، تعیین رتبه‌بندی کارشناسان تهیه نقشه بر اساس سوابق و تجربیات علمی و نیز برگزاری جلسات با شورای ارزیابی انتشارات جهت سیاستگذاری پایش و افزایش کیفیت از دیگر اهداف تعیین شده این کمیته است.

    در ادامه جلسه، دکتر علیرضا شهیدی؛ معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به اهمیت تشکیل چنین کمیته‌ای گفت: در سال 1387 کمیته ای تحت عنوان کمیته نظارت در سازمان تشکیل شده بود که باید خروجی‌های آن بازنگری شده و از آن‌ها به‌منظور افزایش کیفیت نقشه‌های زمین شناسی استفاده شود.

    وی در ادامه افزود: تفاوت اساسی این کمیته با شورای ارزیابی در تعیین اولویت‌ها خواهد بود و بر این اساس آیین‌نامه‌هایی تدوین خواهد شد.

    در ادامه جلسه سایر مدیران حاضر به بحث و تبادل نظر پرداختند و پیشنهاداتی در خصوص تدوین آیین‌نامه کمیته مطرح کردند.

    شایان ذکر است، رصد و نظارت در تهیه نقشه‌ها بر اساس درجه سختی، بازنگری در تدوین استانداردهای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی بر مبنای الگوهای بین‌المللی، حضور مجریان تهیه نقشه در شورای ارزیابی انتشارات، لزوم شناسایی اهداف تهیه نقشه و تعیین مقیاس، بازبینی نقشه‌های موجود، نیازسنجی در سطح کلان کشور جهت سیاست‌گذاری تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، لزوم آموزش علوم و فنون به کارشناسان تهیه نقشه و تعامل بخش‌های مختلف سازمان در تعیین نیازها جهت اولویت‌بندی از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

    در پایان جلسه مقرر شد در نشست بعدی به تدوین و تصویب اساسنامه کمیته پرداخته شود و به آسیب‌شناسی فرآیند تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در این سازمان پرداخته شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی