وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • محمد اسماعیل حافظی ، مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت : مطالعه و شناسایی مکان های اسکان موقت در شهر قزوین جهت زمان های اضطراری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با محوریت پدافند غیرعامل در دست تهیه است .

    به گزارش پایداری ملی،محمداسماعیل حافظی افزود: جوامع بشری همواره تحت تاثیر حوادث ، بلایا یا تهدیدهای طبیعی و غیر طبیعی قرار داشته و با توجه به ابزار و امکانات در اختیار، سعی در حفاظت ، مقابله و کاهش اثرات حوادث ، بحران ها و تهدیدات نموده اند. یکی از مهمترین نیازهای جوامع، برخورداری از امنیت می باشد که سرپناه یکی از فاکتورهای مهم آن است. به همین دلیل پس از هر حادثه یا بحران ، اولین عامل در تامین آرامش و بازگرداندن روحیه و اعتماد افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب ، داشتن سرپناه مناسب و جمع شدن مجدد خانواده در کنار هم است.

    حافظی ادامه داد : مهمترین بخش کمک رسانی و امداد بستگی به ایجاد سرپناه به صورت سریع و اصولی دارد تا امکان توزیع سایر کمک ها فراهم شود. از طرفی از آنجایی که عموما هنگام وقوع تهدیدات و مخاطرات ، اماکن مسکونی یا بخش های زیادی از منطقه دچار تخریب شده و به علل متعدد غیر قابل استفاده می شوند و همچنین تاسیسات زیربنایی مانند آب  ، برق ، گاز ، تلفن ، شبکه های ترافیکی و وسایل حمل و نقل قابلیت استفاده مطمئن خود را از دست می دهند ، لذا یکی از مسائل مهم در این مناطق وجود پتانسیل خطر حاکم بر محل حادثه دیده است.از این رو بر اساس نظرات کارشناسان ، بهترین و مناسب ترین اقدام برای چنین مناطقی جداسازی انسان از منطقه خطر است .

    وی افزود : شناسایی اماکن امن و برنامه ریزی در کاربردی کردن مناطق امن و مناسب برای تمرکز و استقرار آسیب دیدگان در مناطق شهری ضروری است . تجربه حاکی از آن است که اگر این عمل صورت نپذیرد در زمان آغاز برنامه ایجاد سکونتگاه موقت به علت فقدان یک الگوی کارآمد برای برنامه ریزی و مکان گزینی اسکان موقت ، عوامل غیرقابل پیش بینی در طرح اسکان دخالت کرده و به انواع مختلف بر کیفیت آن اثر می گذارد.

    مدیر عامل سازمان خدمات طراحی گفت : در شهرها ، مخصوصا کلانشهرها و شهرهای پرجمعیتی نظیر شهر قزوین مسئله اسکان موقت اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا وسعت مناطق با سطح خرابی گسترده در مناطق شهری به مراتب بیشتر از مناطق روستایی است . از آنجایی که مکان یابی جهت اسکان موقت ، قبل از وقوع و در مرحله برنامه ریزی می تواند کمک شایانی کند تا مدیران شهری پس از وقوع حوادث و تهدیدات برنامه عملیاتی مدونی داشته باشند لذا در همین راستا سازمان خدمات طراحی شهری قزوین بنا به درخواست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین و با عنایت به موافقتنامه فی مابین شهرداری قزوین ،سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور پروژه "مطالعه و شناسایی مکان های اسکان موقت در شهر قزوین جهت زمان های اضطراری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با محوریت پدافند غیرعامل"را در دستور کار خود قرار داده است.

    حافظی خاطر نشان کرد : اهداف اصلی طرح عبارتند از ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با آثار بحران های ناشی از تهدیدات و مخاطرات طبیعی از طریق شناخت اماکن مستعد اسکان موقت قبل از بحران ، جلوگیری از دخالت و اثرگذاری عوامل پیش بینی نشده در طرح های اسکان موقت شهری ، کاهش هزینه های اسکان مردم در فضاهای امن شهری برای شهرداری و افزایش سرعت عمل در اسکان موقت و در نتیجه کاهش تلفات جانی و فشارهای روانی بر جمعیت آسیب دیده می باشد.

    این مسئول افزود : از دستاوردهای طرح عبارتند از فراهم آوردن امکان زندگی اعضای خانواده در کنار یکدیگر پس از وقوع تهدیدات  ، برخورداری از سطح مناسبی از حریم خصوصی برای آسیب دیدگان ، بهره مندی از امکانات ضروری زندگی همچون محل تهیه غذا و امکانات بهداشتی ، دسترسی به خدمات و امکانات گوناگون و حفظ ساختار اجتماعی منطقه و از سرگیری فعالیت های اجتماعی و اقتصادی می باشد .

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی