وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ایران و فرانسه

    در دیدار استاد دانشگاه استراسبورگ فرانسه و هیات همراه با رییس سازمان نقشه‌برداری کشور بر تداوم همکاری‌های علمی فرانسه و ایران علی‎رغم تحریم‎ها تاکید و اعلام شد که دانشمندان فرانسوی با همکاری سازمان نقشه‌برداری مشغول ثقل‌سنجی مطلق در ایران هستند.

    تداوم همکاری علمی فرانسه و ایران علی‎رغم تحریم‎ها/ دانشمندان فرانسوی با همکاری سازمان نقشه برداری مشغول ثقل‌سنجی مطلق در ایران هستند

    به گزارش ایسنا، مهندس شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در این دیدار تحریم‌های اخیر آمریکا را در روابط دوجانبه ایران و فرانسه، بی‌تاثیر دانست و تداوم و تقویت بیش از پیش همکاری‌های علمی دو کشور را خواستار شد.

    شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: فعال شدن احتمالی آتشفشان‌ها، فرونشست زمین، زلزله‌های احتمالی و نیز کاهش آب‎های زیرزمینی موضوعات مهمی در ایران هستند که مسئولین با حساسیت بالایی پیگیر آن هستند. استفاده از فناوری‌های روز دنیا جهت بررسی موارد مذکور و ایجاد روابط بین‌المللی و فعالیت‌های تحقیقاتی دراین حوزه‌ها ضرورت دارد.

    معاون سازمان برنامه و بودجه، کارشناسان سازمان نقشه‌برداری کشور و متخصصان ایرانی را در همکاری با دانشگاه استراسبورگ فرانسه برای انجام پروژه ثقل‌سنجی بسیار توانمند معرفی کرد و نسبت به هرگونه فعالیت تخصصی و علمی جدید و توافقات بعدی از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام آمادگی کرد.

    پروفسور "ژاک هیندرر"، استاد دانشگاه استراسبورگ فرانسه نیز از اینکه دانشگاه استراسبورگ فرانسه، کشور ایران را برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی انتخاب کرده است، ابراز رضایت و خرسندی کرد و همکاری با متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور را گام موثری در روند تبادلات علمی دو کشور دانست.

    وی اظهار کرد: برنامه‌های عملیاتی و اندازه‌گیری میزان ثقل زمین در ایران با تکنیک ثقل‌سنجی ماهواره‌ای همچنان ادامه خواهد داشت تا با کمک اطلاعات بدست آمده و پردازش آنها و نیز به صورت کاملا علمی ثابت کنیم که مقادیر آب‌های زیرزمینی در ایران رو به کاهش است تا جهت جلوگیری از ادامه این روند، برنامه‌ریزی و تلاش‎هایی صورت گیرد.

    در همین راستا مهندس شفیعی به ژاک هیندرر یادآور شد: سازمان نقشه‌برداری ایران پایگاه اصلی جمع آوری اطلاعات بدست آمده از دستگاه ثقل‌سنجی است و با کمک تجهیزات و تکنولوژی‎های فنی فرانسوی، توانمندی پردازش و بررسی اطلاعات بدست آمده را دارد.

    هیندرر با اشاره به همکاری چندین ساله دانشگاه‌های فرانسوی با سازمان نقشه‌برداری کشور، از تعیین ژئوتید دقیق ایران و تکمیل شبکه ثقل‌سنجی آن در نتیجه این همکاری خبر داد و درباره دستگاه جدید اتمی ثقل‌سنجی در کشورهایی که از آن استفاده می‌کنند، توضیحاتی ارائه داد.

    بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، یکی از فعالیت‌های اصلی و مهم سازمان نقشه‌برداری کشور در حوزه فیزیک زمینی، اندازه‌گیری شتاب جاذبه به منظور کاربردهای مختلف از جمله تعیین ژئوتید، نحوه توزیع جرم داخلی زمین و تغییرات تکنوتیکی است که در این راستا طی 10 سال گذشته، سازمان نقشه‌برداری کشور با همکاری دانشگاه استرابورگ فرانسه همکاری علمی داشته و تاکنون نیز این همکاری ادامه دارد. طی این سال‎ها 15 ایستگاه ثقل‌سنجی در ایران ایجاد شده و در سال جاری با حضور اساتید فرانسوی 10 ایستگاه اندازه‌گیری ثقل‌سنج مطلق روی ایستگاه‌های پیشین نصب شده است. بر اساس این همکاری، پروژه‌های مختلفی مرتبط با نقاط حساس لرزه‌خیزی و تکنوتیکی کشور، با استفاده از سیستم تعیین موقعیت جهانی و ثقل‌سنجی انجام شده و ماحصل این همکاری منجر به تدوین 25 مقاله معتبر علمی شده است.

    از سال 2000 تا سال 2007 میلادی و از سال 2017 تا سال 2018 میلادی این همکاری‌های علمی و فنی ادامه داشته و از سوی دکتر سعادت مدیر کل بخش زمینی و ژئودزی سازمان نقشه‌برداری کشور، این همکاری‌ها هدایت و برنامه‌ریزی می‌شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی