وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • مشاور رئیس سازمان نقشه برداری ‎با اشاره به رصد دائمی تغییرات آتشفشان دماوند، تفتان، بزمان، سهند و سبلان گفت: هیچ یک از این موارد هم اکنون در وضع خطرناکی به سر نمی‎برد.

    به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، فرخ توکلی مشاور رئیس سازمان نقشه برداری  در خصوص وضع آتشفشان دماوند ، به ماجرای آتشفشان ایسلند اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید از چنین تجربه‎ای در ایران نیز استفاده کنیم، ادامه داد: اگر چه رفتار هر آتشفشانی با آتشفشان دیگر فرق می کند اما لازم است در حالت کل از تجربیات آنها در آتشفشانهای کشور استفاده کنیم.

    وی گفت: برای رصد آتشفشانهای ایران لازم است بر رو و اطراف آنها ایستگاهایی دائمی تعیین موقعیت ماهواره ایی ، ثقل سنج ، تیلتمتر و زلزله نگار نصب و با ثبت اطلاعات بصورت روزانه داده ها را تجزیه و تحلیل کنیم علاوه بر تجهیزات فوق الذکر برای رصد آتشفشان، تکنیک تداخل سنجی تصاویر راداری (INSAR) می‎تواند تغییرات آتشفشان را در بازه های زمانی مختلف نشان دهد که آیا در حال متورم شدن است یا برعکس در حال مچاله شدن؟

    معاون فنی سابق سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه در دماوند شاهد شروع یک فعالیت آتشفشانی نیستیم زیرا که زلزله نگارها هیچ زلزله ای را ثبت نکرده اند و اندازه گیریهای GPS و ثقلی که سازمان نقشه برداری بر روی دماوند اندازه گیری می کند تغییرات بحرانی را نشان نمی دهد.

    وی افزود: از طرفی درجه حرارت آبهای گرم منطقه تغییر چشمگیری را نشان نمی دهد. هوای بسیار گرم امسال تابستان، بخشی از یخچالهای دماوند را آب کرد. این یخچال‌ها تا پیش از این نقش سد را در قله دماوند بازی می‎کردند و مانع از سرازیر شدن آب می‎شدند اما با آب شدن آنها، آب زیاد و سیل مانندی به پایین سرازیر شد.

    توکلی با تاکید بر ضرورت ثقل سنجی دائم در محدوده دماوند، پیشنهاد ایجاد رصدخانه دائمی در این منطقه را که اخیرا از سوی سازمان نقشه برداری کشور عنوان شده را حیاتی توصیف کرد و افزود: باید دست کم سه ایستگاه دائمی GPS در اطراف دماوند داشته باشیم و با تصاویر راداری و تکنیکINSAR به صورت مداوم تغییرات این محدوده را رصد کنیم.

    وی افزود: ایستگاههای دائمی GPS اطراف قله بالاآمدگی را نشان می دهد که با این ایستگاهها می توان کوه زایی در منطقه و افزایش ارتفاع دماوند را حدود 3 میلیمتر در سال برآورد کرد.

    مشاور رئیس سازمان نقشه برداری ‎کشور ‎گفت: علاوه بر رصد دائم آتشفشان دماوند باید رفتار دیگر کوههای آتشفشانی کشور اعم از تفتان، بزمان، سهند و سبلان را نیز به طرق فوق الذکر رصد کنیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی