وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  •  
    اراک- رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت:توسعه کشور در گرو وجود اطلاعات مکانی منسجم و فراگیر است، چرا که از این طریق زمینه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های اصولی فراهم می شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، مسعود شفیعی پیش از ظهر چهارشنبه در کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق در اراک اظهار داشت: در چهارمین دوره این کنفرانس شاهد حضور با شکوه و فراگیر کارشناسان وزارت نیرو هستیم که این حضور بیانگر درک اهمیت اطلاعات مکانی و کاربرد آن در وزارت نیرو است.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور افزود: هدف اصلی از برگزاری چنین همایشی دستیابی به آخرین یافته های سازمان جی.آی.اس و آی.سی.تی است زیرا ارتقای دانش و تحرک بیشتر فعالیت متخصصان این حوزه در عرصه پیشرفت ملی تاثیر گذار است.

    وی بیان کرد: حضور در چنین کنفرانسی افتخاری بزرگ محسوب می شود زیرا در دهه های گذشته و از بدو تشکیل نخستین سازمان متولی امر نقشه برداری در سال ١٣٣٢ تا دهه های ٥٠ و ٦٠ دغدغه تهیه داده های مکانی و فراگیری آن در کشور و در اختیار کاربران قراردادن این اطلاعات وجود داشت.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطرنشان ساخت: از اواخر دهه ۶۰ میلادی دنیا با تحول عظیمی تحت عنوان انفجار اطلاعات روبرو شد که پس از آن افزایش دقت و گسترش ابزارهای اندازه گیری و فراگیری اطلاعات به وجود آمد که به این سبب روند جمع آوری اطلاعات مکانی تغییر یافت.

    شفیعی تصریح کرد: با پیشرفت شرایط اطلاعاتی و گسترش شبکه های ارتباطی تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات فراگیر، اکنون هر شهروند با در دست داشتن یک سیستم عامل می تواند تولید کننده اطلاعات باشد اما باید به دنبال روش صحیحی برای به کارگیری این اطلاعات و تولیدات باشیم.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: تلاش بسیاری شد تا همه با ظرفیت این سامانه آشنا شوند و اکنون بسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی در حال استفاده از آن هستند.

    وی اضافه کرد: وزارت نیرو در زمینه استفاده از سامانه مکانی جی.آی.اس پیشرو بوده و در طول چهار دوره کنفرانس ملی به عرضه این اطلاعات پرداخته که بی تردید می توانیم اذعان کنیم وزارت نیرو در این زمینه خوب عمل کرده است.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: باید در نظر داشته باشیم که تنهایی نمی توان به مقصود دست یافت و اساسا هدف این کنفرانس و این مسیر نباید گم شود، متاسفانه در برخی از موارد وسایل دستیابی به هدف را جایگزین هدف اصلی می کنیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که در زمینه توسعه کشور باید از این ابزار استفاده کنیم تا به هدف اصلی دست یابیم

    .

    شفیعی ادامه داد: مسئله آمایش سرزمین سال های زیادی است که مطرح و شاخص های اجرای این طرح، جمعیت و فعالیت تعیین شده و آنچه که سازمان نقشه برداری به عنوان نهاد مرجع این موضوع ارائه می دهد شناخت مکانی را به حداکثر می رساند، در حقیقت با پایش های دائمی از ابعاد مختلف مانند عکسبرداری، هیدروگرافی، تغییر ارتفاعات و در نهایت تولید نقشه توپوگرافی که بستر همه فعالیت های GIS محسوب می شود مسیر استفاده حداکثری را برای همگان هموار می کنیم.

    وی افزود: سازمان نقشه برداری در سال های گذشته با تولید نقشه های پوششی همواره در کنار وزارتخانه ها فعالیت داشته و اکنون هم در چارچوب SDI، مجری اصلی پروژه هستیم و این طرح یکی از مباحث مورد توجه اقتصاد مقاومتی است.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور تصریح کرد: وزارت نیرو نمی تواند به تنهایی فعالیت خود را به ثمر برساند بلکه باید مرتب بستر ملی تبادل اطلاعات کسب شده را فراهم سازد و ایجاد این فضای تبادلی از طریق استفاده از فناوری اطلاعات ممکن می شود.

    شفیعی بیان کرد: درخواست داریم همانگونه که این مسیر دنبال می شود، سیستم SDI در اختیار سایر دستگاه های اجرایی نیز قرار گیرد تا با این اقدام هدف اصلی آمایش سرزمین تحقق پیدا کند.

    وی تاکید کرد: انتظار ما از سایر دستگاه ها این است که در این حوزه همکاری مطلوب داشته باشند و به جز حوزه اس.دی.آی در سایر طرح های اقتصاد مقاومتی هم فعال باشند، تلاش بر این است که در سایر موارد هم همراهی خود را حفظ کنیم که اجرای موفق طرح جی نف(GNAF) از جمله این همکاری ها محسوب می شود.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: سعی کرده ایم تا اطلاعات  احصا شده توسط سازمان را در اختیار سایر دستگاه ها نیز قرار دهیم و امیدواریم که مجموع این اقدامات و برگزاری چنین کنفرانس هایی با حضور موثر متخصصان همراه باشد تا یک گام دیگر به جلو برویم

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی