وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • مدیرعامل برق باختر

    رییس چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق گفت: می بایست تشخیص فرصت ها را به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق و به یک روش سیستماتیک توسعه ای تبدیل کنیم.

    به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فرهاد شبیهی در مراسم افتتاح این کنفرانس که در محل استانداری مرکزی در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروزه واقعیت های جهان و ابزار ما برای درک این واقعیت ها در حال تغییر است و علم و به تبع آن فناوری علاوه بر اینکه ما را با واقعیت های دنیای پیرامون آشنا می سازد بر حوزه منافع ملی و امنیت کشورها نیز تاثیرگذار است.

    وی افزود: کنفرانس ملی اطلاعات سامانه های مکانی نیز در این مسیر با 3 دوره برگزاری موفق در حوزه برق و اخیرا در حوزه آب و برق یکی از محوری ترین رویدادهای علمی وزارت نیرو بوده و می تواند نقش موثری در توسعه زیرساختی کشور در تمامی بخش ها ایفا کند.

    شبیهی اظهار کرد: کنفرانس سوم در حالی به پایان رسید که بر ضرورت تدوین سند راهبردی GIS و SDI وزارت نیرو و توسعه استانداردهای مربوطه، یکپارچه سازی و گسترش برنامه های آموزشی و دریافت تجربیات موفق از سازمان های داخلی و سایر کشورها تاکید کرد.

    وی افزود: اما روند پرشتاب رشد فناوری ها در زمینه های مختلف مهندسی و لزوم بکارگیری آن در صنعت آب و برق، تغییرات مداوم اقلیمی و وجود لاینقطع اختلالات زیست محیطی ناشی از عملکرد ناصحیح و بهره برداری نامناسب، وقوع بلایای طبیعی، اهمیت مدیریت حجم عظیم داده ها در زمینه های مختلف و لزوم ایجاد ارتباط بین آنها در بازه های زمانی معین، اهمیت تجزیه و تحلیل وضعیت سنجی اطلاعات و تبدیل آنها به دانسته های موثر در تصمیم گیری ها، همچنین ضرورت استفاده از داده های مدیریتی به روز در حوزه های برنامه ریزی و تصمیم گیری در شرایط عادی و بحرانی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با تدوین فرایندهای موثر، هوشمندسازی و ضرورت های توجه به ایجاد شبکه های هوشمند با رویکرد برنامه ریزی برای ایجاد شهرهای هوشمند و ضرورت ایجاد یک نگاه جامع و فرانگر ایجاب می کند که تمامی بازیگران این عرصه مستقل از نوع و محل حضور به صورت یکپارچه به منظور توسعه علمی و استفاده از دستاوردهای این حوزه الگوها و پروتکل های جدیدی را معرفی کنند.

    شبیهی افزود: این الگوها باید فارغ از ایجاد داده های مکانی و نمایش آنها با به اشتراک گذاشتن داده ها به دنبال فرایندهای مکانیزه مکان محور بوده و با توسعه سیستم های اتکاپذیر و ارزیابی مزیت ها در جهت افزایش پایداری و دسترس پذیری خدمات در ظروف زمانی مشخص حرکت کنند.

    وی اظهار کرد: این امر میسر نمی شود مگر آنکه با یک رویکرد فرایندی در تدوین استراتژی های توسعه برای تحقق اهداف به تشخیص فرصت ها حساس بوده و در فضای عدم قطعیت، از نتایج حاصله بهره لازم را ببریم. این بدان معناست که می بایست تشخیص فرصت ها را به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق و به یک روش سیستماتیک توسعه ای تبدیل کنیم.

    وی با بیان اینکه این کنفرانس می تواند با ایجاد بستر مناسب برای ارائه نتیجه یافته های علمی مبتنی بر تلاش های ارزشمند و مستمر نخبگان کشور با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی  در کنار تجارب موفق داخلی شرکت های صنعت آب و برق و سازمان های پیشرو و ارائه کارگاه های داخلی و خارجی که از نقاط قوت کنفرانس چهارم است فرصتی را فراهم کند تا در یک تعامل دو سویه صنعت و دانشگاه با درک بهتر از توانایی های یکدیگر در عرصه فعالیت های علمی کاربردی و ایجاد سازوکارهای مناسب توسط سازمان ها و نهادهای مسئول خصوصا حول محورهای کنفرانس گام های موثری برداشته شود.

    شبیهی بر لزوم پرهیز از عملکرد جزیره ای سازمان های مسئول و حرکت فرایندی در مسیر یکپارچه سازی از جمله تولید و عرضه داده ها با عزمی راسخ در راستای برداشتن به گام هایی که از آن سخن گفته شد، اظهار کرد: تدوین برنامه استراتژیک صنعت آب و برق در GIS با توجه به ابلاغ نظام‌نامه SDI و GIS بعنوان یک اصل ضروری است و بر تدوین سند راهبردی کشور در این خصوص نیز تاکید می شود.

    وی توجه به تحقیقات کاربردی و توسعه آموزش هدفمند برای ارتقای سطح مهارت ها در این حوزه به عنوان یک اصل را خواستار شد و افزود: تدوین سازوکار مناسب برای استفاده از ظرفیت های قانونی و الزامات اجرایی آن از مهمترین موضوعات مورد نظر در تحقق اهداف تلقی می شود و تدوین شاخص های کلان و شاخص های محوری در حوزه GIS از نکات دیگری است که در این خصوص انتظار می رود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی