وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تلاش دارپا برای نقشه برداری زیرزمینی

    سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۰۰ ب.ظ
    وبسایت سایبربان - مرتضی خاک پور: سازمان دارپا قصد دارد ابزاری را ایجاد کند که با سرعت و دقت بالاتری نسبت به گذشته، تحرکات دشمن را در محیط‌های زیرزمینی شناسایی کند.
    تلاش دارپا برای نقشه برداری زیرزمینی

    جنگ‌های زیرزمینی (Subterranean warfare)، بدون توجه به اینکه تونل‌ها و فضای موجود آن، توسط انسان‌ها ایجاد شده، بخشی از زیرساخت شهری یا غارهای طبیعی موجود در طبیعت باشند، از زمان جنگ جهانی دوم و ویتنام تا عراق و افغانستان، یکی از عناصر عملیاتی ارتش آمریکا محسوب می‌شوند.
     
    تلاش دارپا برای نقشه برداری زیرزمینی 
     

    همان‌گونه که قابلیت‌های تجاری و نظامی «اطلاعاتی، نظارت و شناسایی» (ISR3) به رشد و گسترش خود در سطح زمین ادامه می‌دهند، دشمنان به صورت فزاینده برای پنهان ماندن و جلوگیری از شناسایی به زیرزمین می روند.

    افزایش سرعت شهرسازی و سکونت در سراسر جهان باعث به وجود آمدن محیط‌های زیرزمینی خطرناک شده است که نه تنها سربازان با آن مواجه هستند؛ بلکه نیروی‌های واکنش سریعی که وظیفه‌ی جستجو و نجات را بر عهده دارند نیز با چالش مواجه کرده است. به عنوان نمونه‌ای از این محیط‌ها می‌توان به یک ریزش معدن یا تخریب محیط‌ها و زیرساخت‌های شهری توسط حوادث طبیعی اشاره کرد.

    تنظیمات زیرزمینی به صورت فزاینده‌ای به عنوان امنیت و ایمنی جهانی وابسته می‌شوند. نوآوری‌ها و فناوری‌های بهبود یافته نیز دارای ظرفیت بالقوه‌ای برای ایجاد تأثیرات مثبت و تحول در عملیات‌های نظامی و غیرنظامی هستند.

    سازمان دارپا، برای بررسی ظرفیت‌های یادشده و درک بهتر فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند امکان نقشه‌برداری پرشتاب و جهت‌یابی در محیط‌های ناشناخته و پیچیده زیرزمینی را به‌منظور شناسایی اهداف موردنظر مانند بازماندگان، یا انسان‌های به‌دام‌افتاده، به سامانه‌های آینده بیفزایند، یک درخواست اطلاعات2 (request for information) پدید آورد.

    تیموتی چانگ (Timothy Chung)، مدیر برنامه‌ی دفتر فناوری‌های تاکتیکی دارپا (TTO3) گفت:

        محیط‌های زیرزمینی از بسیاری جهات به منظور توسعه فناوری برای امنیت ملی، بدون استفاده باقی‌مانده‌اند. ما ایده‌هایی را برای نحوه‌ی غلبه به چالش‌های این محیط –مانند وسعت دید و ارتباطات ضعیف، دسترسی‌های مشکل و بخش‌های غیرقابل پیش‌بینی موجود در آن- جستجو کرده، قابلیت‌های غیرقابل تصویری را برای سربازان و گروه‌های واکنش سریع ارائه می‌دهیم.

    سازمان دارپا به مفاهیم، چشم‌انداز، معماری‌ها و فناوری‌ها جدید که از روش‌های فعلی، برای نقشه‌برداری و جستجوی محیط‌های زیرزمینی برای جهت‌یابی سریع، جستجوی بهینه، هزینه‌ی سمانه‌ها و بسیار موارد دیگر، عملکردی بهتری دارند توجه نشان می‌دهد. به علاوه واکنش به جزئیات مدل‌های موجود در حوزه‌های زیرزمینی، حسگرها و بسترهای مرتبط با آن نیز مورد توجه این سازمان قرار دارد.


    سازمان یاد شده هر دو راه‌حل یکپارچه و جزئی فناوری‌های نوآورانه را با قابلیت نقشه‌برداری و جهت‌یابی، در محیط‌های پراکنده و پویا، حسگرها و محاسبات درک شرایط مشکل – همانند نور کم و تنظیمات مبهم-، به اشتراک‌گذاری اطلاعات توزیع شده در محیط‌های ارتباطی تخریب شده، مخصوصاً در زمین‌های ناشناخته‌ی ساختاری و زمین‌شناسی، قابلیت‌های خودمختار پیشرفته و طراحی بسترهای نوآورانه که عملیات‌های طولانی را با حداقل دخالت انسانی ممکن می‌سازد، جستجو می‌کند.

    نظرات  (۱)

    تشکر
    بسیار عالی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی