وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • نقشه‌برداری از ابرهای مرموز کهکشان راه شیری

    سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۶:۰۰ ب.ظ

    فضا مملو از اسرار عجیب و غریب است که مرموز بودن آنها به واسطه بعد فاصله و ناتوانی بشر در نزدیک‌شدن به آنها تشدید شده‌است.

    براساس گزارش ساینس الرت، یکی از این معماهای مرموز ابرهای غول‌پیکر، سریع و پرشتاب گازی هستند که در هاله درخشان کهکشان راه شیری دیده می‌شوند.

    اما به زودی و با کمک جدید‌ترین نقشه‌ای که از جزئیات این ابرها ایجاد شده‌است،‌می‌توان اطلاعات بیشتری درباره این معماهای سرگردان به دست آورد. این نقشه که با کمک داده‌های رادیو‌تلسکوپی ایجاد شده‌است، رشته‌ها،‌توده‌ها و شاخه‌هایی را درون این ابرها نشان می‌دهد که تابه‌امروز دیده نشده‌بودند. به گفته محققان دانشگاه مرکز بین‌المللی پژوهش‌های رادیوتلسکوپی دانشگاه استرالیای غربی این جزئیات می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره منشا این ابرها و وضعیت فیزیکی آنها در اختیار دانشمندان قرار دهد.

    نقشه

    اگرچه این ابرها مدتها است که شناخته شده‌اند، اما همواره برای دانشمندان معمایی بزرگ بوده‌اند. این توده‌های گازی بسیار عظیمند، ابعادی چند میلیون برابر خورشید دارند و قطری برابر 80 هزار سال نوری دارند. این ابرها به دور هاله کهکشانی، در خارج از صفحه کهکشان راه شیری رانده شده‌اند،‌اگرچه این رانش نسبی است. این ابرها با سرعت خارق‌العاده‌ای،‌ 70 تا 90 کیلومتر بر ثانیه به صورت مجزا حرکت می‌کنند و حرکت آنها از حرکت چرخشی کهکشان قابل تشخیص است.

    منشا این ابرها مشخص نیست و همین آنها را به معما تبدیل کرده‌است. فرضیه‌هایی وجود دارند که منشا آنها را موادی می‌داند که از خارج به درون کهکشان ریخته شده‌اند، یا موادی که از درون کهکشان به بیرون فرار کرده‌اند، یا موادی که از بقایای فرایند تولد کهکشان به جا مانده‌اند. دانشمندان احتمال می‌دهند یکی از این ابرها ناشی از تعامل میان ابر ماژلانی بزرگ و کوچک باشد.

    مابقی ابرها اما بسیار مبهم بوده و ساختار متفاوت آنها به صورت مجزا به منشاء متفاوتی اشاره دارند. در برخی از آنها میزان فلز کمتر از میزان موجود در کهکشان راه‌شیری است و برخی دیگر سرشار از فلزات هستند.

    برای ایجاد این نقشه محققان با استفاده از رصد‌خانه پارکز و رادیوتلسکوپ 100 متری افلزبرگ در آلمان ابرها را با حذف گازهایی که با سرعتی برابر ابرها در کهکشان در حرکتند، از مابقی پس‌زمینه کهکشانی جدا کردند. به گفته محققان آنچه از این فرایند به جا ماند،‌ابرهای مرموز پرسرعت،‌13 درصد از آسمان را تشکیل داده‌اند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی