وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تاریخچه نقشه های معروف

    شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

     یادتان می آید آخرین باری که از نقشه ای کاغذی استفاده کردید کی بود؟ شاید بگویید با جی پی اس هایی که هر کدام از ما در گوشی همراه خود داریم دیگر نقشه های کاغذی چندان به کار نمی آیند اما کاربرد نقشه بسیار فراتر از پیدا کردن خیابان و آدرس های شهری است هر چند که امروز کمی استفاده از آن ها توسط افراد معمولی کمتر شده است.
     
    حدود ۱۵ سال قبل در لندن نقشه معروف A-Z یکی از ضروری ترین چیزها برای کسانی بود که برای اولین بار پا به این شهر می گذاشتند. مطمئنا وقتی به یک محیط ناآشنا می روید نقشه از چیزهای خیلی مهمی است که بدون آن نمی توانید قدم از قدم بردارید و هر لحظه امکان گم شدنتان وجود دارد! یاد گرفتن اینکه بتوانید یک نقشه را درست بخوانید باعث می شود که در سفر استقلال داشته باشید و وابسته به کسی نباشید.
     
    اما امروز با پیشرفت فناوری پیدا کردن مسیرها با استفاده از نرم افزارهای مختلف خیلی راحت شده و این خیلی خوب است که یک نقشه دقیق همیشه همراهتان است و خیالتان را از پیدا کردن مسیرهای ناآشنا راحت کرده.
     
    نقشه کش ها و طراح ها قرن ها اوج خلاقیت خود را بر روی کاغذ و پوست حیوانات پیاده می کردند تا نقشه هایی را طراحی کنند که اگر نبودند مشکلات زیادی وجود داشت. نقشه ها می توانند جنبه نمادین، تبلیغاتی و یا خیالپردازی داشته باشند. از زمان های گذشته نقشه های تاریخی زیادی به جای مانده که در زمان خودشان مشکلات زیادی را حل کردند ما را همراهی کنید تا ۹ تا از برجسته ترین نقشه های دنیا را معرفی می کنیم.

    مپا موندی (Mappa Mundi)
    مپا موندی یکی از نقشه های معروف قرون وسطایی ست که در حدود سال ۱۳۰۰ میلادی ترسیم شده و در کلیسای جامع هرفورد انگلستان نگهداری می شود. این نقشه بر روی پوست گوساله کشیده شده و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان را به عنوان مرکز دنیا طراحی کره است. در بالای سمت چپ نقشه، بریتانیای بزرگ و ایرلند هم به صورت فشرده به تصویر درآمده است.

    نقشه پیری رئیس (Piri Reis’ map) در مدیترانه
    این نقشه مدیترانه ای با وجود اینکه در اواخر قرن ۱۶ طراحی شده ولی به طور شگفت آوری دقیق است. این نقشه در واقع کپی نقشه ای است که در سال ۱۵۲۱ توسط پیری رئیس که در زمان عثمانی عالی ترین افسر نیروی دریایی بود کشیده شده است. البته طراحی این نقشه تنها خلاقیت این افسر نبوده چون او به غیر از این نقشه موفق شد اولین نقشه ترکی را طراحی کند که در آن شمال آمریکا و دنیای جدید بعد از کشف کشورها و قاره آمریکا به تصویر درآمده است.

    نقشه لئو بلجیسس (Leo Belgicus)
    گاهی در طول تاریخ برای فرستادن پیغام های سیاسی از نقشه استفاده می کردند. در این نسخه از نقشه که از قرن شانزدهم به جا مانده کشورهای سفلی (کشورهایی مثل هلند و بلژیک که در منطقه ای ساحلی در غرب اروپا هستند) به صورت یک شیر خشمگین به تصویر در آمده اند. در زمانی که مردم این نواحی در حال جنگ برای خودمختاری بودند این شیر به عنوان نمادی قدرتمند از میهن پرستی و استقلال به کار می رفت.

    نقشه عقاب آمریکا (Eagle map of the United States)
    گاهی شده که به ابرها نگاه می کنیم و ابرهایی را پیدا می کنیم که شکلی شبیه صورت دارند اما نقشه کش ها با نگاه کردن به حاشیه نقشه ها می توانند به شکل هایی آشنا تر برسند. در این نقشه که در سال ۱۸۳۳ طراحی شده، عقاب پرنده ملی آمریکا، بر روی مجمع الجرایر مرجانی «فلوریدا کیز» نشسته است و منقارش شمال دماغ کاد (دماغه ای در شرقی ترین قسمت ایالت ماساچوست) را نشان می دهد. تصویر این نقشه از کتابی به اسم اصول علوم ملی گرفته شده، کتابی که برای جوانان و خارجی های کنجکاو نوشته شده است.

    نمای چشم پرنده نیویورک (Bird’s-eye view)
    به درستی مشخص نیست این نقشه در نمای چشم عقاب گرفته شده و یا پرنده دیگری! اما هر چه که هست این تصویر هوایی از شهر نیویورک سیتی در سال ۱۹۰۹ واقعیت هایی را نشان می دهد که نقشه های دوبعدی نمی توانند آن ها را به تصویر در بیاورند. در این نقشه می توانید به طور کامل منهتن و صخره های نیوجسی را ببینید.

    لندن قبل از خانه سازی
    حتی پیشرفته ترین شهرها هم در گذشته در اوج زیبایی طبیعی بوده و فضای سبز چشم نوازی داشته است. این نقشه جذاب که در سال ۱۸۸۴ کشیده شده نشان می دهد که در زیر شهر لندن چه چیزهایی وجود دارد. در این نقشه چشم اندازهایی از نهرها و تالاب ها را می بینید که در کناره دریا قرار گرفته اند.

    نقشه وبا از دکتر جان اسنو
    بعضی وقت ها نقشه ها به شما دیدگاه هایی می دهند که به کمک آن ها می توانید مشکلاتی غیرممکن را حل کنید. سال ۱۸۵۴ دکتر «جان اسنو» تصمیم گرفت شیوع وبا در منطقه سوهو در بخش مرکزی لندن را در نقشه و نمودار به تصویر دربیاورد تا بتواند علت این بیماری را پیدا کند. او موفق شد و در خیابان براد در کنار پمپ آب به مواردی رسید (آن هایی که با خط سیاه نشانه گزاری شده اند ) که منبع آلودگی را نشان می دادند.

    نقشه متروی لندن
    نقشه ها همیشه شبیه چیزهای واقعی نیستند. این نقشه راهنما که در سال ۱۹۰۸ طراحی شده نقشه متروی لندن را نشان می دهد و امروز بسیار فشرده شده است. منظم بودن این نقشه و رنگ بندی های آن کاملا متناسب با نیازهای مسافران است. این نقشه آنقدر در راهنمایی مسافران موفق بود که توسط خیلی ها در شهرهای دیگر دنیا هم الگوبرداری شد.

    طراحی شهر کانبرا، پایتخت استرالیا
    برای مکان هایی که هنوز وجود ندارند نقشه هایی را طراحی می کنند تا به کمک ان ها بتوانند مکان جدید را بسازنند. این نقشه که برای طراحی پایتخت فدرال استرالیا در سال ۱۹۱۱ ارائه شده سرانجام توانست بین ۱۳۷ نفر برای پیاده سازی شهر برنده شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی