وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۵۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

    محمد اسماعیل حافظی ، مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت : مطالعه و شناسایی مکان های اسکان موقت در شهر قزوین جهت زمان های اضطراری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با محوریت پدافند غیرعامل در دست تهیه است .

    به گزارش پایداری ملی،محمداسماعیل حافظی افزود: جوامع بشری همواره تحت تاثیر حوادث ، بلایا یا تهدیدهای طبیعی و غیر طبیعی قرار داشته و با توجه به ابزار و امکانات در اختیار، سعی در حفاظت ، مقابله و کاهش اثرات حوادث ، بحران ها و تهدیدات نموده اند. یکی از مهمترین نیازهای جوامع، برخورداری از امنیت می باشد که سرپناه یکی از فاکتورهای مهم آن است. به همین دلیل پس از هر حادثه یا بحران ، اولین عامل در تامین آرامش و بازگرداندن روحیه و اعتماد افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب ، داشتن سرپناه مناسب و جمع شدن مجدد خانواده در کنار هم است.

    حافظی ادامه داد : مهمترین بخش کمک رسانی و امداد بستگی به ایجاد سرپناه به صورت سریع و اصولی دارد تا امکان توزیع سایر کمک ها فراهم شود. از طرفی از آنجایی که عموما هنگام وقوع تهدیدات و مخاطرات ، اماکن مسکونی یا بخش های زیادی از منطقه دچار تخریب شده و به علل متعدد غیر قابل استفاده می شوند و همچنین تاسیسات زیربنایی مانند آب  ، برق ، گاز ، تلفن ، شبکه های ترافیکی و وسایل حمل و نقل قابلیت استفاده مطمئن خود را از دست می دهند ، لذا یکی از مسائل مهم در این مناطق وجود پتانسیل خطر حاکم بر محل حادثه دیده است.از این رو بر اساس نظرات کارشناسان ، بهترین و مناسب ترین اقدام برای چنین مناطقی جداسازی انسان از منطقه خطر است .

    وی افزود : شناسایی اماکن امن و برنامه ریزی در کاربردی کردن مناطق امن و مناسب برای تمرکز و استقرار آسیب دیدگان در مناطق شهری ضروری است . تجربه حاکی از آن است که اگر این عمل صورت نپذیرد در زمان آغاز برنامه ایجاد سکونتگاه موقت به علت فقدان یک الگوی کارآمد برای برنامه ریزی و مکان گزینی اسکان موقت ، عوامل غیرقابل پیش بینی در طرح اسکان دخالت کرده و به انواع مختلف بر کیفیت آن اثر می گذارد.

    مدیر عامل سازمان خدمات طراحی گفت : در شهرها ، مخصوصا کلانشهرها و شهرهای پرجمعیتی نظیر شهر قزوین مسئله اسکان موقت اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا وسعت مناطق با سطح خرابی گسترده در مناطق شهری به مراتب بیشتر از مناطق روستایی است . از آنجایی که مکان یابی جهت اسکان موقت ، قبل از وقوع و در مرحله برنامه ریزی می تواند کمک شایانی کند تا مدیران شهری پس از وقوع حوادث و تهدیدات برنامه عملیاتی مدونی داشته باشند لذا در همین راستا سازمان خدمات طراحی شهری قزوین بنا به درخواست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین و با عنایت به موافقتنامه فی مابین شهرداری قزوین ،سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور پروژه "مطالعه و شناسایی مکان های اسکان موقت در شهر قزوین جهت زمان های اضطراری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با محوریت پدافند غیرعامل"را در دستور کار خود قرار داده است.

    حافظی خاطر نشان کرد : اهداف اصلی طرح عبارتند از ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با آثار بحران های ناشی از تهدیدات و مخاطرات طبیعی از طریق شناخت اماکن مستعد اسکان موقت قبل از بحران ، جلوگیری از دخالت و اثرگذاری عوامل پیش بینی نشده در طرح های اسکان موقت شهری ، کاهش هزینه های اسکان مردم در فضاهای امن شهری برای شهرداری و افزایش سرعت عمل در اسکان موقت و در نتیجه کاهش تلفات جانی و فشارهای روانی بر جمعیت آسیب دیده می باشد.

    این مسئول افزود : از دستاوردهای طرح عبارتند از فراهم آوردن امکان زندگی اعضای خانواده در کنار یکدیگر پس از وقوع تهدیدات  ، برخورداری از سطح مناسبی از حریم خصوصی برای آسیب دیدگان ، بهره مندی از امکانات ضروری زندگی همچون محل تهیه غذا و امکانات بهداشتی ، دسترسی به خدمات و امکانات گوناگون و حفظ ساختار اجتماعی منطقه و از سرگیری فعالیت های اجتماعی و اقتصادی می باشد .
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۷ ، ۲۰:۲۴
    سیناپرس: در تاریخ تمدن بشری افراد شجاع که به شناوری در دریاها و اقیانوس ها می پرداختند، با کمک ستارگان جهت گیری می‌کردند.

    آنها پس از مدتی  از نقشه هایی استفاده کردند که روی  پوست گوساله رسم شده بود. بعدها نیز کاغذهای ضخیم و دیگر نقشه ها برای  تعیین مسیرها و راه های آنها مورد استفاده  قرار گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، فناوری های مدرنی ایجاد شدند تا ضمن تسهیل راه یابی دریانوردان، فرصتی برای استفاده از منابع خدادادی و انجام کارهای تحقیقاتی ایجاد شود.

    در این تجارت پر سود هر کس دیر کند فرصت را از دست داده است بنابراین کشورهایی می توانند پیشرفت بیشتری حاصل کنند که سهم شان از استفاده از این منابع خداددادی بیش از سایران باشد و مجهز به فناوری های نو و نقشه های دریایی دقیق باشند.

    نقشههای دریایی ایران جایگزین نقشههای روسیه و انگلیس شدند

    یکی از دستاوردهای مهم ایران در این زمینه تهیه دو چارت از دریای خزر از سواحل نوشهر و فریدونکنار بود که پس از نیمقرن جایگزین نقشههای بینالمللی روسیه در این دریا شدند.

    چندی پیش مسعود شفیعی، رییس سازمان نقشه‌برداری کشور در این خصوص گفت: «با وجود برخی اخبار نا امید کننده در فضای کشور، فعالیت های امیدوارکننده بسیار خوبی در سازمان نقشه‌برداری انجام شده است. انتشار چارتهای دریایی در آب‌های جنوب و شمال کشور در سطح بین المللی برای اولین بار پس از انقلاب، از آن جمله است. او گفت: «تا کنون تعداد 41 چارت دریایی از خلیج فارس و دریای عمان و 2 چارت از دریای خزر با اخذ تاییدیه از IHO را در سطح بین اللملی منتشر کردهایم که دستاورد بسیار مهمی برای کشور است، و کشورهای محدودی هستند که توان تولید چارت‌های الکترونیک دریایی از آب‌های سرزمینی‌شان را داشته باشند».

    معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود:«با انتشار هفت چارت‌ یک‌صد هزارم، نقشه‌های پوششی در این مقیاس از سواحل ایران تکمیل خواهد شد و علاوه بر چارتهای یک‌ بیست و پنج‌هزارم نوشهر، فریدون‌کنار (که رسما انتشار یافته‌اند و رونمایی شدند)، چهار چارت دیگر در همین مقیاس از آستارا، بندر انزلی، بندر ترکمن و امیرآباد و یک چارت یک‌ده هزارم هم از بندر انزلی طی ماه‌های آینده به‌صورت بین‌المللی منتشر خواهد شد».

    تثبیت نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی

     شفیعی با اشاره به اینکه مبنای نقشههای بینالمللی در همه نواحی خزر تا سال گذشته، نقشههای کشور روسیه بوده و نقشههای انگلیس نیز در خلیج فارس مورد تایید IHO  بودند، یادآورشد: پس از نیم قرن، نقشههای جمهوری اسلامی ایران به تایید این مرجع بینالمللی رسیده و مورد استفاده کلیه شناورها در این آبها هستند.

    وی یادآورشد که با تهیه این چارتها توسط سازمان نقشه‌برداری کشور، نام «خلیج فارس» بر روی نقشههای بین‌المللی تثبیت شده و مبنای استفاده تمامی کشورها است که به نوعی موید حاکمیت ملی ایران بر آبهای جنوب کشور است.

    سهم 800 هزار دلاری ایران از فروش نقشه‌های دریایی

    هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به اینکه در دو سال گذشته کشور ایران موفق به تولید و انتشار ۴۲ سلول نقشه دریایی شده است، گفت: سهم کشور از فروش این نقشه‌ها حدودا ۸۰۰ هزار دلار است.

    عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکید اعضای پریمار برای ارتقای استانداردهای تولید نقشه دریایی، تصریح  کرد: ایران به عنوان یکی از اعضای فعال موسسه دریایی پریمار، به عنوان تنها کشور تولید کننده نقشه دریایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان شناخته می‌شود.

    وی درباره مزیت این نقشه‌ها در ناوبری دریانوردان گفت: تولید و به روز رسانی نقشه های الکترونیکی دریایی این امکان را فراهم می‌کند تا دریانوردان همواره با تازه‌ترین تصحیحات و آخرین تغییرات در نقشه های دریایی سفرهای دریایی ایمن تر و بهتری داشته باشند.

    حق شناس گفت: تهیه نقشه‌های دریایی این امکان را فراهم می کند تا صرفه و صلاح ایمنی و امنیتی کشور را در تولید این نقشه‌ها انعکاس دهیم و اختیار این نوع مسائل را خودمان به دست گیریم.

    علیرضا خجسته، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به اینکه برخی کشورها نظیر ایران نقشه‌های الکترونیک دریایی تولید می کنند، اما نیاز به صحه گذاری و انتشار آن در سطح دنیا توسط یک موسسه بین‌المللی دارند، گفت: در این فرآیند نقشه‌های الکترونیک دریایی از طریق موسسه پریمار منتشر و در بازار عرضه می شود.

    گزارش: فرزانه صدقی

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۷ ، ۲۰:۲۰
    نقشه تهران

    رییس سازمان نقشه‌برداری کشور طی نامه‎ای خطاب به شهردار تهران با اشاره به ماده ۱۱ قانون احکام دائمی برنامه‎های توسعه کشور، از قرارداد منعقد شده بین این سازمان و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری برای تهیه نقشه سه بعدی از تهران خبر داد.

    به گزارش ایسنا، مسعود شفیعی در این نامه ضمن اشاره به جایگاه و هویت قانونی این سازمان به عنوان یک مجموعه زیربنایی تحت نظر سازمان برنامه و بودجه کشور، تأکید شده که تمام فعالیت‌های مرتبط با نقشه برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشههای پوششی و شهری در مقیاسهای مختلف و نظارت بر آن در بخش غیر نظامی، بر عهده سازمان نقشه برداری کشور است. بنابراین پاسخگویی به نیازهای مختلف شهرداری‌ها در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی از جمله فعالیتهای متداول این سازمان است.

    شفیعی در این نامه نوشته است: تصویربرداری هوایی رقومی شهر تهران در اسرع وقت و با قدرت کیفی بهتر از ۱۰ سانتیمتر توسط اداره کل نقشه برداری هوایی و فضایی این سازمان امکان پذیر است. این تصاویر قابلیت تولید و بازنگری نقشههای سه بعدی رقومی با مقیاس بهتر از ۱:۲۰۰۰ و تولید مدل رقومی سطح DSM با اندازه پیکسل و دقت بهتر از نیم متر را داراست و تکافوی تولید مدل سه بعدی رقومی شهر تهران-که ابزاری بسیار مفید در امور مختلف مدیریتی و اجرایی شهر است، می‌دهد.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه نامه خود به شهردار تهران، از آمادگی این سازمان برای همکاری با بخش خصوصی در زمینه‌ برداشت و ارائه مستقیم مدل ارتفاعی رقومی سطح با استفاده از سیستم لیزر اسکن هوایی(لیدار) خبر داد و خاطر نشان کرد در صورت نیاز، این کار به طور همزمان با تصویربرداری هوایی انجام خواهد شد.

    معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان نامه خود به افشانی، پیشنهاد کرد به منظور رعایت قوانین و مقررات حاکم در حوزه اطلاعات مکانی، پرهیز از موازی کاری، استفاده بهینه از منابع و تضمین کیفیت، نیازهای بخشهای مختلف شهرداری، قبل از شروع عملیات عکسبرداری مورد نظر سازمان فناوری اطلاعات، به این سازمان منعکس شود، تا در طراحی برنامه پرواز و به کارگیری تجهیزات متناسب با نیازهای حوزههای عمرانی، شهرسازی و دیگر کاربران مورد توجه قرار گیرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۷ ، ۲۰:۱۹
     
    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی یکی از وظایف اصلی این اداره را تولید نقشه های قابل پردازش هوانوردی عنوان کرد و از رقومی و مکان محور کردن بستر این نقشه ها تا پایان امسال خبر داد.

    احمد کاوه فیروز در گفت  وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام این خبر عنوان کرد: اداره اطلاعات هوانوردی مسئول دریافت داده های هوانوردی، پایش و پردازش این داده های دریافتی از تولیدکنندگان اولیه و ارائه اطلاعات پردازش شده در قالب نقشه ها و اطلاعات پایدار و پویا به دریافت کنندگان خدمات هوانوردی از قبیل شرکت های هواپیمایی (داخلی و بین المللی)، سازمان ها و ارگانهای نظامی، شرکت های ارایه دهنده خدمات اطلاعات هوانوردی نظیر جپسن، لوفت هانزا سیستم و سایر شرکت ها و سازمان های ارایه دهنده خدمات ناوبری و فرودگاهی است.

    به عبارت دیگر بر اساس مستندات سازمان جهانی و قوانین ملی شامل ضمیمه های 3 و 15 پیمان شیکاگو، تمام اطلاعات هوانوردی پس از سیر این مراحل از طریق محصولات این اداره به ذینفعان ارایه می شودکه این امر می تواند به صورت نسخه های سخت افزاری و یا با بارگذاری در سایت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عرضه شود.  

    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی با بیان اینکه این اداره مرجع اطلاعات هوانوردی کشور است، توضیح داد: این اداره وظیفه تولید اطلاعات را در قالب کتاب اطلاعات هوانوردی(AIP) که مرجع اطلاعات ثابت هوانوردی کشور است براساس مکانیزم زمانبندی شده مورد توافق بین المللی (AIRAC) مبنی بر تولید و انتشار محصولات جدید و یا اصلاح و به روز رسانی اطلاعاتی قبلی با فواصل زمانی 28 روز را همواره رعایت می کند و در صورت نیاز عملیاتی، تولید و انتشار اطلاعیه های هوانوردی مضاعف(نوتام) را که در حکم تبصره هایی است که خارج از بازه زمانی یاد شده به اطلاعات مندرج در کتاب AIP وارد می شود بر عهده دارد.

    وی گفت: واحد فعالیت های نظامی این اداره نیز عهده دار بررسی تمام درخواست های بخش های مرتبط نظامی با صنعت هوانوردی کشور است.

    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی با اشاره به اینکه این اداره تنها واحد عملیاتی دارای فرایند مدیریت دانش، مدیریت ریسک و مدیریت تغییر است، عنوان کرد: اداره اطلاعات هوانوردی از طریق سازمان جهانی ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران ممیزی شده و همواره از شرکت های مطرح بین المللی مانند چپسن و لوفت هانزا سیستم و نوبلو، بازخورد پایش محصول می گیرد که این امر به بهبود مستمر محصولات منجر می شود.

    کاوه با اشاره به اینکه نظارت و پردازش طرح های پروازی و اعتبارسنجی سامانه های کمک ناوبری نیز از وظایف اداره اطلاعات هوانوردی است، افزود: یکی از وظایف اصلی این اداره تولید نقشه های هوانوردی شامل طرح های ورودی، خروجی و تقرب است و از جمله نقشه های تدوین شده در این اداره می توان به نقشه شبکه مسیرهای هوایی(ENR CHART)، نقشه عملیات هوانوردی (ONC) و نقشه پروازهای ارتفاع پایین و ناوبری بصری (WAC) اشاره کرد.

    وی افزود: این اداره در حال مطالعه دیجیتال و رقومی کردن بستر نقشه های هوانوردی است که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

    سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی همچنین گفت: سال گذشته 14 دوره آموزشی را برای ایجاد هماهنگی و استاندارد سازی در تولید و انتشار محصولات اطلاعات هوانوردی برگزار کردیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۲۱:۰۰

    اپل برای بهبود نقشه‌های خود باید اطلاعات دقیق‌تری جمع‌آوری کند و یک سری فعالیت‌های میدانی را انجام دهد.

    یکی از نویسنده‌های پیشین سایت انگجت به نام «دانته سزا»، تصاویری از یک کارمند شرکت اپل روی توییتر منتشر کرده که در حال جمع‌آوری اطلاعات خیابان‌ها و مسیرها با استفاده از یک کوله‌پشتی، دوربین، سنسور LiDAR و دیگر تجهیزات نقشه‌برداری است.

    این کارمند در یکی از خیابان‌های شهر سان‌فرانسیسکو مشاهده شده است و حدس زده می‌شود برای بهبود نقشه‌های خیابان‌های این شهر است. روی کوله‌پشتی این شخص به وضوح نام و آدرس سرویس Apple Maps حک شده است.

    البته، به طور دقیق مشخص نیست این کوله‌پشتی و تجهیزات نصب شده روی آن چه کاری انجام می‌دهند یا برای چه منظوری استفاده می‌شوند ولی حدس و گمان غالب رسانه‌ها از جمله انگجت و مک‌رومر این است که اپل در حال جمع‌آوری اطلاعات میدانی برای نقشه‌های خود است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۲۰:۴۹
     
    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد تلفیق و یکپارچگی را از اقدامات شبکه توزیع برق برشمرد.

    به گزارش خبرگزاری فارس از یزد،، محمدرضا صحتی در حاشیه آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با آب و فاضلاب روستایی استان در جهت اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی، گفت: برداشت و پیاده‌سازی اطلاعات شبکه فشار متوسط، فشار ضعیف و مشترکین در نرم‌افزار GIS و به‌روزرسانی مستمر آن، بازبینی و تکمیل شبکه‌های فشار متوسط بر اساس مدل مفهومی جدید توانیر، تشکیل کمیته راهبری GIS باهدف هدایت و کنترل برنامه‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین اقدامات سال‌های اخیر این شرکت در حوزه اطلاعات مکانی بوده است.

    وی پیاده‌سازی نسخه جدید نرم‌افزار ArcGis، تبدیل کامل اطلاعات شهرستان و نواحی یزد، برگزاری دورهای آموزشی کار با نسخه جدید برای کارشناسان، کاربران دفاتر و واحدها و نظارت بر اطلاعات و بروز رسانی شبکه فشار متوسط، فشار ضعیف و مشترکین به‌صورت روزانه و ماهیانه را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه GIS برشمرد.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در صنعت برق؛ تلفیق و یکپارچگی GIS شبکه توزیع و راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی GIS تحت وب را از دیگر اقدامات دانست.

    صحتی به کاربردی سازی GIS که شامل کاربردی سازی در فرآیندهای مختلف شرکت از قبیل طراحی، نظارت، مجوز خاموشی، مانور، طرح‌های جامع و تلفات، بازدید محل، سرویس و نگهداری و بهره‌برداری بود، اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتباط داده‌های اطلاعات مکانی با نرم‌افزارهای دیگر توزیع شامل AVL، ثبت حوادث، کانتکت سنتر، PM، سیستم جامع مالی اداری، سیستم جامع مشترکین برقرار است.

    این مقام مسئول، انعقاد این تفاهم‌نامه را بر اساس بیانیه و تأکید وزیر نیرو در چهارمین اجلاس ملی کاربرد سامانه‌های اطلاعات مکانی بیان کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۷ ، ۰۹:۰۰

    امسال، عرصه‌های تحت پوشش طرح کاداستر در استان به 5.5 میلیون هکتار می‌رسد

    مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی استان اعلام کرده‌اند که فارغ از اعتبارات، امسال طرح کاداستر را به طور جهادی در 2 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی اجرا خواهند کرد تا سطح تحت پوشش این طرح به 5.5 میلیون هکتار برسد.

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار مرآت، هفته گذشته به بهانه بازدیدی که از حوزه آبخیز چاشتخوران داشتیم، به برخی از طرح‌های اداره‌ منابع طبیعی شهرستان سمنان که با اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال انجام است پرداختیم. حوزه گسترده کار در حوزه‌های یادشده در استان سمنان ما را بر آن داشت تا روند  اجرای پروژه‌های مذکور را در سطح استانی مورد پیگیری قرار دهیم.

    در گزارش پیشین اشاره کردیم که در تیرماه سال جاری مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که 700 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری در سراسر کشور اختصاص یافته است. اختصاص 16.5 میلیارد تومان از این میزان به سمنان نیز پیش‌تر به تصویب رسیده بود که باز هم از این میزان یک میلیارد و 350 میلیون تومان به معاونت حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اختصاص یافته است.

    این یک میلیارد و 350 میلیون تومان به تفکیک بین 10 حوزه آبخیز توزیع شده است: چاشتخوران 119 میلیون تومان، آسوران 249 میلیون تومان، هیرکوه 97 میلیون تومان، دهنمک 161 میلیون تومان، آبگرم 48 میلیون و 900 هزار تومان، کروس گرمسار 811 میلیون تومان، ابر شاهرود 108 میلیون تومان، سرخان 135 میلیون تومان، اگره 200 میلیون تومان و جلگه دانیال 163 میلیون تومان.

    چنان‌که از نام «معاونت حفاظت» پیداست پروژه‌هایی که با ارقام مذکور توسط این معاونت طرح‌ریزی و اجرا می‌شود پیشگیرانه و حفاظتی است. عملیات مبارزه با آفات و گیاه‌پزشکی با اولویت جلوگیری از پیش‌روی آفت نیمه‌انگلی ارس‌واش در 230 هکتار از اراضی جنگلی، طرح کاداستر، ایجاد کمربند حفاظتی و جایگزینی سوخت فسیلی با چوب درختان از جمله این پروژه‌ها هستند.

    95 درصد عرصه‌های طبیعی سند دفترچه‌ای دارند

    اعتبارات صندوق توسعه ملی به اداره‌کل منابع طبیعی اجازه می‌دهد که طرح کاداستر را با اعتباری بالغ بر 595 میلیون تومان در حدود 150 هزار هکتار از اراضی ملی استان به اجرا درآورد. مرجع تشخیص حد منابع ملی و غیرملی اداره‌کل منابع طبیعی است و این نهاد به منظور تثبیت حاکمیت دولت، تا کنون برای بیش از 95 درصد از عرصه‌های طبیعی سند دفترچه‌ای اخذ کرده است.

    پس از تصویب قانون کاداستر، اداره‌کل منابع طبیعی مکلف شده است که با همکاری سایر نهادهای ذیربط، طرح حدنگاری را در سراسر استان اجرا کند. این طرح تا کنون در 3.5 میلیون هکتار از 9.7 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی به انجام رسیده است. به جز صندوق توسعه ملی، اداره‌کل منابع طبیعی برای اجرای طرح کاداستر در150 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی اعتبار درنظر گرفته است اما با توجه به حجم کار، این ارقام کافی نیست.

    عرصه‌های تحت پوشش طرح کاداستر به 5.5 میلیون هکتار می‌رسد

    بر این اساس، مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی استان اعلام کرده‌اند که فارغ از اعتبارات، امسال طرح کاداستر را به طور جهادی در 2 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی اجرا خواهند کرد تا سطح تحت پوشش این طرح به 5.5 میلیون هکتار برسد. در این طرح، پلاک‌هایی که بخشی از آن را جنگل تشکیل می‌دهد بالغ بر 700 هزار هکتار است. در جریان اجرای این طرح از ابتدای سال تا کنون برای 200 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سند تک‌برگی اخذ شده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۷ ، ۰۴:۳۷

    وزارت دفاع آمریکا پیمانکارانی را انتخاب می‌کند که بتوانند اطلاعات نقشه نگاری کاملی در باره اکثر کشورهای اروپایی در اختیار آن وزراتخانه بگذارد.

    به گزارش اسپوتنیک، پنتاگون حاضر است 50 میلیون دلار خرج این برنامه کند.

    باید دید چرا پنتاگون به نقشه دقیق و کامل جاده ها و نقاط مسکونی و ارتباطات زیرزمینی نیاز پیدا کرده است؟

    نظامیان آمریکایی نسبت به همه چیز ابراز توجه می کنند و همه چیز را می خواهند - فوتوگرام های هوافضایی، استریو ماکت ها، نقشه های جغرافیایی و شِمای استفاده از زمین و ارتباطات زیرزمینی از جمله شبکه های ارتباطاتی و اطلاعات توپوگرافیکی و فیلم ها و عکس های کنترل-اندازه گیری و کاداستر هم بصورت دیجیتالی و هم روی کاغذ. آنها مایلند به پایگاه اطلاعات نقشه نگاری دسترسی داشته باشند.

    پنتاگون نسبت به 31 کشور اروپایی ابراز توجه می کند. شایان ذکر است که بلاروس، ملداوی،روسیه در این فهرست نیستند، اما اوکراین و گرجستان شامل شده اند.

    هدف اینکار پنتاگون که مایل است مبلغ هنگفتی در ازای دسترسی به انواع زیاد نقشه های اروپا بپردازد در سند منتشره در سایت وزارتخانه ذکر نشده است. فقط گفته شده است که از این نقشه ها برای برنامه ریزی اولیه استفاده خواهد شد.

    به عقیده یوری بیالی معاون رئیس بنیاد بین المللی «مرکز خلاق تجربی» روسیه، انتشار این اعلامیه مشخص گویای آن است که ایالات متحده تصمیم گرفته است بطور جدی به مدرنیزه کردن زیرساخت ارتباطاتی اروپا بپردازد که قادر نیست بخوبی از عهده نقل و انتقال نیروهای ناتو برآید.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۷ ، ۲۳:۲۸
    نقشه

    طراح نقشه گردشگری اصفهان گفت:مهم‌ترین نکته‌ای که در یک نقشه گردشگری اهمیت دارد زیبایی‌شناسی است این که گردشگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند و به بهانه نقشه تمام مکان‌هایی که معرفی شده است را ببیند.

    مهدی تمیزی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت نقشه‌های گردشگری، اظهار کرد: یکی از مشکلات گردشگری در ایران نبود نقشه‌های گردشگری است و معمولاً نقشه‌هایی که سازمان‌های مربوط از شهر های ایران منتشر می‌کنند به نقشه‌های شهرسازی معمولی نزدیک است و از نظر زیبایی‌شناسی و تصویرسازی کمبود دارند.

    وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ای که در یک نقشه اهمیت دارد زیبایی‌شناسی است این که گردشگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند و به بهانه نقشه تمام مکان‌هایی که معرفی شده است را ببیند علاوه بر این باید نقشه‌های گردشگری حاوی اطلاعات بسیار دقیق اما کوتاه از آثار تاریخی باشند.

    مدیر موزه هنرهای معاصر اضافه کرد: اولین نقشه گردشگری که کار کردم نقشه گردشگری خراسان جنوبی بود که در آن معیاری که در نظر گرفتم این بود که یک گردشگر چگونه می‌تواند شرایط خوبی برای پیدا کردن آثار تاریخی و دیدن آن‌ها داشته باشد.

    وی ادامه داد: نقشه گردشگری اصفهان را با نام "باغ نگار" کار کردم که به عنوان نقشه برتر گردشگری معرفی شد و یک نقشه برای تخت فولاد طراحی کردم که اولین نقشه گردشگری گورستان در ایران محسوب می‌شود، این نقشه بسیار کامل و جامع است که به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شد و در حال حاضر نقشه گردشگری منطقه یازده شهرداری تهران را کار کردم که در روز تهران از آن رونمایی شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۷ ، ۲۳:۲۵
    گروه اجتماعی ــ سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان با بیان این‌که قراردادی با جهاد دانشگاهی این استان در مورد GIS مدیریت بحران را امضا کردیم و پیگیریم تا این مهم به انجام برسد، از تشکیل کمیته‌های ١۴گانه مدیریت بحران در استان لرستان خبر داد.

    ل

    به گزارش ایکنا از لرستان، غلامرضا آقامیرزایی، سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان امروز، ۱۵ مهرماه در جلسه شورای عالی مدیریت بحران استان لرستان با بیان این‌که در شش ماهه امسال ۱۲۹ هکتار از اراضی استان دچار حریق شدند که سهم خرم‌آباد ۴۴ هکتار، چگنی ۳۲ هکتار، رومشکان ۸ هکتار و در پلدختر ۴۵ هکتار بوده است، اظهار کرد: ۱۵۰ نقطه بحرانی حریق در استان وجود دارد.
    وی با بیان این‌که باید به فکر خرید تجهیزات اطفاء حریق در استان باشیم، اضافه کرد: همچنین باید پیگیر خشکسالی و تنش آب که با مدیریت استاندار برطرف و به بحران تبدیل نشد باشیم.
    آقامیرزایی با بیان این‌که هرچند کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکردند اما نیاز است تنش و بحران آب در اولویت برای سال آینده لحاظ کنیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون در استان سه زلزله بیش‌از چهار ریشتر داشتیم که در همان لحظه اول مدیریت شدند.
    وی با بیان این‌که همچنین قراردادی با جهاد دانشگاهی استان در مورد GIS مدیریت بحران را امضا کردیم و پیگیریم تا این مهم به انجام برسد، از تشکیل کمیته‌های ١۴گانه مدیریت بحران در استان خبرداد و در مورد آخرین وضعیت اعتبارات مدیریت بحران استان، گفت: سال گذشته تنها ۳۸ درصد از ۴۷ میلیارد تومان اعتباری که نهایی شده بود را به استان اختصاص دادند که معادل ۱۷ میلیارد تومان است.
    وی با بیان این‌که با این اعتبارات نمی‌توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم و در این راستا مشکل جدی داریم، تصریح کرد: در سال‌جاری کل اعتباری که برای امسال اختصاص دادند ۱۲ میلیارد تومان است و البته آن‌هم به تحت عنوان پروژه‎های دو دستگاه استان لحاظ شده است.
    سرپرست مدیریت بحران استانداری لرستان با تأکید بر این‌که این دو پروژه مربوط به دستگاه‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری است، افزود: یک میلیارد هم آمده که توزیع شده و ۲,۶ میلیارد تومان هم برای آب و فاضلاب آمده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۷ ، ۱۸:۵۱