وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

    استان‌ها > البرز - مدیر کل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری البرز گفت: سامانه شمیم بمنظور تعیین موقعیت مکانی با دقت بالا بنا به درخواست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان راه اندازی شده و در دسترس دستگاه های البرز قرار می گیرد.

     

    به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، حمیدرضا محمدی در جلسه توجیهی-آموزشی در خصوص درخواست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در خصوص راه اندازی سامانه موقعیت یاب شمیم ( سامانه تعیین موقعیت مکانی با دقت بالا) افزود: این نشست بر اساس قانون حد نگار و آیین نامه مصوب و به منظور تثبیت اراضی تحت تولیت ادارات دولتی با صدور اسناد کاداستری، استاندارد سازی عملیات تهیه نقشه های کاداستری و یکپارچه سازی عملیات اجرایی مربوطه در سطح استان و جلوگیری از بروز تداخل و تعارض در صدور اسناد و تزاحم حاصله تشکیل شد.
    وی ادامه داد: شمیم در حقیقت چیزی فراتر از یک شبکه از ایستگاه های دایمی جی ان اس اس است.
    محمدی گفت: این سامانه ترکیبی از ایستگاه های، نقشه برداران واحد های ثبتی و گیرنده های روور توزیع شده بین آنها، زیر ساختهای سخت افزاری، شبکه و نیروی انسانی، مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم افزار های مدیریت کاربران، نرم افزار های واسط جهت صدور سند مالکیت و دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی است.
    وی افزود: پس از استقرار ایستگاه های دایمی و انجام محاسبات اولیه و توزیع روور ها بین نقشه برداران واحد های ثبتی وآموزش آنها و تعریف دسترسی ها و نصب نرم افزار های لازم، نقشه برداران می توانند در سیستم شمیم اقدام به برداشت حدود املاک کنند.
    این مسئول اضافه کرد: یکی از مزایای استفاده از شمیم این است که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی که به درستی برداشت نشده اند را نمی دهد و این مهم یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است.
    وی گفت: مطابق ماده 9 کلیه دستگاه ها مکلف هستند تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری نام بهره بردار و نقشه های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه های امنیتی حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه کرده و جهت صدور سند مالکیت حدنگار در اختیار سازمان قرار دهند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۸:۰۰

     

    در تصویر زیر، نقشه به روز شده "وضعیت بهره برداری دشت های ممنوعه کشور" تا پایان اسفند 95 را می بینید.

    برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

    نقشه به روز شده

     
    منبع: اقتصاد آنلاین
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۶:۰۰
     
    اراک- رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت:توسعه کشور در گرو وجود اطلاعات مکانی منسجم و فراگیر است، چرا که از این طریق زمینه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های اصولی فراهم می شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، مسعود شفیعی پیش از ظهر چهارشنبه در کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق در اراک اظهار داشت: در چهارمین دوره این کنفرانس شاهد حضور با شکوه و فراگیر کارشناسان وزارت نیرو هستیم که این حضور بیانگر درک اهمیت اطلاعات مکانی و کاربرد آن در وزارت نیرو است.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور افزود: هدف اصلی از برگزاری چنین همایشی دستیابی به آخرین یافته های سازمان جی.آی.اس و آی.سی.تی است زیرا ارتقای دانش و تحرک بیشتر فعالیت متخصصان این حوزه در عرصه پیشرفت ملی تاثیر گذار است.

    وی بیان کرد: حضور در چنین کنفرانسی افتخاری بزرگ محسوب می شود زیرا در دهه های گذشته و از بدو تشکیل نخستین سازمان متولی امر نقشه برداری در سال ١٣٣٢ تا دهه های ٥٠ و ٦٠ دغدغه تهیه داده های مکانی و فراگیری آن در کشور و در اختیار کاربران قراردادن این اطلاعات وجود داشت.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطرنشان ساخت: از اواخر دهه ۶۰ میلادی دنیا با تحول عظیمی تحت عنوان انفجار اطلاعات روبرو شد که پس از آن افزایش دقت و گسترش ابزارهای اندازه گیری و فراگیری اطلاعات به وجود آمد که به این سبب روند جمع آوری اطلاعات مکانی تغییر یافت.

    شفیعی تصریح کرد: با پیشرفت شرایط اطلاعاتی و گسترش شبکه های ارتباطی تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات فراگیر، اکنون هر شهروند با در دست داشتن یک سیستم عامل می تواند تولید کننده اطلاعات باشد اما باید به دنبال روش صحیحی برای به کارگیری این اطلاعات و تولیدات باشیم.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: تلاش بسیاری شد تا همه با ظرفیت این سامانه آشنا شوند و اکنون بسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی در حال استفاده از آن هستند.

    وی اضافه کرد: وزارت نیرو در زمینه استفاده از سامانه مکانی جی.آی.اس پیشرو بوده و در طول چهار دوره کنفرانس ملی به عرضه این اطلاعات پرداخته که بی تردید می توانیم اذعان کنیم وزارت نیرو در این زمینه خوب عمل کرده است.

    رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: باید در نظر داشته باشیم که تنهایی نمی توان به مقصود دست یافت و اساسا هدف این کنفرانس و این مسیر نباید گم شود، متاسفانه در برخی از موارد وسایل دستیابی به هدف را جایگزین هدف اصلی می کنیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که در زمینه توسعه کشور باید از این ابزار استفاده کنیم تا به هدف اصلی دست یابیم

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۵:۲۱

    اراک - ایرنا - معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: تقویت سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در سازمان ها از مولفه های تثبیت توسعه است.

    به گزارش ایرنا، محسن بختیار روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در صنعت آب و برق در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری مرکزی در اراک افزود: صنعت آب و برق به عنوان زیربنایی ترین صنعت کشور در سال های اخیر به ویژه در دولت یازدهم موفقیت های ارزشمندی را شاهد بوده که نقش موثری در توسعه و رفاه جامعه داشته است.
    وی بیان کرد: حفظ این نقش کلیدی مستلزم استفاده از آخرین دستاوردهای مربوط به فناوری ها از جمله بهره گیری از سامانه اطلاعات مکانی است.
    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: سهم داده های مکانی تاثیرگذار بر امر تصمیم گیری در این صنعت بزرگ، بیش از 80 تا 90 درصد کل داده ها است، به همین دلیل این داده ها باید با استفاده از سیستم های اطلاعات مکانی تبدیل به اطلاعات شود تا قابلیت کاربرد در نظام تصمیم گیری را داشته باشد.
    بختیار اظهار کرد: اطلاعات مربوط به حوزه مکانی در تمام حوزه های آب و برق، امور مشترکان، حوزه بهره برداری، امور مهندسی و توسعه، شبکه های آب و برق، سدها و نیروگاه ها، حوادث و اتفاقات مانند آنچه در حادثه تلخ زلزله استان کرمانشاه رخ داد، کاربردی گسترده دارد.
    وی عنوان کرد: امروز در بیشتر کشورهای پیشرفته مدیریت شبکه های آب و برق با استفاده از فناوری اطلاعات مکانی انجام می شود به همین دلیل وزارت نیرو اهمیت ویژه ای برای پردازش و انتشار داده های اطلاعات مکانی قائل است.
    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو افزود: توسعه شبکه تولید جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات پایه به عنوان اولویتی اساسی در صدر برنامه های وزیر نیرو در دولت دوازدهم است.
    بختیار عنوان کرد: سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS در وزارت نیرو بستر مهمی برای ذخیره سازی، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی است.
    وی گفت: تدوین و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مکانی و آمار صنعت آب و برق به عنوان یکی از راهبردهای اصلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت نیرو است.
    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو افزود: این وزارتخانه با تدوین و ابلاغ نظامنامه سامانه اطلاعات مکانی، تدوین و ابلاغ سند مدل مفهومی GIS و برنامه استراتژیک و عملیاتی SDI ( زیر ساخت داده مکانی) تلاش کرده فضای مناسبی برای اشتراک گذاری داده ها مکانی در قالب ژئوپرتال وزارت نیرو ایجاد نماید.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۵:۰۷
    مدیرعامل برق باختر

    رییس چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق گفت: می بایست تشخیص فرصت ها را به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق و به یک روش سیستماتیک توسعه ای تبدیل کنیم.

    به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فرهاد شبیهی در مراسم افتتاح این کنفرانس که در محل استانداری مرکزی در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروزه واقعیت های جهان و ابزار ما برای درک این واقعیت ها در حال تغییر است و علم و به تبع آن فناوری علاوه بر اینکه ما را با واقعیت های دنیای پیرامون آشنا می سازد بر حوزه منافع ملی و امنیت کشورها نیز تاثیرگذار است.

    وی افزود: کنفرانس ملی اطلاعات سامانه های مکانی نیز در این مسیر با 3 دوره برگزاری موفق در حوزه برق و اخیرا در حوزه آب و برق یکی از محوری ترین رویدادهای علمی وزارت نیرو بوده و می تواند نقش موثری در توسعه زیرساختی کشور در تمامی بخش ها ایفا کند.

    شبیهی اظهار کرد: کنفرانس سوم در حالی به پایان رسید که بر ضرورت تدوین سند راهبردی GIS و SDI وزارت نیرو و توسعه استانداردهای مربوطه، یکپارچه سازی و گسترش برنامه های آموزشی و دریافت تجربیات موفق از سازمان های داخلی و سایر کشورها تاکید کرد.

    وی افزود: اما روند پرشتاب رشد فناوری ها در زمینه های مختلف مهندسی و لزوم بکارگیری آن در صنعت آب و برق، تغییرات مداوم اقلیمی و وجود لاینقطع اختلالات زیست محیطی ناشی از عملکرد ناصحیح و بهره برداری نامناسب، وقوع بلایای طبیعی، اهمیت مدیریت حجم عظیم داده ها در زمینه های مختلف و لزوم ایجاد ارتباط بین آنها در بازه های زمانی معین، اهمیت تجزیه و تحلیل وضعیت سنجی اطلاعات و تبدیل آنها به دانسته های موثر در تصمیم گیری ها، همچنین ضرورت استفاده از داده های مدیریتی به روز در حوزه های برنامه ریزی و تصمیم گیری در شرایط عادی و بحرانی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با تدوین فرایندهای موثر، هوشمندسازی و ضرورت های توجه به ایجاد شبکه های هوشمند با رویکرد برنامه ریزی برای ایجاد شهرهای هوشمند و ضرورت ایجاد یک نگاه جامع و فرانگر ایجاب می کند که تمامی بازیگران این عرصه مستقل از نوع و محل حضور به صورت یکپارچه به منظور توسعه علمی و استفاده از دستاوردهای این حوزه الگوها و پروتکل های جدیدی را معرفی کنند.

    شبیهی افزود: این الگوها باید فارغ از ایجاد داده های مکانی و نمایش آنها با به اشتراک گذاشتن داده ها به دنبال فرایندهای مکانیزه مکان محور بوده و با توسعه سیستم های اتکاپذیر و ارزیابی مزیت ها در جهت افزایش پایداری و دسترس پذیری خدمات در ظروف زمانی مشخص حرکت کنند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۶ ، ۱۵:۰۵

    فضا مملو از اسرار عجیب و غریب است که مرموز بودن آنها به واسطه بعد فاصله و ناتوانی بشر در نزدیک‌شدن به آنها تشدید شده‌است.

    براساس گزارش ساینس الرت، یکی از این معماهای مرموز ابرهای غول‌پیکر، سریع و پرشتاب گازی هستند که در هاله درخشان کهکشان راه شیری دیده می‌شوند.

    اما به زودی و با کمک جدید‌ترین نقشه‌ای که از جزئیات این ابرها ایجاد شده‌است،‌می‌توان اطلاعات بیشتری درباره این معماهای سرگردان به دست آورد. این نقشه که با کمک داده‌های رادیو‌تلسکوپی ایجاد شده‌است، رشته‌ها،‌توده‌ها و شاخه‌هایی را درون این ابرها نشان می‌دهد که تابه‌امروز دیده نشده‌بودند. به گفته محققان دانشگاه مرکز بین‌المللی پژوهش‌های رادیوتلسکوپی دانشگاه استرالیای غربی این جزئیات می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره منشا این ابرها و وضعیت فیزیکی آنها در اختیار دانشمندان قرار دهد.

    نقشه

    اگرچه این ابرها مدتها است که شناخته شده‌اند، اما همواره برای دانشمندان معمایی بزرگ بوده‌اند. این توده‌های گازی بسیار عظیمند، ابعادی چند میلیون برابر خورشید دارند و قطری برابر 80 هزار سال نوری دارند. این ابرها به دور هاله کهکشانی، در خارج از صفحه کهکشان راه شیری رانده شده‌اند،‌اگرچه این رانش نسبی است. این ابرها با سرعت خارق‌العاده‌ای،‌ 70 تا 90 کیلومتر بر ثانیه به صورت مجزا حرکت می‌کنند و حرکت آنها از حرکت چرخشی کهکشان قابل تشخیص است.

    منشا این ابرها مشخص نیست و همین آنها را به معما تبدیل کرده‌است. فرضیه‌هایی وجود دارند که منشا آنها را موادی می‌داند که از خارج به درون کهکشان ریخته شده‌اند، یا موادی که از درون کهکشان به بیرون فرار کرده‌اند، یا موادی که از بقایای فرایند تولد کهکشان به جا مانده‌اند. دانشمندان احتمال می‌دهند یکی از این ابرها ناشی از تعامل میان ابر ماژلانی بزرگ و کوچک باشد.

    مابقی ابرها اما بسیار مبهم بوده و ساختار متفاوت آنها به صورت مجزا به منشاء متفاوتی اشاره دارند. در برخی از آنها میزان فلز کمتر از میزان موجود در کهکشان راه‌شیری است و برخی دیگر سرشار از فلزات هستند.

    برای ایجاد این نقشه محققان با استفاده از رصد‌خانه پارکز و رادیوتلسکوپ 100 متری افلزبرگ در آلمان ابرها را با حذف گازهایی که با سرعتی برابر ابرها در کهکشان در حرکتند، از مابقی پس‌زمینه کهکشانی جدا کردند. به گفته محققان آنچه از این فرایند به جا ماند،‌ابرهای مرموز پرسرعت،‌13 درصد از آسمان را تشکیل داده‌اند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۸:۰۰
    وبسایت سایبربان - مرتضی خاک پور: سازمان دارپا قصد دارد ابزاری را ایجاد کند که با سرعت و دقت بالاتری نسبت به گذشته، تحرکات دشمن را در محیط‌های زیرزمینی شناسایی کند.
    تلاش دارپا برای نقشه برداری زیرزمینی

    جنگ‌های زیرزمینی (Subterranean warfare)، بدون توجه به اینکه تونل‌ها و فضای موجود آن، توسط انسان‌ها ایجاد شده، بخشی از زیرساخت شهری یا غارهای طبیعی موجود در طبیعت باشند، از زمان جنگ جهانی دوم و ویتنام تا عراق و افغانستان، یکی از عناصر عملیاتی ارتش آمریکا محسوب می‌شوند.
     
    تلاش دارپا برای نقشه برداری زیرزمینی 
     

    همان‌گونه که قابلیت‌های تجاری و نظامی «اطلاعاتی، نظارت و شناسایی» (ISR3) به رشد و گسترش خود در سطح زمین ادامه می‌دهند، دشمنان به صورت فزاینده برای پنهان ماندن و جلوگیری از شناسایی به زیرزمین می روند.

    افزایش سرعت شهرسازی و سکونت در سراسر جهان باعث به وجود آمدن محیط‌های زیرزمینی خطرناک شده است که نه تنها سربازان با آن مواجه هستند؛ بلکه نیروی‌های واکنش سریعی که وظیفه‌ی جستجو و نجات را بر عهده دارند نیز با چالش مواجه کرده است. به عنوان نمونه‌ای از این محیط‌ها می‌توان به یک ریزش معدن یا تخریب محیط‌ها و زیرساخت‌های شهری توسط حوادث طبیعی اشاره کرد.

    تنظیمات زیرزمینی به صورت فزاینده‌ای به عنوان امنیت و ایمنی جهانی وابسته می‌شوند. نوآوری‌ها و فناوری‌های بهبود یافته نیز دارای ظرفیت بالقوه‌ای برای ایجاد تأثیرات مثبت و تحول در عملیات‌های نظامی و غیرنظامی هستند.

    سازمان دارپا، برای بررسی ظرفیت‌های یادشده و درک بهتر فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند امکان نقشه‌برداری پرشتاب و جهت‌یابی در محیط‌های ناشناخته و پیچیده زیرزمینی را به‌منظور شناسایی اهداف موردنظر مانند بازماندگان، یا انسان‌های به‌دام‌افتاده، به سامانه‌های آینده بیفزایند، یک درخواست اطلاعات2 (request for information) پدید آورد.

    تیموتی چانگ (Timothy Chung)، مدیر برنامه‌ی دفتر فناوری‌های تاکتیکی دارپا (TTO3) گفت:

        محیط‌های زیرزمینی از بسیاری جهات به منظور توسعه فناوری برای امنیت ملی، بدون استفاده باقی‌مانده‌اند. ما ایده‌هایی را برای نحوه‌ی غلبه به چالش‌های این محیط –مانند وسعت دید و ارتباطات ضعیف، دسترسی‌های مشکل و بخش‌های غیرقابل پیش‌بینی موجود در آن- جستجو کرده، قابلیت‌های غیرقابل تصویری را برای سربازان و گروه‌های واکنش سریع ارائه می‌دهیم.

    سازمان دارپا به مفاهیم، چشم‌انداز، معماری‌ها و فناوری‌ها جدید که از روش‌های فعلی، برای نقشه‌برداری و جستجوی محیط‌های زیرزمینی برای جهت‌یابی سریع، جستجوی بهینه، هزینه‌ی سمانه‌ها و بسیار موارد دیگر، عملکردی بهتری دارند توجه نشان می‌دهد. به علاوه واکنش به جزئیات مدل‌های موجود در حوزه‌های زیرزمینی، حسگرها و بسترهای مرتبط با آن نیز مورد توجه این سازمان قرار دارد.


    سازمان یاد شده هر دو راه‌حل یکپارچه و جزئی فناوری‌های نوآورانه را با قابلیت نقشه‌برداری و جهت‌یابی، در محیط‌های پراکنده و پویا، حسگرها و محاسبات درک شرایط مشکل – همانند نور کم و تنظیمات مبهم-، به اشتراک‌گذاری اطلاعات توزیع شده در محیط‌های ارتباطی تخریب شده، مخصوصاً در زمین‌های ناشناخته‌ی ساختاری و زمین‌شناسی، قابلیت‌های خودمختار پیشرفته و طراحی بسترهای نوآورانه که عملیات‌های طولانی را با حداقل دخالت انسانی ممکن می‌سازد، جستجو می‌کند.

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۶:۰۰

    سازمان نقشه برداری کشور، عکسبرداری هوائی مناطق وسیعی از خراسان شمالی را آغاز کرد.

    به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اعلام کرد:عملیات عکسبرداری هوائی از مناطق وسیعی از خراسان شمالی با هدف تهیه نقشه کاداستر اراضی  و نقشه پایه شهرهای استان انجام می شود.

    این عکسبرداری، سه هزار کیلومترمربع از اراضی کشاورزی استان را در بر می گیرد.

    همزمان با این عملیات ، عکسبرداری هوائی از شهرهای فاروج، شیروان، تیتکانلو، حصارگرمخان،پیش قلعه، آشخانه و قاضی و سایر شهرها و روستاهای منطقه زیرپوشش نیز انجام می شود.

    این پرواز از ارتفاع حدود 2800 متری سطح آب های آزاد انجام می شود به طوری که هر عکس منطقه ای، حدود 86 هکتار از سطح زمین را پوشش می دهد.

    نقشه و محصولات تولید شده از این تصاویر به عنوان اطلاعات مکانی پایه، برای سامانه اطلاعات مکانی GIS شهری و استانی استفاده خواهد شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۰
    مهندس محمد اله داد در گفت و گو با برق نیوز گفت: چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفردر روز‌های ۲۲ و ۲۳ آذرماه برگزار می‌شود. محسن بختیار معاون جدید برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، آرش کردی مدیرعامل توانیر، مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، حسین عسکریان ابیانه معاون وزیر علوم تحقیات و فناوری و استاندار استان مرکزی سخنرانان افتتاحیه این کنفرانس هستند.
     

    دبیر چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق در گفت و گو با برق نیوز گفت: این کنفرانس با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر از محققان، پژوهشگران و فعالان این حوزه در روز‌های ۲۲ و ۲۳ آذر در محل استانداری استان مرکزی برگزار می‌شود.

    مهندس محمد اله داد اظهار داشت: ۵۷۵ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است، که از این تعداد ۲۴ درصد مقالات در حوزه آب، ۶۲ درصد در حوزه برق و مابقی مقالات دانشگاهی است و در مجموع ۱۸۳ مقاله برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شده اند که ۱۱۰ مقاله در این کنفرانس به صورت شفاهی و پوستر ارائه می‌شود.

    مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی در ادامه گفت: امسال استقبال از بخش نمایشگاهی قابل توجه بوده و ۶۳ شرکت در بخش نمایشگاه جانبی این کنفرانس حضور خواهند داشت.

    دبیر چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق توضیح داد: امسال برای اولین بار تجارب موفق شرکت‌ها در حوزه GIS در کنفرانس ارائه خواهد شد. بیش از ۲۰ تجربه موفق در این بخش به دبیرخانه ارسال شده بود که از این بین ۹ تجربه موفق در روز‌های برگزاری کنفرانس ارائه می‌گردد. بعنوان نمونه تجربه بخش GIS توزیع برق کرمانشاه در زلزله اخیر مورد ارائه و بررسی قرار خواهد گرفت که می‌تواند برای علاقمندان قابل توجه باشد.

    مهندس اله داد تاکید کرد: برای اولین بار در طول برگزاری چند دوره کنفرانس، دو شرکت خارجی زیمنس آلمان و نپلن سوئیس به ارائه کارگاه تخصصی خواهند پرداخت که تجربه ارزشمندی برای شرکت کنندگان خواهد بود. در این دو روز ۷ کارگاه تخصصی در بخش‌های مختلف ارائه خواهد شد.

    وی در پایان بیان داشت:افتتاحیه کنفرانس با حضور مقامات مختلف استانی و صنعت آب و برق از ساعت ۸.۳۰ در محل استانداری استان مرکزی اغاز شده و اختتامیه نیز پنجشنبه بعد از ظهر برگزار می‌گردد. محسن بختیار معاون جدید برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، آرش کردی مدیرعامل توانیر، مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، حسین عسکریان ابیانه معاون وزیر علوم تحقیات و فناوری و استاندار استان مرکزی سخنرانان افتتاحیه این کنفرانس خواهند بود.

    بستر‌های ICT و استقرار GIS، زیرساخت‌های داده‌های مکانی SDI، کاربردسازی سنجش از راه دور RS و کاداستر، نقش GIS در مدیریت مخاطرات محیطی و مدیریت سبز، کاربردی سازی سیستم اطلاعات مکانی GIS در فرآیند‌ها و اثرات اقتصادی بکارگیری GIS و نقش آن در اقتصاد مقاومتی از محور‌های اصلی کنفرانس ملی است.

    برگزاری تور گردشگری صنعتی و تاریخی برای حاضران و شرکت کنندگان در این کنفرانس از برنامه‌های جانبی این رویداد تخصصی است.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۲:۰۰
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بابیان اینکه نقشه‌برداری‌های هوایی از حوزه‌های کشاورزی استان انجام‌گرفته است اظهار کرد: در حوزه جهاد کشاورزی از 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی 273 هزار هکتار آن را نقشه‌برداری هوایی انجام دادیم.

    به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا شعبان نژاد در نشست خبری بابیان اینکه نقشه‌برداری‌های هوایی از حوزه‌های کشاورزی استان انجام‌گرفته است اظهار کرد: در حوزه جهاد کشاورزی از 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی 273 هزار هکتار آن را نقشه‌برداری هوایی انجام دادیم.

    وی افزود: در سال 95 حدود 23 هزار 500 هکتار را نقشه‌برداری هوایی کردیم و امسال هم حدود 13 هزار هکتار را در اوایل سال شروع کردیم.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بابیان اینکه 48 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی گیلان را به مناقصه بردیم گفت: این مناقصه را به امید خدا در آینده‌ای نزدیک شروع خواهیم کرد.

    شعبان نژاد با اشاره به اینکه کمبود اعتبار عامل کندی کار می‌تواند باشد افزود: خدا را شکر از وزارت جهاد کمکی شده و به امید خدا کمک استانداری هم در آینده به دست ما خواهد رسید و این کار ما سرعت خواهد گرفت.

    وی بابیان اینکه نقشه‌برداری هوایی به ما خیلی کمک می‌کند گفت: با اطلاعاتی که به ما در حوزه کشاورزی می‌رسد زمین‌ها سنددار و شناسنامه‌دار می‌شوند و از خشک شدن اراضی جلوگیری می‌شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: نقشه‌برداری هوایی نوع کشت، آبیاری، محل تأمین آب زراعی، مقدار موردنیاز نهادهای کشاورزی و مقدار سالانه تولید محصول که می‌تواند کمکی برای توسعه بخش کشاورزی باشد را مشخص می‌کند.

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۰