وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • ۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

    روز GIS یک مراسم سالانه است که اولین بار در ۱۹ نوامبر ۱۹۹۹ توسط انجمن ملی جغرافیایی آمریکا و شرکت ESRI برگزار شد. از آن به بعد هر ساله در سومین چهارشنبه ماه نوامبر این روز توسط همه افرادی که با تلفیقی از اطلاعات مکانی و توصیفی سرکار دارند در سراسر دنیا گرامی داشته می شود.

    در کشور ما نیز جامعه صنفی مهندسین نقشه بردار ایران(ISS)، روز سامانه اطلاعات مکانی را همزمان با دنیا جشن میگیرد.

     

    مجله خبری مکان نما نیز این روز را به همه فعالان و علاقه مندان GIS تبریک می گوید..

     

    به همین مناسبت مراسمی در دانشکده عمران دانشگاه شهید رجایی در روز چهارشنبه بیست و چهارم آبان 96 برگزار می گردد..

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۲۱:۴۰
    خبرگزاری مهر - شیوا سعیدی قوی اندام: چین شب گذشته دو ماهواره به فضا ارسال کرد تا شبکه مسیریابی و موقعیت یابی خود را گسترده تر کند.
     
     چین دو ماهواره موقعیت یاب به فضا فرستاد


    به نقل از آسوشیتدپرس، چین دو ماهواره دیگر به شبکه مسیریابی و موقعیت یابی خود اضافه کرده است. این کشور تصمیم دارد از اتکا به سیستم موقعیت یابی ماهواره ای  جهانی بکاهد که در آمریکا قرار دارد.

     درهمین راستا شب گذشته سه ماهواره Beidou-۳  با یک موشک Long March-۳B از مقر پرتاب Xichang در ایالت سیچوان به فضا فرستاده شدند. ماهواره های Beidou-۳ نسبت به نمونه های قبلی دقت بیشتری دارند و توانایی آنها برای برقراری ارتباط با سیستم جهت یابی ماهواره ای افزوده شده است.

     چین تصمیم دارد شبکه جهت یابی و موقعیت یابی خود را با ۳۰ ماهواره تکمیل کند و اطلاعات واقعی  مکانی-فضایی را تا ۲۰۲۰ میلادی فراهم کند.  این سیستم موقعیت یابی در ۲۰۰۰ میلادی در چین فعالیت خود را آغاز کرد و تا ۲۰۱۲ میلادی منطقه آسیا و اقیانوسیه را پوشش داد.  

     این شبکه پس از تکمیل به سیستم های جهت یابی ماهواره ای  GPS، شبکه GLONASS و شبکه Gakileoاتحادیه اروپا می پیوندد. این درحالی است که هند، فرانسه و ژاپن نیز مشغول توسعه سیستم های جهت یابی منطقه ای هستند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۰
    مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری

    محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، با صدور حکمی، مسعود شفیعی را به عنوان رییس سازمان نقشه برداری کشور منصوب کرد.

    به گزارش ایسنا، در حکم صادره از سوی نوبخت با اشاره به ضرورت تحول بنیادین در راهبری توسعه، طراحی زیرساخت ها و رصد توسعه پایدار و متوازن کشور از رییس جدید سازمان نقشه برداری کشور خواسته شده است "با برخورداری از همکاری واحدهای مرتبط و بهره گیری از کارشناسان و صاحبنظران برجسته، نسبت به توسعه کیفی فعالیت های نقشه برداری و اطلاعات مکانی در چارچوب ماموریت ها و وظایف آن سازمان اقدام لازم صورت گیرد."

    مهندس مسعود شفیعی؛ متولد سال 1358 پیش تر به مدت 3 سال به عنوان قائم مقام و معاون فناوری توسعه، برنامه ریزی و هماهنگی دستگاهها در سازمان نقشه برداری کشور فعالیت کرده و مدتی را نیز سرپرست معاونت اداری، مالی و پشتیبانی این سازمان بوده است.

    در مدت مسئولیت قبلی او در این سازمان، علاوه بر استقرار نظام مدیریت بهره وری، فاز نخست زیرساخت ملی اطلاعات فضای کشور به انجام رسید.

    شفیعی، در میانه دهه 80 به مدت 6 سال به عنوان دبیر گروه پژوهشی امور زیربنایی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست حسن روحانی همکاری نزدیکی با افرادی چون اکبر ترکان و محمدباقر نوبخت داشت.

    نتایج مطالعات این گروه پژوهشی بویژه در حوزه آمایش سرزمینی و امور زیرساختی از جمله اطلاعات مکانی، برنامه ریزی منطقه ای و جابه‌جایی مرکز سیاسی کشور، یکی از منابع اصلی مطالعاتی برای نهادهای تصمیم گیری از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت در این حوزه بوده است.

    از دیگر سوابق رییس جدید سازمان نقشه برداری کشور می توان به عضویت او در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، عضویت در شورای مشورتی حقوقی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مشاور هماهنگی امور استانها در سازمان برنامه و بودجه کشور، مسوول گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد.
    سازمان نقشه برداری کشور، به عنوان عالی ترین نهاد حاکمیتی کشور در امور اطلاعات مکانی شناخته می شود.

    ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۰:۱۸
    نقشه برداری

    مدیر گروه نقشه‌برداری آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما مشهد از پیوستن این آموزشکده به جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار استان خراسان رضوی و اعلام آمادگی برای هر نوع همکاری با این مجمع خبر داد.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امیررضا فخارزاده با توجه به برگزاری اولین نشست مشترک جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار استان خراسان رضوی با مدیران گروه‌‌‌های نقشه‌‌برداری دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی نقشه‌‌برداری استان در هفته جاری، گفت: «در این نشست موضوع ضعف مهارتی دانشجویان فارغ‌‌التحصیل این رشته مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد برای حل این مشکل کارگروهی متشکل از استادان مجرب در این رشته با هدف بررسی ضعف کیفیت آموزش نقشه‌‌برداری تشکیل شود که آموزشکده سما در این زمینه پیشرو خواهد بود و با توان تجهیزاتی خود این آمادگی را دارد تا کارگاه‌های آموزش نقشه‌برداری دانشجویان سایر دانشگاه‌ها و همچنین کارگاه‌‌های بازآموزی اساتید حق‌التدریس را برگزار کند.»

    وی با اعلام اینکه آموزشکده سما مشهد در رشته نقشه‌برداری پر دانشجوترین مرکز آموزش عالی شمال شرق کشور است افزود: «اکنون 75 دانشجوی کاردانی نقشه‌برداری در این آموزشکده در حال تحصیل هستند که نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد دانشجویی داشته‌ایم و این دانشجویان نه از سر اجبار، بلکه به دلیل تجهیزات و توان فنی آموزشکده، به این مرکز جذب شده‌‌اند.»

    مدیر گروه نقشه‌برداری آموزشکده سما مشهد با بیان اینکه اکنون مجهزترین گروه نقشه‌برداری در بین مراکز آموزش عالی شمال شرق کشور را داریم، اظهار کرد: «دستگاه‌های دوربین توتال، نیو، تئودولیت(دیجیتال و مکانیکی(، انواع گیرنده‌هایGPS دستی، استریسکوپ آینه‌ای، آتلیه مجهز فتوگرامتری با جدیدترین دستگاه‌های تبدیل، انواع پلانیمترهای دیجیتال و دستگاه‌های پارادایز از جمله تجهیزات گروه نقشه‌برداری در آموزشکده سما مشهد است.»

    فخارزاده با توجه به عدم اشباع رشته نقشه‌برداری و کم بودن تعداد مهندسان نقشه‌بردار ابراز امیدواری کرد با پتانسیل خوبی که آموزشکده سما مشهد دارد نسبت به اخذ مجوز مقطع کارشناسی در این رشته اقدام شود.

    اولین نشست مشترک جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار خراسان رضوی با مدیران گروه‌های نقشه‌برداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نقشه‌برداری استان خراسان رضوی با حضور اعضای هیأت مدیره جامعه صنفی و مدیران گروه‌های نقشه‌برداری دانشگاه‌های سما، خیام، سجاد، خراسان، شاندیز، خردگرایان مطهر و علمی کاربردی شهرداری در ساختمان نظام مهندسی مشهد برگزار شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۰۰
    اراک- مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی گفت: سند پدافند غیرعامل زیستی استان مرکزی تدوین شده و در این راستا دو هزار مورد نقشه برداری از اراضی این استان صورت گرفته است.

    به گزارش خبرنگار مهر، مجید عسگری پیش از ظهر یکشنبه در جلسه پدافند غیرعامل حوزه منابع طبیعی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: یکی از زمینه هایی که دشمن آسیب رساندن به کشور در این حوزه را مدنظر دارد، منابع طبیعی است.

    مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی افزود: در این رابطه از سوی پدافند غیرعامل کشور برنامه ریزی هایی انجام شده که تهیه سند پدافند زیستی از جمله این اقدامات است و در حقیقت از این طریق، صیانت از منابع طبیعی، ذخایر و منابع آبی، خاک و پوشش گیاهی و سایر حوزه های مرتبط دنبال می شود.

    عسگری بیان کرد: تا به امروز در راستای احصای وضعیت عرصه های منابع طبیعی در حوزه پدافند غیرعامل و به منظور مقابله با تهدیدات دشمن، در استان مرکزی دو هزار نقشه اراضی ملی و مراتع تهیه و میزان سیل خیزی مناطق، فرسایش خاک، پوشش گیاهی و سایر موارد مربوطه ارزیابی شده است.

    مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی خاطرنشان ساخت: در حوزه پدافند غیرعامل زیستی باید تهدیدها و مخاطرات شناسایی و طرح های علمی، فنی و عملی برای مدیریت آن در نظر گرفته شود.

    وی ادامه داد: موضوع ذخایر آبی یکی از مهمترین مباحث پدافند غیرعامل است که در این رابطه اجرای طرح های آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی از اصلی ترین اقداماتی است که اداره کل منابع طبیعی استان باید آن را مورد توجه قرار دهد.

    مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی ضمن بیان اینکه آمادگی در برابر تهدیدات زیستی ضروری است و راهبردهای هدفمند و ثمربخش باید در این زمینه اندیشیده شود، خاطرنشان ساخت: پدافند غیرعامل نیاز اساسی کشور در تمامی زمینه ها است و همه اقدامات و تصمیم سازی ها در استان نیز باید متناسب با اهداف و فعالیت های پدافند غیرعامل پیگیری شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۰

     یادتان می آید آخرین باری که از نقشه ای کاغذی استفاده کردید کی بود؟ شاید بگویید با جی پی اس هایی که هر کدام از ما در گوشی همراه خود داریم دیگر نقشه های کاغذی چندان به کار نمی آیند اما کاربرد نقشه بسیار فراتر از پیدا کردن خیابان و آدرس های شهری است هر چند که امروز کمی استفاده از آن ها توسط افراد معمولی کمتر شده است.
     
    حدود ۱۵ سال قبل در لندن نقشه معروف A-Z یکی از ضروری ترین چیزها برای کسانی بود که برای اولین بار پا به این شهر می گذاشتند. مطمئنا وقتی به یک محیط ناآشنا می روید نقشه از چیزهای خیلی مهمی است که بدون آن نمی توانید قدم از قدم بردارید و هر لحظه امکان گم شدنتان وجود دارد! یاد گرفتن اینکه بتوانید یک نقشه را درست بخوانید باعث می شود که در سفر استقلال داشته باشید و وابسته به کسی نباشید.
     
    اما امروز با پیشرفت فناوری پیدا کردن مسیرها با استفاده از نرم افزارهای مختلف خیلی راحت شده و این خیلی خوب است که یک نقشه دقیق همیشه همراهتان است و خیالتان را از پیدا کردن مسیرهای ناآشنا راحت کرده.
     
    نقشه کش ها و طراح ها قرن ها اوج خلاقیت خود را بر روی کاغذ و پوست حیوانات پیاده می کردند تا نقشه هایی را طراحی کنند که اگر نبودند مشکلات زیادی وجود داشت. نقشه ها می توانند جنبه نمادین، تبلیغاتی و یا خیالپردازی داشته باشند. از زمان های گذشته نقشه های تاریخی زیادی به جای مانده که در زمان خودشان مشکلات زیادی را حل کردند ما را همراهی کنید تا ۹ تا از برجسته ترین نقشه های دنیا را معرفی می کنیم.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۰

    مکان نما-مهری رحیمی : ترمیبل اعلان کرده است که رسیور سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی نرم افزاری ترمیبل کاتالیست ( GNSS ) برای دستگاههای اندروید اینک در شبکه توزیع جهانی تریمبل در دسترس قرار دارد.

    اینک مشتریان می توانند برای جمع اوری داده های مکان-زمینی با ترمیبل یا برنامه های کاربردی شخص ثالث در گوشی های هوشمند، تبلت ها و گوشی های دستی موبایل به سرویس موقعیت یابی به عنوان یک سرویس دسترسی داشته باشند.

    این ریسیور (گیرنده) وقتی با یک انتن کوچک، سبک وزن و دیجیتال اتصال پذیر و اشتراک در سرویس کاتالیست همراه می شود توانمندی های موقعیت یابی GNSS بنا به-تقاضا را برای تبدیل کردن دستگاههای مصرف کننده به سیستم های جمع اوری داده های موبایل سانتی متری-دقیق فراهم می سازد.

    کاتالیست، دسترس پذیری آسان موقعیت یابی بسیار دقیق تریمبل به پایگاه وسیعتر مشتریان تنها را با چند مؤلفه فراهم می کند که شامل هر برنامه موبایل دارای قابلیت مکانیابی، عضویت کاتالیست، با گزینه های دقت در دامنه یک متر الی سطح سانتی متر و انتن سبک و کوچک DAI ترمیبل است که مستقیم به گوشی های هوشمند و تبلت های اندروید متصل می شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۶ ، ۱۲:۰۰

    در شهریور  ماه سال جاری 6833مورد عملیات توصیفی gisدر شهرهای شاهین شهر و گز  انجام شد این عملیات که با هماهنگی معاونت بهربرداری ابفای استان انجام می شود پیمایش اطلاعات مربوط به 973مورد از مشترکین درب بسته ماههای قبل شاهین شهر 5860مورد در شهر گزمیباشد در این پیمایش   بررسی شماره اشتراک ، ردیف ، کد پستی ، شماره تلفن ، ادرس ،نوع کاربری وقدمت ساختمان  مورد ارزیابی قرار می گیرد لازم بذکراست عملیات توصیفی gis از مهر ماه سال 95 در شهرهای شاهین شهر ، گرگاب و گز اغاز ودرانتهای   مهر ماه 96 به پایان خواهد رسید .

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۶ ، ۱۱:۰۰

    مکا نما-مهری رحیمی : کربومپ که یک شرکت مساحی محیط زیست است که با همکاری با تولید کننده موفق لیدار RIEGL و دانشگاه ادینبرگ اولین پرواز نمایشی موفقیت امیز یک اسکنر لیزرسی فرم موج درجه مساحی RIEGL VUX-1LR روی یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین برد بلند با بال ثابت ( UAV ) را اعلان کرده است.

    این احتمالاً نخستین زمانی است که چنین اسکنر عالی تا کنون روی یک UAV دارای بال ثابت با چنین مشخصات پیشرفته ای برای مدت طولانی ( 8 ساعت) و برد بلند ( 1000 کیلومتر) پرواز کرده است.

    با دقت سه بعدی در مقیاس سانتی متر، این توسعه موفقیت امیز تا حد زیادی دسترسی جهانی به اسکن لیزری باکیفیت را افزایش خواهد داد.

    در جهان، داده های لیدار برای نقشه برداری مثلاً از زیرساخت، انجام بررسی موجودی جنگل ها، و تعیین ریسک سیلاب در حوزه رودخانه ها به کار می رود.

    به هر حال، بدست اوردن این داده های 3 بعدی با کیفیت ممکن است با استفاده از مساحی های هوایی متداول کار پرهزینه ای باشد. پردازش داده ها بدون نرم افزار تخصصی دشوار است، پس این کار در اکثر کشورهای در حال توسعه به ندرت انجام می شود.

    با اوردن چنین ابزارهایی همراه با سیستم منفرد UAV ( به اختصار فورست-لوکس یا اف-لوکس نامیده می شود) همراه با نرم افزار راه حل محور خودش، اینک بدست اوردن سیستمی که بتواند یک دارایی بومی باشد که تحت کنترل سهامدار محلی قرار گیرد و با قیمت مناسب در هر کشوری در دنیا به کار انداخته شود امکان پذیر شده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۰

    به گزارش واحد بهره برداری  آبفا شهرستان برخوار ، بررسی،اصلاح و پیاده سازی بیش از 1500 منهول به همراه اطلاعات توصیفی هر منهول در نرم افزار Arc GIS انجام شد. به گزارش واحد GIS بهره برداری منطقه پس از برداشت اطلاعات توصیفی عوارض، با بهره گیری از دو رایانه با دوکاربر در این حوزه اقدام به بررسی اطلاعات و اصلاح خطاهای مشاهده شده نموده ، که به صورت مجزا اما یکپارچه و هماهنگ با هم در حال پیشروی در این حوزه می باشد که در پایان کار، اطلاعات تکمیل شده در نرم افزار ثبت و ذخیره سازی می گردد.

    منبع: 
    روابط عمومی آبفا استان اصفهان
     
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۶ ، ۱۲:۰۰