وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

اخبار و مطالب نقشه برداری، ژئوماتیک و داده های مکانی ایران و جهان

وبلاگ مکان نیوز

مطالب و مباحث تخصصی نقشه برداری، ژئوماتیک، داده های مکانی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • نظام دامپزشکی

    مدیر شبکه دامپزشکی قوچان با بیان این که سامانه  "جی‌آی‌اس" در شبکه دامپزشکی قوچان راه اندازی شد، گفت: این سیستم یک سیستم  ثبت  اطلاعات جغرافیایی است که به جمع‌آوری اطلاعات، نگهداری، تبدیل و گزارش داده‌ها می‌پردازد.

    علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قوچان اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

    قدرتی با اشاره به علایم و نشانه‌های این بیماری بیان کرد: از جمله نشانه‌های بالینی این بیماری، شروع ناگهانی علائم، افسردگی، تب، ترشحات چشم و بینی، زخم در دهان و بوی بد دهان، تنفس نامنظم و سرفه، اسهال بدبو و مرگ می‌باشد. لذا مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون به موقع دام‌ها، قرنطینه و کنترل جابجایی دام‌ها، استفاده از حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی دامداری‌ها است. 

    وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون  تعداد 102 هزار راس دام شهرستان یعنی 25 درصد جمعیت دام سبک شهرستان که بیشتر شامل کانون‌های گذشته و همچنین دام‌های مستقر در حاشیه مناطق حفاظت شده است، علیه این بیماری واکسینه شده‌اند. 

    مدیر  شبکه دامپزشکی قوچان در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین بیماری "آنتروتوکسمی" که به آن بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می‌شود، به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می‌کند، عامل این بیماری جزء فلور طبیعی دستگاه گوارش دام‌ها است. که بهترین زمان واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری، واکسیناسیون دام‌های آبستن در چهارمین ماه آبستنی، در بره و بزغاله‌ها در سن یک ماهگی و با تکرار 2 تا 4 هفته بعد است. 

    قدرتی بیان داشت: خوشبختانه با  همکاری وفعالیت بسیار خوب بخش خصوصی شهرستان، تعداد 118 هزار و 155 راس دام از ابتدای سال جاری علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شده‌اند. 

    وی در ادامه با راه‌اندازی سامانه GIS در این شهرستان قوچان اظهار داشت: این سیستم یک سیستم ثبت اطلاعات جغرافیایی است که به جمع‌آوری اطلاعات، نگهداری، تبدیل و گزارش داده‌هایی که در مکان و زمان‌های مختلف جمع‌آوری شده است، می‌پردازد. هدف از راه‌اندازی این سامانه  فراهم آوردن اطلاعات مناسبی در زمینه اقدامات بهداشتی در زمینه دام، طیور و آبزیان، آمار وقوع بیماری‌ها، آمار تلفات، در زمینه طیور وضعیت جوجه‌ریزی، گواهی‌های صادره برای حمل و نقل طیور، شرایط بهداشتی وغیره که به صورت روزانه بدست آورده و این موارد را مورد ارزیابی قرار داد. 

    وی در پایان گفت: با ثبت این اطلاعات برای آبزیان و دام و طیور، می‌توان کانون‌های بیماری یا مناطق پرخطر را شناسایی کرد و اقدامات پیشگیرانه لازم در زمینه بیماری‌ها از جمله واکسیناسیون را با برنامه دقیق‌تری اجرا کردن سامانه GIS  شبکه دامپزشکی قوچان بیش از 104 مرکز پرورش طیور و مرتبط با طیور، 12 مرکز تکثیر و پرورش آبزیان  و مرتبط با آن و 276 روستا و دامداری ثبت و رصد می‌شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی